Ten původní název tématu plně nevystihuje co chci rozebrat. Ale je to lepší než zakládat další téma.
Na začátku je hned odpověď - problémy dual capstanu lze řešit jednoduše
přechodem na single capstan
Sliboval jsem napsání důvodu přechodu z dualu na single u Technics RS-B965. Byl jsem dlouhodobým zastáncem dual capstanu. Jenže doba pokročila a dnes je vše hodně jinak. Více decků v domácnosti vyžaduje více kompatibility.
Asi bych měl porovnat výhody a nevýhody obou systémů.
Výhody single capstanu:
1. jen jedna kladka
2. málo namáhaný pásek kazety
3. menší opotřebení hlav
4. velká a účinná mazací hlava
5. jednoduché nastavení páskové dráhy
6. větší kompatibilita mezi decky
7. jednoduchý servis
Nevýhody single capstanu:
1. ne vždy ideální souběh obou kanálů zejména na vysokých kmitočtech
2. tahové poměry jsou značně ovlivněny konstrukcí kazety
3. výsledný azimut ovlivněn výliskem kazety
4. hůře přehrává pokrčené pásky v porovnání s dual capstanem
5. neexistuje žádný řízený tah napnutí pásku přes hlavy krom přítlačného polštářku kazety
Výhody dual capstanu:
1. výborný souběh obou kanálů na vysokých kmitočtech
2. umí slušně "vyžehlit" přehrát i pokrčené pásky v kazetách
3. konstantní napnutí pásku přes hlavy a snaha systému o ideální azimut
Nevýhody dual capstanu:
1. náročný servis a nastavení
2. použití 2 kladek
3. občasné vyjíždění pásku mimo dráhu na levé kladce z důvodu opotřebení či nízkého tahu na levé straně
4. nutná častá kontrola mechanického stavu
5. větší namáhání pásků kazet
6. větší opotřebení hlav
7. nutnost použití malé mazací hlavy s horším výkonem
8. možnost vzniku magnetostrikce díky malé mazací hlavě
9. horší kompatibilita mezi decky
10. horší kompatibilita u různých konstrukcí kazet
Možná jsem na něco zapomněl, ale prozatím by to mohlo stačit. V podstatě hlavní důvod přechodu na single capstan byl pro mně bod 5, 6, 9 a 10. Už mám předělanou i druhou RS-B965 na single a všechno funguje naprosto správně. Záznam a přehrávání je bez problémů. Pro přechod posloužily náhradní díly z decků RS-BX626. Možno zrecyklovat i RS-BX606, 707, 727 atd. Akorát je zapotřebí použít z původní 965 R/P hlavu, která je kvalitnější než v dalších řadách decků. A také část zadního plechování pro uzemnění mechaniky.
Mnozí by namítli, že by stačilo vyjmout jen levou přítlačnou kladku + levý capstan. To ale není správná cesta. Zůstala by malá mazací hlava bez zaváděcí vidličky či podobného náběhu. U dualu to zajišťovala levá kladka s plastovým zaváděcím profilem. Na větší mazací hlavu pak chybí prolis na uchycení. Navíc v mechanice od dual capstanu by také zůstala ve funkci levá brzda, která u single capstanu pak mohla způsobovat možné kolísání transportu pásku. Sice je jednoduché ji deaktivovat odebráním jednoho dílu (jen u Technicse), ale píšu to jen pro případné uživatele jiných decků.