CD Prehrávače PHILIPS - začiatky
Moderátor: AdmineR
- AdmineR
- čestný člen - zakladateľ
- Príspevky: 2999
- Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 08:53
CD Prehrávače PHILIPS - začiatky
Prvý CD player od PHILIPSu - CD 100 (do predaja spustený v roku 1982, prototyp predstavený v roku 1981) - spolupráca SONY a PHILIPS zasiala prvé zrniečko v digital audio vo forme zavedenia CD formátu - tzv RED BOOK (16 bit, 44,1 kHz)
Ale celý príbeh začal ešte skôr - v roku 1979 ...
- tesne pred PHILIPS CD 100 bol daný do obehu prehrávač od Sony - model CDP 101 a Marantz CD-63 / preoblečený philips (1981, 1982) - tomuto nerozumiem prečo to vypustili pod značkou Marantz aj keď to bola divízia Philipsu ... - fotky nájdete nižšie - treba zarolovať
údaje:
Disc format: CD
Digital converter: 2 x TDA1540D
CD Mechanism: CDM-0
Frequency response: 20Hz to 20kHz
Dynamic range: 90dB
Signal to Noise Ratio: 90dB
Channel separation: 86dB
Total harmonic distortion: 0.005%
Line output: 2V
Dimensions: 320 x 73 x 267mm
Weight: 5kg
Year: 1982
Ale celý príbeh začal ešte skôr - v roku 1979 ...
- tesne pred PHILIPS CD 100 bol daný do obehu prehrávač od Sony - model CDP 101 a Marantz CD-63 / preoblečený philips (1981, 1982) - tomuto nerozumiem prečo to vypustili pod značkou Marantz aj keď to bola divízia Philipsu ... - fotky nájdete nižšie - treba zarolovať
údaje:
Disc format: CD
Digital converter: 2 x TDA1540D
CD Mechanism: CDM-0
Frequency response: 20Hz to 20kHz
Dynamic range: 90dB
Signal to Noise Ratio: 90dB
Channel separation: 86dB
Total harmonic distortion: 0.005%
Line output: 2V
Dimensions: 320 x 73 x 267mm
Weight: 5kg
Year: 1982
- Prílohy
-
- 1983.jpg (221.99 KiB) 321 zobrazení
-
- philips-cd100-3.jpg (48.04 KiB) 321 zobrazení
-
- philips-cd100-brochure.jpg (116.96 KiB) 321 zobrazení
-
- Philips-CD-100-CD-Player_1611943143_7582.jpg (122.79 KiB) 321 zobrazení
-
- Philips cd100_h.jpg (48.65 KiB) 321 zobrazení
-
- philips-cd100.jpg (35.11 KiB) 321 zobrazení
-
- philipscd1002.jpg (65.54 KiB) 321 zobrazení
-
- Philips CD100 08.JPG (315.3 KiB) 321 zobrazení
-
- Philips cd100_2.jpg (42.32 KiB) 321 zobrazení
-
- philips-cd100e.jpg (87.92 KiB) 321 zobrazení
-
- Philips cd100_4.jpg (40.09 KiB) 321 zobrazení
-
- Philips cd100_3.jpg (273.79 KiB) 321 zobrazení
- AdmineR
- čestný člen - zakladateľ
- Príspevky: 2999
- Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 08:53
Re: CD Prehrávače PHILIPS - ako išiel čas ...
pozorný čitateľ si všimol TDA1540D (2x) ... čo nie je 16 bitový DAC, ale len 14 bitový - zvyšok dopočítaval PHILIPS pomocou resamplingu.
Jeden citát :
Na rozdiel od Philips CD100, ktorý využíva prevzorkovanie na umožnenie použitia 14-bitového DAC, CDP-101 (Sony) obsahuje 16-bitový DAC, ktorý bol navrhnutý a vyrobený interne spoločnosťou Sony. Rozhodnutie použiť 16-bitové kódovanie CD bolo urobené na naliehanie Sony, pretože Philips už vyvinul 14-bitový DAC a Sony sa obávalo, že by Philipsu umožnilo uviesť ich produkt na trh ako prvý, ak by sa zvolilo 14-bitové kódovanie.
Jeden citát :
Na rozdiel od Philips CD100, ktorý využíva prevzorkovanie na umožnenie použitia 14-bitového DAC, CDP-101 (Sony) obsahuje 16-bitový DAC, ktorý bol navrhnutý a vyrobený interne spoločnosťou Sony. Rozhodnutie použiť 16-bitové kódovanie CD bolo urobené na naliehanie Sony, pretože Philips už vyvinul 14-bitový DAC a Sony sa obávalo, že by Philipsu umožnilo uviesť ich produkt na trh ako prvý, ak by sa zvolilo 14-bitové kódovanie.
- AdmineR
- čestný člen - zakladateľ
- Príspevky: 2999
- Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 08:53
Re: CD Prehrávače PHILIPS - ako išiel čas ...
pre zaujímavosť fotky Sony CDP 101 a Marantz CD63 - prvé komerčne vyrábané CD prehrávače na svete
- AdmineR
- čestný člen - zakladateľ
- Príspevky: 2999
- Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 08:53
Re: CD Prehrávače PHILIPS - ako išiel čas ...
prvá CD mechanika od PHILIPS - CDM0 .... otočné rameno ako na gramofone (používali ho ešte aj oveľa neskôr - jeho výhoda je dlhá životnosť a ticho pri fungovaní) - samozrejmosťou je sklenená šošovka
Nevýhodou je možno kus pomalšie preskakovanie a hľadanie stopy (pri CD nič hrozné). Neskôr bol uvedený lineárny systém vedenia optiky (šnekový) kôli rýchlejšiemu prístupu k stopám - kvoli nástupu cd-rom v PC (tretia foto).
Nevýhodou je možno kus pomalšie preskakovanie a hľadanie stopy (pri CD nič hrozné). Neskôr bol uvedený lineárny systém vedenia optiky (šnekový) kôli rýchlejšiemu prístupu k stopám - kvoli nástupu cd-rom v PC (tretia foto).
- Prílohy
-
- CDM0
- Philips cd100_cdm.jpg (91.52 KiB) 288 zobrazení
-
- CDM0
- Philips-cdm0-cdmechanism-008.jpg (52.66 KiB) 288 zobrazení
-
- lineárne vedenie laseru
- linear transport.jpg (216.17 KiB) 271 zobrazení
- AdmineR
- čestný člen - zakladateľ
- Príspevky: 2999
- Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 08:53
Re: CD Prehrávače PHILIPS - ako išiel čas ...
zrejme ranná verzia marantz CD63 ešte úplne totožná s PHILIPS ... druhý obrázok je už aspoň displej mierne zmenený ... a dvierka - Marantz CD63B
- Prílohy
-
- á la Philips -:)
- marantz cd-63(4).JPG (114.17 KiB) 286 zobrazení
-
- Marantz CD63B :)
- marantz cd-63(b).JPG (80.12 KiB) 284 zobrazení
- AdmineR
- čestný člen - zakladateľ
- Príspevky: 2999
- Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 08:53
Re: CD Prehrávače PHILIPS - ako išiel čas ...
Pokračujeme PHILIPS CD 101 (vyzerá ako marantz CD63 - alebo naopak -:)
https://www.dutchaudioclassics.nl/phili ... _cdplayer/
údaje:
Disc format: CD
Digital converter: 2 x TDA1540D
CD Mechanism: CDM-0
Frequency response: 20Hz to 20kHz
Signal to Noise Ratio: 90dB
Channel separation: 86dB
Total harmonic distortion: 0.005%
Line output: 2V
Dimensions: 420 x 86 x 301mm
Weight: 6kg
Year: 1983
https://www.dutchaudioclassics.nl/phili ... _cdplayer/
údaje:
Disc format: CD
Digital converter: 2 x TDA1540D
CD Mechanism: CDM-0
Frequency response: 20Hz to 20kHz
Signal to Noise Ratio: 90dB
Channel separation: 86dB
Total harmonic distortion: 0.005%
Line output: 2V
Dimensions: 420 x 86 x 301mm
Weight: 6kg
Year: 1983
- Prílohy
-
- PHILIPS CD 101-b.jpg (280.1 KiB) 268 zobrazení
-
- PHILIPS CD 101-c.jpg (259.77 KiB) 268 zobrazení
-
- PHILIPS CD 101-a.jpg (108.77 KiB) 268 zobrazení
- AdmineR
- čestný člen - zakladateľ
- Príspevky: 2999
- Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 08:53
Re: CD Prehrávače PHILIPS - ako išiel čas ...
laser ...
- Prílohy
-
- philips-optical-readout.jpg (110.1 KiB) 267 zobrazení
-
- philips-cd-laser.jpg (102.64 KiB) 267 zobrazení
- AdmineR
- čestný člen - zakladateľ
- Príspevky: 2999
- Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 08:53
Re: CD Prehrávače PHILIPS - ako išiel čas ...
a ako znie prvý cd od Philipsu ?
Philips CD100 (Vintage)
Aj napriek 14 bit DAC je to vraj lepšie ako 16 bit od sony. Citácia ... https://www.hifinews.com/content/philips-cd100-vintage
Ako obstojí pôvodný CD prehrávač takmer tridsať rokov po svojom uvedení?
Systém kompaktných diskov oficiálne dorazil do Európy v marci 1983. Spolu s ním prišiel aj prvý európsky CD prehrávač, Philips CD100 s horným plnením. Štyri roky predtým, v marci 1979, spoločnosť Philips predstavila prvú tlačovú demonštráciu prototypu prehrávača kompaktných diskov s použitím 14-bitového digitálneho kódovania. Spoločnosť Philips už predávala 30 cm video disky, ale veril, že by mal existovať samostatný menší formát disku pre zvuk. Priemer nového disku 115 mm nebol väčší ako uhlopriečka kompaktnej kazety.
Neskôr v roku 1979 sa Philips dohodol na dokončení vývoja CD so Sony. Tá sa na jar 1980 prihlásila k požiadavkám Sony, že systém má byť 16-bitový a nové disky majú mať priemer 120 mm.
Spoločnosť Philips našla šikovný spôsob, ako využiť svoj existujúci 14-bitový DAC na splnenie štandardu 16-bitových diskov CD. Vo svojom 14-bitovom systéme so 4-násobným prevzorkovaním vytvoril stupeň digitálneho filtra pred DAC tri extra vzorky pre každú z pôvodných vzoriek. Keď boli tieto extra vzorky integrované do DAC so štvornásobkom pôvodnej rýchlosti, výsledkom bolo rozlíšenie rovnajúce sa 16-bitom.
Pokiaľ ide o DAC, vzorkovacia frekvencia bola teraz 176,4 kHz namiesto 44,1 kHz. To zase znamenalo, že nežiaduce frekvencie obsiahnuté vo výstupe DAC boli tiež oveľa vyššie. Teraz namiesto strmého „brickwall“ filtra pôsobiaceho tesne nad 20 kHz a spôsobujúceho problémy v audio pásme nižšie potreboval audio výstupný stupeň prehrávača Philips len jemný, neškodný analógový filter.
To poskytlo prvým hráčom Philips zvukovú výhodu oproti „16-bitovým lineárnym“ súperom. Hoci sa 14-bitové 4-násobné prevzorkovanie zrodilo z nevyhnutnosti, znelo to hladšie a menej únavne. K vynikajúcemu výkonu CD100 tiež prispel mechanizmus Philips s otočným ramenom, na rozdiel od lineárnych, radiálne posuvných typov „sánok“, ktoré používali japonskí výrobcovia.
ŠPECIÁLNE ČÍSLO
Bolo fascinujúce porovnať CD100 s niektorými modernými prehrávačmi, v tomto prípade neutrálnym Classé CDP-102, charakternejším Pathos Endorfinom a gigantickým zabíjajúcim Apollom od Rega. Začal som s prvým CD diskom, ktorý som kedy mal, špeciálnym vydaním Anne-Sophie Mutter hrajúcej Brahmsov husľový koncert s Karajanom a Berlínskou filharmóniou [Deutsche Grammophon 400 064-2]. Toto sa dostalo do tlače ako propagácia PolyGramu v novembri 1982.
Keď som to teraz počul na CD100, najprv som mal pocit, že obraz orchestra bol stiesnený a nie veľmi lákavý. Zdalo sa, že v priestorovom vzťahu medzi sólistom a orchestrom je niečo trochu znepokojujúce a zdalo sa, že nie je možné nechať pozornosť prirodzene unášať od jedného k druhému, ako by to bolo pri počúvaní hudby naživo.
Boli tam určité tóny, z ktorých ste mohli cítiť, že ide o elektronický efekt, nie o niekoho, kto hrá na husle. No inde, najmä v pomalom pohybe, bolo cítiť priestor a pri hudbe ste sa mohli uvoľniť. Na modernom CD prehrávači bol celkový efekt oveľa rozsiahlejší, s lepším zmyslom pre perspektívu a vážnejšími basmi poskytujúcimi lepší zmysel pre rozsah. Ale zvuk sólových huslí bol stále niekedy neprirodzený, rovnako ako na prehrávači Philips.
Celkovo môže CD100 znieť často krajšie a hudobnejšie, ako som čakal. Je pravda, že sa zdalo, že jeho prezentácia mení charakter s dennou dobou, pravdepodobne v dôsledku RF efektov, ale nemohol som sa ubrániť pocitu, že Philips na prvý raz urobil veľa vecí správne.
Pozrite sa na prehrávač dnes a uvidíte, ako veľmi pokročila technológia za 29 rokov. Vypočujte si to však a možno sa pristihnete, že si hudbu užívate a premýšľate, hoci len na chvíľu: ako ďaleko sme sa skutočne dostali?
VERDIKT
Aj keď bol CD100 základný, stále poskytoval jednoduché použitie, ktoré bolo úplne vzdialené od LP alebo kaziet, zatiaľ čo 14-bitové 4-násobné prevzorkovanie od spoločnosti Philips bolo v tom čase najlepším riešením. Možno je to ľahšie oceniť teraz, ako to bolo vtedy, keď sa nahrávací priemysel, nehovoriac o hi-fi priemysle, ešte len učil, ako robiť digitálne.
Philips CD100 (Vintage)
Aj napriek 14 bit DAC je to vraj lepšie ako 16 bit od sony. Citácia ... https://www.hifinews.com/content/philips-cd100-vintage
Ako obstojí pôvodný CD prehrávač takmer tridsať rokov po svojom uvedení?
Systém kompaktných diskov oficiálne dorazil do Európy v marci 1983. Spolu s ním prišiel aj prvý európsky CD prehrávač, Philips CD100 s horným plnením. Štyri roky predtým, v marci 1979, spoločnosť Philips predstavila prvú tlačovú demonštráciu prototypu prehrávača kompaktných diskov s použitím 14-bitového digitálneho kódovania. Spoločnosť Philips už predávala 30 cm video disky, ale veril, že by mal existovať samostatný menší formát disku pre zvuk. Priemer nového disku 115 mm nebol väčší ako uhlopriečka kompaktnej kazety.
Neskôr v roku 1979 sa Philips dohodol na dokončení vývoja CD so Sony. Tá sa na jar 1980 prihlásila k požiadavkám Sony, že systém má byť 16-bitový a nové disky majú mať priemer 120 mm.
Spoločnosť Philips našla šikovný spôsob, ako využiť svoj existujúci 14-bitový DAC na splnenie štandardu 16-bitových diskov CD. Vo svojom 14-bitovom systéme so 4-násobným prevzorkovaním vytvoril stupeň digitálneho filtra pred DAC tri extra vzorky pre každú z pôvodných vzoriek. Keď boli tieto extra vzorky integrované do DAC so štvornásobkom pôvodnej rýchlosti, výsledkom bolo rozlíšenie rovnajúce sa 16-bitom.
Pokiaľ ide o DAC, vzorkovacia frekvencia bola teraz 176,4 kHz namiesto 44,1 kHz. To zase znamenalo, že nežiaduce frekvencie obsiahnuté vo výstupe DAC boli tiež oveľa vyššie. Teraz namiesto strmého „brickwall“ filtra pôsobiaceho tesne nad 20 kHz a spôsobujúceho problémy v audio pásme nižšie potreboval audio výstupný stupeň prehrávača Philips len jemný, neškodný analógový filter.
To poskytlo prvým hráčom Philips zvukovú výhodu oproti „16-bitovým lineárnym“ súperom. Hoci sa 14-bitové 4-násobné prevzorkovanie zrodilo z nevyhnutnosti, znelo to hladšie a menej únavne. K vynikajúcemu výkonu CD100 tiež prispel mechanizmus Philips s otočným ramenom, na rozdiel od lineárnych, radiálne posuvných typov „sánok“, ktoré používali japonskí výrobcovia.
ŠPECIÁLNE ČÍSLO
Bolo fascinujúce porovnať CD100 s niektorými modernými prehrávačmi, v tomto prípade neutrálnym Classé CDP-102, charakternejším Pathos Endorfinom a gigantickým zabíjajúcim Apollom od Rega. Začal som s prvým CD diskom, ktorý som kedy mal, špeciálnym vydaním Anne-Sophie Mutter hrajúcej Brahmsov husľový koncert s Karajanom a Berlínskou filharmóniou [Deutsche Grammophon 400 064-2]. Toto sa dostalo do tlače ako propagácia PolyGramu v novembri 1982.
Keď som to teraz počul na CD100, najprv som mal pocit, že obraz orchestra bol stiesnený a nie veľmi lákavý. Zdalo sa, že v priestorovom vzťahu medzi sólistom a orchestrom je niečo trochu znepokojujúce a zdalo sa, že nie je možné nechať pozornosť prirodzene unášať od jedného k druhému, ako by to bolo pri počúvaní hudby naživo.
Boli tam určité tóny, z ktorých ste mohli cítiť, že ide o elektronický efekt, nie o niekoho, kto hrá na husle. No inde, najmä v pomalom pohybe, bolo cítiť priestor a pri hudbe ste sa mohli uvoľniť. Na modernom CD prehrávači bol celkový efekt oveľa rozsiahlejší, s lepším zmyslom pre perspektívu a vážnejšími basmi poskytujúcimi lepší zmysel pre rozsah. Ale zvuk sólových huslí bol stále niekedy neprirodzený, rovnako ako na prehrávači Philips.
Celkovo môže CD100 znieť často krajšie a hudobnejšie, ako som čakal. Je pravda, že sa zdalo, že jeho prezentácia mení charakter s dennou dobou, pravdepodobne v dôsledku RF efektov, ale nemohol som sa ubrániť pocitu, že Philips na prvý raz urobil veľa vecí správne.
Pozrite sa na prehrávač dnes a uvidíte, ako veľmi pokročila technológia za 29 rokov. Vypočujte si to však a možno sa pristihnete, že si hudbu užívate a premýšľate, hoci len na chvíľu: ako ďaleko sme sa skutočne dostali?
VERDIKT
Aj keď bol CD100 základný, stále poskytoval jednoduché použitie, ktoré bolo úplne vzdialené od LP alebo kaziet, zatiaľ čo 14-bitové 4-násobné prevzorkovanie od spoločnosti Philips bolo v tom čase najlepším riešením. Možno je to ľahšie oceniť teraz, ako to bolo vtedy, keď sa nahrávací priemysel, nehovoriac o hi-fi priemysle, ešte len učil, ako robiť digitálne.