EZ - moja rituálna mechanika na kazety by Panasonic

деки и дальше плееры - цд, грамо vintage hifi stereo

Moderátor: AdmineR

Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10174
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: EZ - moja rituálna mechanika na kazety by Panasonic

Príspevok od používateľa EZ647 »

len výšky tam sú preto lebo to bola moja hlúposť a nedočkavosť, a nakoniec som to už nechal tak, zvykol som si , je to rituál, úplne iný svet, ako staré rádio z 50siatych rokov na kvalitných slúchadlách, akoby to hralo, ak by si nemal basy len stredy a výšky v plnom rozsahu? :D
v podstate je to nevhodnou konštrukciou zosilňovacej časti, ale už by som to dneska nemenil, jedine ak by som mal spraviť zase niečo podobné

no nová možno bola ale z odpadu ako niečo čo šlo do šrotu, kamarát mal aj nejaké z dosák spojov, viac z hĺbky toho koša, ono na to pršalo, proste vonku otvorené, takže boli spoje tmavé vlhké a vyduté, ja som mal šťastie že som mal čerstvo vyhodené, relatívne v dobrom stave, ale niektoré rohy a tak na mechanike boli už hrdzavé

premýšľam čo na tých mechanikách mohlo byť zlé, u niektorých som našiel prerazené diódy ochrany prepätia indukcie zo solenoidu, čo bolo nutné opraviť, inak neviem, vlastne neviem ako sa má taký mechanizmus správať
Nstar
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 3622
Dátum registrácie: Piatok, 19. Októbra 2018, 21:15

Re: EZ - moja rituálna mechanika na kazety by Panasonic

Príspevok od používateľa Nstar »

No som zvedavy ako to mas vyriesene aj volby funkcie a zosilnovac...atd, takze na tom pocuvas na sluchadla len stredy a vysky? A na 120 minutovej kazete? Tak uz sa necudujem, ze kazdu kazetu potrebujes podbiasovat😀
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10174
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: EZ - moja rituálna mechanika na kazety by Panasonic

Príspevok od používateľa EZ647 »

bias dávam dole aby som dosiahol čo najväčšej zhody so vstupným signálom na danom decku a danej kazete

na druhej strane, kazety čo nehrajú tak extrémne čisto, tak na tej mechanike hrajú omnoho príjemnejšie, čistota zvuku a nahrávok ma prekvapovala z takých kaziet ako posledné v testoch SKC normal verzie pod OEM značkami, alebo iné lacné normalky
preostrené typy II a IV už trochu moc kričia na tej mechanike, keďže tam nie je EQ vyrovnanie, ale v prípade potreby zmením nastavenia 5pásmového EQ, ktorý som tiež robil v tej dobe a používam ho v spojení s tou mechanikou, takže všetko sa dá :D
Nstar
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 3622
Dátum registrácie: Piatok, 19. Októbra 2018, 21:15

Re: EZ - moja rituálna mechanika na kazety by Panasonic

Príspevok od používateľa Nstar »

Tak tam prirob hlbkovu vypinatelnu odbocku, ma to aj dolby?
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10174
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: EZ - moja rituálna mechanika na kazety by Panasonic

Príspevok od používateľa EZ647 »

nie, ale možnosť tam spraviť dolby B tam bola, ale vykašlal som sa na to :D
mal by som potom dilemu či s dolby alebo bez :D
takže ani nebudem dorábať, ale z pozbieraných súčiastok z výrobnej linky, ktorá sa sťahovala, som mal aj dolby B čipy Sony na ktorý som zohnal schému a spravil na to zvlášť dosku, ale nikdy nezaradil do žiadneho stroja, len tak pre srandu, nejaký zvuk tam šiel z toho keď som to skúšal, ale viac si nespomínam
zrejme sa dolby B osádzalo do tých veží, z ktorých pochádzali aj mechaniky
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10174
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: EZ - moja rituálna mechanika na kazety by Panasonic

Príspevok od používateľa EZ647 »

Druhá časť - mechanika a jej sfunkčnenie:

Vybraná mechanika sa osádzala do veží Panasonic v roku 2000, a možno podstatne skôr, myslím že až do konca takýchto modelov s kazetou. Panasonic ju dával aj do tých najvyšších modelov. Ak ste chceli ešte vyššiu kvalitu mechaniky a zároveň klasickú hifi vežu, tak ste museli ísť do systémov Technics, niečo z tých o ktorých som písal v mojich príbehoch s obalmi kaziet.
príklady najvyššieho modelu veže Panasonic s veľkým CD meničom:
https://ez647.sk/cc/c/b/panasonic_audio_98_06.JPG
https://epowering.cz/wp-content/uploads ... scaled.jpg
SA-AK75_1-scaled.jpg
*
zloženie a zapojenie mechaniky z manuálu veže SA-AK75:
mech01.png
mech02.png
mech03.png
Jedná sa teda o jedno kovové šasi, teda jeden plech, obalených kopou drobných plastových súčastí a jedným menším plechom na posuv mechanizmu pri play a pod.
Zotrvačníky (capstany) dokopy 4kusy pre plne reverzný chod s kovovou oskou nasadenou na plastovom koliesku, spriahnuté remeňom na spoločný motor. Teda mechanika obsahuje dokopy 4 remienky, z hlavného motora na každú polovicu mechaniky jeden pre hlavný pohon capstanov (spriahnutie do kríža na rozdiel od dual capstanov kde je spriahnutie do slučky.) Ďalšie dve kratšie gumičky z jedného capstanu na medzikolo na pohon unášačov kazety, ktorý sa priradí na ľavú alebo pravú stranu podľa funkcie.
Mechaniky som dostal, keď boli prakticky v skompletovanom stave, kde bolo potrebné len mechaniku osadiť a zaskrutkovať do prístroja a pripojiť kábeláž.
Tak som mal k dispozícii plne funkčný motor so samostatnou reguláciou, v ktorom je doska osadená governorom 6605, DIP 8, ktorý dobre funguje v rozsahu 9-12v, takže stačí pripojiť napájanie a pohon máme k dispozícii, regulácia rýchlosti na trimri pod otvorom krytu kovového obalu (skúsený elektroblázni vedia že kovový skrutkovač na nastavenie rýchlosti je maximálne nevhodný)
Ovládanie mechaniky bolo zabezpečené dvoma solenoidmi (elektromagnetmi) ktorý mala každá polovica mechaniky zvlášť. Na mechanike sa nachádzali ešte dve dosky spojov, okrem tej v motore, tieto dve dosky slúžili na osadenie základných elektronických komponentov mechaniky, ako sú spínače detekcie typu pásky, spínač motora, optočlen, solenoidy, nejaké tie diódy, odpory, či odporové pole a konektor na prepojenie zo zbytkom stroja.
Dosky boli univerzálne aj pre vyššie modely, ak niekedy také boli, na detekciu typu pásky chýbal spínač na METAL, ktorý som si ja vo svojej mechanike dosadil, jeden optočlen na snímanie otáčok pásky, ale možnosť bola osadiť až dva kusy, aby snímal otáčky z oboch kolečiek, u veži to zrejme nebola potreba.
Samotný solenoid by mal byť správne ovládaný mikroprocesorom, veľmi záleží na presnom impulze a dĺžke zopnutia, ktoré určí aká funkcia kazety sa spustí. Mechanika obsahuje veľké prevodové koliesko, s mnoho zložitými a chaotickými drážkami a podľa toho sa riadi spúšťanie konkrétnych funkcií, a spúšťa ho práve solenoid s presným časovým impulzom riadený procesorom.
Jednak ma veľmi fascinovali elektronické mechaniky, lebo do tej doby mimo Astry som sa k Technicsom a žiadnej takej hračke nedostal, a toto bolo prvýkrát čo som mal niečo také doma, ale sakra ako fungovať bez procesora?
Tak som experimentoval a zistil som že keď motor nechám trvale na šťave, tak po privedení 12v na solenoidy sa mechanika spína dookola v nasledovnom poradí:
play - pretáčanie - stop a znovu dookola
takže postupne začala stavba dodatočných plošných spojov, niektoré som robil sám a niektoré som použil z tých ešte neosadených Panasonicovských.
Mal som niekoľko dlhých úzkych dosiek zrejme z veží Panasonic, kde boli osadené, ale ešte nezapájkované LEDky a mikrospínače, to som vybral a nechal som tri mikro spínače, ktoré sú tam doteraz a tými troma ovládam mechaniku kompletne bez použitia procesora. Dosku som teda priskrutkoval na prednú časť mechaniky (orientácia je hore nohami, teda hlavy hore, spínače detekcie kazety dole, presne naopak než je vo veži a takto ju používam štandardne)
Funguje to tak, stredný spínač spustí motor, a ten sa točí len po dobu kým držím spínač ručne.
Ďalšie dva spínače sú napojené priamo na jednotlivé solenoidy, teda stlačím ten, ktorého mechaniku chcem spustiť, čí je to jednotka A, alebo B, inak povedané DECK 1, DECK 2.
Takže funguje to nasledovne, stlačím spínač motora, a držím ho a zároveň krátko stlačím spínač solenoidu, ten zopne prevod až potom spustím oba spínače. Ale motor sa samozrejme prestane točiť keď som ho pustil. Presne na toto je určený interný mechanický spínač motora/mechaniky, ktorý sa zatlačí pri zopnutí prevodu, na schéme sa jedná o S971 a S951 (MODE) ten je spojený tiež s napájaním motora, takže ak som ho zaradil do obvodu, tak aj po pustení tlačítka motor funguje ďalej, až kým tlačítkom solenoidu nespustím ďalšiu funkciu a motor sa nakoniec vypne.
Zaujímavá je ešte voľba smeru pohybu pásky, krátky pulz na solenoidy spustí predný režim prehrávania a potom pretáčania, a dlhý pulz spustí reverzný režim prehrávania, alebo pretáčania späť.
Takto som si zabezpečil mechaniku a jej ovládanie. Keďže sa jedná o dvojitú mechaniku, tak som jednu stranu nechal bez kladiek a hláv a používam ju len na príležitostné pretáčanie.
Druhú som osadil dvoma kladkami a hlavou, a práve táto je mierne pokazená, jej prevodový systém, že ignoruje dĺžky pulzov a vždy sa spustí reverzný režim. Takže moje rituálne počúvanie je vždy na reverznom režime strany a po skončení musím kazetu otočiť ručne na druhú stranu. (som veľmi rád, že to takto ne/funguje, pretože triafať sa do dĺžok pulzov, to by som zrušil nervy a tak si to v kľude zapnem bez obáv, a viem že kazeta sa spustí presne tak ako chcem)
Rovnako tak nefunguje autostop, občas som premýšľal ho tam doplniť, ale nie je potreba, pretože pri mojom počúvaní na konci vždy vypnem v správnej chvíli, ešte skôr než keby to bolo automatizované. (na väčšine deckov, napríklad Akai DX57 po dosiahnutí konca pásky, to chvíľu škrípe asi sekundu, kým sa elektronika uvedomí že páska skončila a stroj vypne, podľa mňa to nerobí dobre mechanike a hlavne kladke)
Inak na autostop bez použitia procesora by som potreboval nejaký obvod, ktorý by spolupracoval s optočlenom osadeným na doske mechaniky, pokiaľ by boli pulzy, teda páska v pohybe, tak v poriadku, a pokiaľ by skončili, obvod by zareagoval a cez tranzistor by spustil krátky pulz do solenoidu. Bolo by to síce pekné ale zatiaľ to nepotrebujem.
Ďalšia vec, pri prerazených ochranných diódach solenoidu som ju buď odstránil z dosky, alebo prerezal cesty okolo nej, a používal som magnet bez diódy a čo sa teda dialo? ako som držal prstami mikrospínač a druhou stranou pridržiaval dosku za spoje aby som neprevrhol mechaniku na stole, tak som pri použití solenoidu vždy dostal ranu do ruky. No jo proste základy elektrotechniky nepustia, vysoká indukcia elektromagnetu spôsobovala celkom nepríjemné kopanie, preto sa tam osadzovala dióda v závernom smere, cez ktorú prebytočný náboj šiel do skratu. Viem že som to skúšal merať multimetrom a občas mi tam ukázalo hodnotu cez 80v :)
Takže ešte počas prvých pokusov a postupnej stavby som musel dať ochranné diódy doporiadku :)

Po mechanickej stránke táto hračka stále funguje dobre, kolísanie ťahu je badateľné len veľmi jemne na niektorých kazetách v určitých úsekoch hudby a dlhých tónov, vzhľadom k riešeniu plastových zotrvačníkov a aj toho že sú tam stále pôvodné gumičky, tak by som povedal nadmieru dobré. Jedine čo som v priebehu roku menil je prítlačná kladka, ale len jedna keďže používam len reverzný smer, za novú Japan a neuveriteľne to pomohlo. To čo ostalo z pôvodných je len droliaci sa prach.
Jediná závada, ktorú ale nebudem asi riešiť pre nedostatok využitia je pretáčanie na mechanike bez osadených kladiek a hláv. Ak tam spustím režim play tak je ťah unášačov dobrý,a ale ak prejdem na režim pretáčania, tak je ťah aktuálne tak slabý ze veľmi zľahka to zastavím, a to v oboch smeroch, nechápem presne princíp ako je to sprevodované cez jedno medzikolo, ale bude mať zrejme ozubenú časť pre PLAY a treciu časť pre pretáčanie? Túto funkciu moc nevyužívam, len v prípade hrania sa s mechanikou mimo môjho času nočného počúvania, alebo ak idem prehrať nejakú kazetu a zistím že nie je pretočená, alebo je začiatok na nesprávnej strane.

Dnešná bonus fotka: That´s as:II 100min rok 1990
Prílohy
thats_as2_100_1990_cc657.JPG
thats_as2_100_1990_cc657.JPG (101.22 KiB) 3555 zobrazení
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10174
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: EZ - moja rituálna mechanika na kazety by Panasonic

Príspevok od používateľa EZ647 »

tretia časť - zosiňovač (predzosilňovač)

Ako som experimentoval s touto mechanikou, mal som vyriešené ovládanie, pripojenie motorov a magnetov, tak to chce hlavne dostať z toho zvuk.
Mechanika bola vybavená aj otočnými hlavami typu permaloy, ktoré niektorý dobre poznajú z modelov Panasonic Technics od veží až po komponentové dvojkazetové decky, alebo jednokazetové s reverzom. (Modely AZ majú nahrávaciu hlavu tiež permaloyovú, takže sa nad životnosťou a kvalitou treba zamyslieť, len prehrávacia je typ MR - AZ)
Hlava sa pripájala špeciálnym konektorom s plochým káblom, ale myslím že medzi mechanikou a doskou spojov veže bol taký káblový prepoj s už klasickým pinovým prichytením na strane dosky veže, tienenou dvojlinkou.
Samozrejme jedna hlava na prehrávanie otočná a v druhej otočná univerzálna s mazacou feritovou, klasika u tohto riešenia.
Aby som nespájkoval priamo na plochý kábel výstupu hlavy, keďže ten spojovací káblik sa už ku mne nedostal, tak som použil konektory z ďalších dosák čo som mal odtiaľ, našiel som tam konektor na dosku pre plochý kábel, ktorý bol na mnoho pinov, ale rozteč na pin toho kábla v hlave sedela, tak som to osadil a pájkoval až na jeho drôtené výstupy.

Moja prvá závažná chyba pri stavbe elektroniky k mechanike:
Bol som strašne hlúpy v tej dobe, mal som niekoľko dosák spojov z rôznych starých walkmanov, ktoré som potom všetky rozspájkoval na súčiastky, ale min jednu som vyskúšal, a hralo to nádherne, už v tej dobe som vlastnil slúchadlá Technics RP-HT 300, takže detaily, priestor a výšková odozva mi viac neunikali a plný frekvenčný rozsah bol viac limitovaný len pripojeným strojom.
Ja som chvíľu počúval na pripojené dosky z walkmanov, staré vyradené čo mi niekto odniekiaľ doniesol, ale stavba vlastného ma lákala viac, čo by samo o sebe nebolo nič zlé. Zlá, teda, strašne zlá voľba bola výber vhodnej konštrukcie. Nie nehľadal som v časopisoch ani z iných zdrojov. Ja som vtedy kreslil plošné spoje jednoduchých zariadení do zošitov, čo som okrajovo tiež spomenul v téme obaly kaziet a rozhodol som sa skopírovať a postaviť jednu schému podľa čínskeho walkmana Levis na 6v, ktorý bol mono. A lákalo ma že použijem dva samostatné obvody namiesto jedného stereo čipu, kvôli presluchom, bude to taká frajerina ktorú nemá takmer žiadne kazetové zariadenie v základe. Takže oddelené mono ako predzosík pre hlavy magnetofónu? nápad výborný, prevedenie mizerné. Chyba bola v konštrukcii toho wolkmana, z ktorého som to okopíroval.
On totiž nemal takmer žiadny predzosík.
Bol tam osadený jeden čip a to konkrétne AN7112E. Až neskôr som mal možnosť vidieť datasheet k tomu obvodu a nejednalo sa o predzosík určený pre pásku, ale o nízkovýkonový koncový stupeň pre slúchadlá a malé reproduktory na posilnenie slabých výstupov malých zariadení, prípadne výstupov pre slúchadlá deckov. Teda čip o výkone 0,5W s jedným kanálom, do ktorého sa predpokladalo použitie s predzosilňovačom. Ale to som samozrejme zistil až to bolo hotové.
A ako mohol teda ten walkman fungovať kde to tak bolo riešené? Totiž ako predzosilňovač použili 1 (slovom jeden) obyčajný tranzistor, a tak fungoval celý walkman, ktorý sa pyšnil na obale že je stereo a pritom bol mono a tých 6v napájania cez externé trafo, alebo 4 tužky AA boli hneď jasné! Ten čip pracuje ideálne pri 6v Vcc, podľa datasheetu je dovolený rozsah 4-14v Vcc čo s dvoma tužkami AA asi bolo ťažko splniteľné.
Vec napájania by ma netrápila v mojom prípade mechaniky, ale vec zvukového podania už áno. Ten pôvodný walkman totiž nehral, on doslova vrieskal, a to veľmi nepríjemne, zvuk z neho bol odporný, žiadne basy, výšky slabé, stredy ukričané že sa to nedalo počúvať. Neviem čo som si vtedy myslel že s tým dokážem.
Onedlho som postavil podľa Amatérskeho rádia 5pásmový Ekvalizér, ktorý som externe pripájal a pripájam stále pri počúvaní cez túto moju mechaniku, takže vo výsledku sú stredy skrotené na prijateľnú mieru, výšky vyzdvihnuté na max, ale basom to veľmi nepomohlo, len mierne.
Keď som pred pár rokmi robil frekvenčný test, ten istý ako dávam k testom kaziet pri ostrej nahrávke, ktorý mám popísaný aj na webe zistil som že frekvenčný rozsah je asi od 63Hz do 20kHz, teda výškovo spokojnosť, ale basy 20-60Hz prakticky neexistujú, to zapojenie, pravdepodobne pre debilne navrhnutý jednotranzistorový predzosilňovač sa vôbec neprenesú a nezosilnia, nedostanú sa do spektra. Pri pripojení mechaniky na veľké reprobedne cez výkonný zosík, je tam náznak, ale skôr také to stredofrekvenčné dunenie, ale nábytok sa vám pod ťarchov 20-60Hz proste neotriasa :)
Napriek tomu som si zvykol a už ho nebudem meniť, jedine ak si spravím iné kazetové rituály s inou technikou.
grafy frekvenčného rozsahu pre predzosík samotnej mechaniky (bez zapojeného EQ)
mechz01.png
mechz02s.png
referenčný signál s popisom frekvencií porovnajte tu:
viewtopic.php?f=2&t=2850

stavba:
začínal som na strednej, a toto bol môj prvý plošný spoj, dosky som si v priebehu roku čísloval a tento má čislo 1.
Ako som k obalom kaziet písal že som vždy trávil veľa času v predajni Elektro Astra a sledoval kazety, techniku a tak, počas prvých dvoch rokoch strednej sa môj hlavný záujem a strávený čas presunul do predajne Hricko Elektronik v centre nášho mesta, odkaz som tu už raz dával do témy s obalmi kaziet.
Nechával som tam strašne moc prachov, niekedy aj každý deň a cez víkendy som stváral rôzne blbosti, ale moje hrania boli hlavne s ledkami a nepodstatnými vecami. Stavba zosíkov bola okrajová a ten EQ taktiež len pretože ma zaujal. Moje čítania časopisov Amatérske rádio stálo našich veľa peňazí s dobrou výhovorkou, kvôli škole :)
Práve prvé nákupy si spomínam, na tvorbu dosiek som kúpil základné potreby, v Elektronikovi to bola prvá doska, hneď priehľadná za extra vysokú cenu asi 180Sk, kde nepriehľadné boli o viac než polovicu lacnejšie, ale pri mojom šťastí boli zase vypredané. Fixa pre písanie na meď na plošné spoje, zase niečo cez stovku, ale fascinovalo ma že mi vydržala niekoľko mesiacov, možno rok kým uschla, potom som ich kúpil ešte niekoľko a z nejakého dôvodu už nové z obchodu a nedalo sa s nimi písať, max. jedna doska a koniec. Potom som prešiel na klasické centrofixy z papierníctva za 7Sk kus, a s tými som potiahol zase pár rokov a dneska keď kúpim novú zase nefunguje, nechápem čo sa zmenilo. Aktuálne mám lakovky na príležitostné použitie už pár rokov a zatiaľ nesklamali. Ale to som teraz rozvinul odbočku :)
A posledná dôležitá vec na výrobu dosák, bol chlorid železitý, niektorý to poznajú, roztok alebo granule, do toho dáte svoju nakreslenú dosku, chlorid vyžere nezakryté časti a vám ostanú len nakreslené spoje, to očistíte liehom (malé balenie asi 70Sk, nikdy sa mi nestalo žeby zostarol v priebehu rokov, limitované bolo len množstvo medzi,ktoré vedel pojať, potom prestal leptať a bolo nutné zakúpiť nový a starý odovzdať ideálne v rovnakom obchode ako nebezpečný odpad), takže očistenie liehom, denaturák z drogerky za padíka Sk ( dneska to isté balenie pomerne zdraželo odvtedy) no a mal som vystarané.
Dosky som dával vŕtať spolužiakom, neskôr som mal požičanú mini vŕtačku a rok na to som si kúpil v Elektronikovi vlastnú.
Trafopájku som už mal ako dedičstvo čo sa našlo v byte v skrini, a cín a kalafúny nakúpené už dávno predtým, ako správny blázon.
Môžte tie texty brať aj ako moje začiatky s elektronikou, aj keď je ten predzosík parametrovo nevyhovujúci, dneska stále funguje, už je to 20,5roku od stavby mechaniky, a hlavne poskytol nejaké tie základy a prax, podstatne lepšia prax než čo poskytla škola. Na škole sme povinne stavali a robili nejaké plošné spoje sami asi 3 krát za obdobie troch rokov a učňovská záverečná práca bola poskladanie stavebnice napájacieho zdroja.
Spomínam si, nemal som o ničom ani šajnu ako ten plošák spraviť, všetko bola len teória a keď som začínal, jeden víkend, tak som to vzdal, pretože som nevedel presný čas na minútu kedy sa ten plošák vyleptá v chloride a v pondelok ráno som túto informáciu zúfalo doloval zo školských majstrov na praxi, ale nedostal som ju :D
Pochopil som že to takto nepôjde tak som to proste skúsil a na prvý krát sa to podarilo.
Osadenie súčiastok bolo jednoduché, množstvo studeňákov ktoré som vtedy nevidel, som samozrejme zakrátko opravil. Ale bolo mi divné že pri kreslení bola tá meď na doske nádherná a potom začala tmavnúť každým dňom o kúsok. Tak som zisťoval, tak ono sa to musí lakovať? no miestny lak kolofóna rozpustená v liehu ma celkom potešil, a nacapal som ho tam rovno na ten čiastočne stmavnutý plošák, ale zrejme to nevadilo, nakoľko v takom odtieni medenej mierne tmavšej je do dneska. Žiadne oxidácie, ani strata cestičiek, funguje. Ako veľký kus dosky, nešetril som miestom, som ho našruboval do zadnej časti mechaniky na plastové kryty celého mechanizmu, kde už boli otvory pre skrutky nejaké pripravené, tak som tam nasilu nejaké napchal. Zároveň tento veľký kus dosky slúži ako podpera v jednej rovine spodnej hrany mechaniky a teraz je z toho plnohodnotná hračka čo sa dá postaviť na stôl bez toho aby sa prevrhla. Základ zvuku a mechanickej stability bol na svete.
Ešte jeden nevysvetliteľný problém, jeden kanál má mikrofónny efekt, bez ohľadu na to či je na vstup pripojená hlava, alebo nie. zistil som že v slúchadlách počujem vibrácie a otrasy a keď poklopem po mechanike tak to počujem tiež, zistil som že to robí jeden z keramických kondenzátorov, ale už som nepitval či je to okolo toho tranzistora alebo toho čipu. Je to tak doteraz, vzhľadom k extrémnej kuriozite som to proste nechal tak, na zvuk to nemá vplyv :D
Ako sa to mohlo stať:
keďže som jeden walkman Levis rozspájkoval celý a jeho súčiastky som použil na stavbu tej mechaniky, tak súčiastky pre druhú polovicu som nakupoval v Elektronikovi, nakoľko pôvodné kondíky tie keramické a zvitkové mali rôzne podivné značenia, tak sme v obchode s paní, len tipovali hodnoty, a po skončení nákupu mi dala bonus, kartičku s odpormi a kondíkmi, rozpis hodnôt a značení, aby som nabudúce bol pripravený :D
Je možné že nevhodná voľba hodnôt niektorých keramík spôsobil že sa nejako zosilní rezonancia z kondíka ako z mikrofónu alebo gramofónovej vložky? je to pre mňa stále záhada, možno nejaký blázon cez stavbu takých zosíkov a zariadení by vedel viac.
Ešte doplním, pripojenie hlavy k doske je robené cez 3,5jack do konektora dosky 3,5jacku. Toto je ďalší nezmysel, ale ľahko sa to dá odpojiť, aj keď je kryt plastový, rušenie to moc nechytá. Plast sa na týchto jackoch voľno predajných vždy rozpadá po rokoch na prach, čomu presne nechápem, ale tento je jeden z posledných čo mám doma v prevádzke, aktuálne kupujem len kovové, s plastovými som prestal, čo sa mi rozpadol prvý, ak sa bude niekedy v najbližšej dobe na tej mechanike upgradovať, tak to bude práve buď zmena jacku za kovový, alebo zmena pripojenia. Ale vzhľadom k zásahu do dosky, sa na to vykašlem a vymením len jack, kovový obal ktorý bude uzemnený zabezpečí dostatočné odrušenie, vzhľadom k tomu že aktuálne to tiež stačí. Káblik je tienená dvojlinka, takže tiež v poriadku.
Výstup z mechaniky je tiež 3,5jack konektor.
Aby som len nenadával aký je ten predzosík mechaniky šmejd, tak drobné výhody, ktoré dostala mechanika v tomto ohľade do vienka.
Oddelená mono konštrukcia, cez kvalitné slúchadlá, mám naozaj niekedy pocit že to hrá priestorovo lepšie a príjemnejšie než u bežných strojov.
Prehnaná citlivosť na vysoké frekvencie a detaily z kaziet. Čo zo stredovej a výškovej oblasti, a detailov na bežnom decku, walkmane a posluchu zaniká, tak to tu bude celkom iste počuť.
Oddelený potenciometer hlasitosti pre každý kanál zvlášť, žiadne komplikácie s balancom, ktorým decky a walkmany aj tak nie sú vybavené, len koncové zosilňovače a nie každý pri hraní kazety či iného média z komponentov používa zosík ak potrebuje slúchadlá, a žiadny komponent nemá balance, ak sa použije vstavaný výstup slúchadiel.
A posledná asi moja najobľúbenejšia vychytávka:
Na skrutku kolmosti hlavy príslušnej reverznej strany som dal trochu cínu a krátky kúsok drôtu zo súčiastky, asi z LED, kde sú veľmi tvrdé kovové nôžky a ten kúsok som zaspájkoval na skrutku (ostrý koniec som jemne obrúsil), vďaka čomu mám na otočenie prstom zľahka akúkoľvek kolmosť akejkoľvek kazety takmer okamžite presne podľa chuti. Bol som opatrný aby som neroztavil plastový závit držiaku hlavy. A bál som sa že sa to opotrebuje rokmi, ale už je to cez 20rokov a táto vychytávka plní funkciu na 100%
takto som pri playbacku vyriešil jednu z najväčších bolestí kazetovej technológie.

Téma na budúce bude napájanie a LEDky.

Nočná fotka, kazeta That´s as:IV 100min rok 1990
Prílohy
thats_as4_100_1990_cc658.JPG
thats_as4_100_1990_cc658.JPG (78.56 KiB) 3523 zobrazení
jhradec
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 1016
Dátum registrácie: Piatok, 12. Októbra 2018, 15:51

Re: EZ - moja rituálna mechanika na kazety by Panasonic

Príspevok od používateľa jhradec »

pěkné čtení - doporučil bych doplnit taky studium teorie 8-) . Uspoří to spoustu zklamání i peněz. Na druhou stranu to, co člověk objeví sám- toho si váží víc.
Že to nehraje basy- asi chybí (úplně, nebo částečně) korekce podle normy- těch 120mikrosekund.
Jelikož je napětí ze snímací hlavy úměrné derivaci ( rychlosti ) intenzity pole v mezeře hlavy- je třeba RC korekce- podobně jako rychlostní korekce pro MM přenosku v gramofonu.
Některé čínské Walkmany to neřešily- dávali k tomu mizerná sluchátka, která tím ( trochu ) kompenzovali.

jenom připomínám, že v sekci Bazár- darujem nabízím High- End ruskou mechaniku, ze které by byl
ÚŽASNÝ NAHÁČ.
pohon nemá chybu ( 230V AC cca 10W) a na každou funkci je extra magnet ( solenoid )- takže žádný problém.
pokud by bylo třeba, můžu přibalit i desku předzesilovačů z radiomagnetofonu Tesla DELTA - ta by ale nemohla být zadarmo- jsou tam i potenciometry hlasitosti ( s loudnes ) a korekce basy-výšky přepínač vstupů a elektronika pro magnetofon, gramo atd. vše "nové"- nikdy nepoužité - najde se i schema.
Stačí vyřešit podsvícení.
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10174
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: EZ - moja rituálna mechanika na kazety by Panasonic

Príspevok od používateľa EZ647 »

díky za reakciu, tak je to už 20ročná história tá stavba a na zvuk som si zvykol, no dneska by som to asi riešil nejakým integrovaným čipom určeným pre decky či walkmany
paradoxne Levis ako značka šmejdovskej elektroniky v tej dobe, ktorá predávala ten walkman, tak ponúkala aj solídnejšie walkmany ako som mal ja dlhé roky kde bol čip od Toshiby a ten hral slušne, neviem prečo som nepoužil ten.

Čo sa týka mechaniky, ponúkni Nstarovi, on sa tým nadchol keď to čítal, no a ja budem pokračovať dneska teraz alebo večer, tých prehreškov je tam ešte dosť, ale aj iných vecí.
Nstar
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 3622
Dátum registrácie: Piatok, 19. Októbra 2018, 21:15

Re: EZ - moja rituálna mechanika na kazety by Panasonic

Príspevok od používateľa Nstar »

Perfektné články, teším sa na pokračovanie. Tiež som chcel povedať, že tam asi chýba korekcia ale nechapem tie grafy. Ak to hrá 63Hz tak to už sú pekné hlbky. Nstar už nič nezbiera aj keď sa mi veľa vecí páči.
EZ, je tam play hlava alebo kombinovaná?
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10174
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: EZ - moja rituálna mechanika na kazety by Panasonic

Príspevok od používateľa EZ647 »

Nstar: tak na tých 63Hz je to ešte také poslabšie, a stredy vynikajú najviac, ako možno máš pravdu, malo by to hrať slušne, ale... no myslím že až sa za niekoľko dní vypíšem, tak za vernostnú odmenu ti poskytnem súkromne nejaké materiály čo by som tu nedal
hlavu som osadil kombinovanú aj s mazacou, ktorá nie je zapojená, na začiatku ma bavilo sledovať obrus a nečistoty na oboch hlavách, očividne na permaloy je vždy nejaký výbrus ale na mazacej ak je, tak nie je vidieť

a taká perlička, pri experimentoch som skúšal pripojiť na vstup predzosíka aj mazaciu hlavu, či z toho pôjde nejaký zvuk a naozaj šiel, ako z rádia 50tych rokov, a s extrémnym množstvom porúch a výpadkov :D
Nstar
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 3622
Dátum registrácie: Piatok, 19. Októbra 2018, 21:15

Re: EZ - moja rituálna mechanika na kazety by Panasonic

Príspevok od používateľa Nstar »

Ja mám ešte dosť otázok, takže uvítam materiály.
vypočul by som si záznam z prehrávanie tej mazacej hlavy, zaujimave
Napísať odpoveď

Návrat na "Decky, kotúčáky, gramofóny, CD a iné prehrávače"