Vozidlový park za našej mladosti

pre oživenie sem môžete prispievať aj o starších približovadlách

Moderátor: AdmineR

Používateľov profilový obrázok
Kazetowich
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 8761
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 16:18
Bydlisko: polia, lúky a háje SR
Kontaktovať používateľa:

Vozidlový park za našej mladosti

Príspevok od používateľa Kazetowich »

Najčastejšie sa vyskytujuce auta na cestách v 70-80. rokoch:

Lada (Žiguli) 1200, 1300 či mäsiarske špeciály 1500 a 1600
Škoda 1000, 100, 110, Rapid a neskôr šialené nepodarky 105 a 120 a okolo revolucie začal Favorit navrhnutý talianom Bertonem a prevzatie Škody skupinou Vw...
Trabanty
Wartburgy
Moskviče

Kludne doplnte. Tu si ich najskôr vypíšme a ďalej sa im budeme detailnejšie venovať.
Sansui 331 klub czechoslovakia, old Pioneer receivers
jhradec
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 1016
Dátum registrácie: Piatok, 12. Októbra 2018, 15:51

Re: Vozidlový park za našej mladosti

Príspevok od používateľa jhradec »

Pokud se posunu do nejmladších let, co si pamatuju- po ulicích Prahy jezdila parní auta. Popeláři jeli Vacínovou ulicí se Škodou Sentinel ( dunělo to, neměli pneumatiky, jen gumové obruče ) na konci ulice zajeli nad kanál, řidič a topič v jedné osobě otevřel venku dvířka a roštoval- žhavé uhlíky padaly do kanálu. Jako špunta mne to děsně zajímalo :).
Jinak až do dob Škody 100 jezdilo po cestách kde co - bolševik nebyl schopen zajistit dostatek automobilů. Kromě předválečné kvality jezdila klidně i samodomo stavěná auta, sporťáky na podvozku AERO MINOR, nebo překarosované válečné KDF.
Na samém konci padesátých let se z důvodů , které jsou mi dodnes nepochopitelné dovezly z Anglie jednorázově Fordy a Hillmany.

To mluvím o době, kdy vlastnit motorku bylo pokládáno za normální, ale auto : K zlosti lidí na čtyřech kolech pohodlí .
Dnes je to naopak, auto má každý a na motorku ( opravdovou )se pohlíží jako na frajerský luxus.
Finist
desiatnik
Príspevky: 19
Dátum registrácie: Sobota, 22. Septembra 2018, 20:27

Re: Vozidlový park za našej mladosti

Príspevok od používateľa Finist »

Asi som mladší ročník, lebo parné stroje ja som už nezažil. Ale prvé auto ktoré sme mali doma pamätám Škodu 100 v krásnej nebeskej farbe :) Potom bola u nás nová Škoda 105L, to bol rok 1987. A tak v roku 1996 prišla pekná Ford Sierra 2.0l v krásnej bordovej farbe, s peknou výbavou a bohatou výbavou,... A k tomu už s kotúčovými brzdami aj vzadu :)
Ale z histórie ma zaujali aj motocykle, teraz vlastním Jawa Perák r.1951 a Jawa 175 model 356, naštastie obidve s papiermi, tak hurá na cesty. Ale na perák ešte skoro, potrebuje úplnu renováciu najprv.
Používateľov profilový obrázok
oneeeee
čestný člen
Príspevky: 2435
Dátum registrácie: Štvrtok, 13. Septembra 2018, 19:53

Re: Vozidlový park za našej mladosti

Príspevok od používateľa oneeeee »

perák je super , závidím.
A K A I Am 67 , 39 GX 620 , 67 , R35 , R66 M959W CD 57 , 55 , 49 AT - 26 , 57 EA M-659 AP - M10 AJ 530 FL , 490 FL , VS A77 EOG , VS-G855 JVC HR-D 210EE SHARP GF 4646 , Panasonic S-VHS NV-FS 100 , 8 x trojpásmo
Používateľov profilový obrázok
Kazetowich
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 8761
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 16:18
Bydlisko: polia, lúky a háje SR
Kontaktovať používateľa:

Re: Vozidlový park za našej mladosti

Príspevok od používateľa Kazetowich »

Moje prvé auto mi dal len "na slovo" starý otec - ukázal pod jabloň kde rástol chren a tam stála. Škoda Octavia Combi v krásnej vínovej farbe. Nepojazdná. Vybitá baterka a tečúca vodná pumpa. S kamošom ako cca 17 a 15 roční sme to svojpomocne rozbehli a vydalo na jednu jazdu po chotári poza JRD. Po cca 3 km vyšli zvyšky chladiacej vody po ceste naspäť a nepamätám ako sme došli domov - ale došli - asi odťah za traktorom. Ale zážitok to bol. Dovtedy sa na ňom vozili 3-4 generácie na vinicu ... pekné zážitky. Auto vyzeralo nejako takto.

Motor bol krásne mäkko uložený na gumách - poskakoval - ale neprenášalo sa to do auta - naproti tomu neskoršie Škody 105 a 120 to bola katastrofa - motor pevne pri...jebaný k rámu prenášal všetky vibrácie do auta - kto zažil, pozná.
To bol páni úpadok !!!!

A výborná vec - sklopné veko kufru, na ktorý sa dal uložiť náklad, alebo sedieť - a vyklápacie okno smerom dohora (ako strieška)
Otváranie nádrže bolo diaľkové - pred miestom vodiča (ak dobre pamätám) bola v tapacíre dierka a v nej silon s karikou na konci (ako krúžok na kľúče) - za to ste potiahli a vzadu vyskočil plech zakrývajúci nádrž :)
A pikoška - auto sa dalo natočiť v prípade núdze aj kľukou - malo v nárazníku pod značkou dieru.

To autíčko bolo úžasné. Veľmi pohodlné a mal som ho rád.
Na nete som našiel údaj že sa vyrábala od roku 1959 do 1971.
Prílohy
Škoda Octavia Combi veterán
Škoda Octavia Combi veterán
Škoda Octavia Combi veterán
Škoda Octavia Combi veterán
octavia.jpg (100.58 KiB) 5615 zobrazení
Škoda Octavia Combi veterán
Škoda Octavia Combi veterán
04-4dde4b9189193.jpg (65.39 KiB) 5613 zobrazení
Škoda Octavia Combi veterán
Škoda Octavia Combi veterán
Škoda Octavia Combi veterán
Škoda Octavia Combi veterán
61_octavia_combi.jpg (89.39 KiB) 5613 zobrazení
Škoda Octavia Combi veterán
Škoda Octavia Combi veterán
images.jpg (10.67 KiB) 5613 zobrazení
Škoda Octavia Combi veterán
Škoda Octavia Combi veterán
images (1).jpg (13.96 KiB) 5613 zobrazení
karika - krúžok na otváranie nádrže (+ silon)
karika - krúžok na otváranie nádrže (+ silon)
bočný pohľad
bočný pohľad
Existovala aj táto verzia - ktorá sa mi nepáči.
Existovala aj táto verzia - ktorá sa mi nepáči.
Skoda_Octavia_combi_typ_704_ve_1.jpg (68.78 KiB) 5605 zobrazení
Naposledy upravil/-a Kazetowich v Streda, 25. Septembra 2019, 23:36, upravené celkom 6 krát.
Sansui 331 klub czechoslovakia, old Pioneer receivers
Používateľov profilový obrázok
Kazetowich
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 8761
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 16:18
Bydlisko: polia, lúky a háje SR
Kontaktovať používateľa:

Re: Vozidlový park za našej mladosti

Príspevok od používateľa Kazetowich »

Nabudúce o aute, čo som si kúpil ako prvé - za svoje zarobené prachy :)
Sansui 331 klub czechoslovakia, old Pioneer receivers
Používateľov profilový obrázok
Kazetowich
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 8761
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 16:18
Bydlisko: polia, lúky a háje SR
Kontaktovať používateľa:

Re: Vozidlový park za našej mladosti

Príspevok od používateľa Kazetowich »

ešte interiér Škoda Octavia
Prílohy
interiér Škoda Octavia veterán
interiér Škoda Octavia veterán
bila_interier.jpg (91.06 KiB) 5603 zobrazení
interiér Škoda Octavia veterán
interiér Škoda Octavia veterán
8_579_147534__2011-05-09_09-31-48_22.jpg (36.17 KiB) 5602 zobrazení
a motor
a motor
dobové foto z balenia na dovolenku (alebo z dovolenky domov-:)
dobové foto z balenia na dovolenku (alebo z dovolenky domov-:)
motor
motor
Naposledy upravil/-a Kazetowich v Streda, 25. Septembra 2019, 23:31, upravené celkom 1 krát.
Sansui 331 klub czechoslovakia, old Pioneer receivers
Používateľov profilový obrázok
Kazetowich
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 8761
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 16:18
Bydlisko: polia, lúky a háje SR
Kontaktovať používateľa:

Re: Vozidlový park za našej mladosti

Príspevok od používateľa Kazetowich »

Krásne auto - čo poviete?
Prílohy
7cf20bc24b7e2ca4a839a083d6bd05a8.jpg
Sansui 331 klub czechoslovakia, old Pioneer receivers
Používateľov profilový obrázok
Kazetowich
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 8761
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 16:18
Bydlisko: polia, lúky a háje SR
Kontaktovať používateľa:

Re: Vozidlový park za našej mladosti

Príspevok od používateľa Kazetowich »

a článok z autožurnálu
https://autozurnal.ta3.com/skoda-octavia-ma-60-rokov


Pre istotu ho vložím sem ....

Škoda Octavia má 60 rokov

V januári 1959 spustili v Mladej Boleslave výrobu nového modelu s názvom Octavia. Najprv vyrobili 3200 kusov krížencov, teda Octavií so starým podvozkom vpredu s listovým perom. Od konca februára už vyrábali úplné Octavie s motormi 1089 cm3 a Octavie Super s motormi s objemom 1221 cm3.

Karoséria Octavie pochádzala z predchádzajúceho modelu, ktorý síce mal označenie 440 a 445, ale ľudia ho volali Spartak. Tak sa totiž volal prvý prototyp. Po druhej svetovej vojne bol po autách v Európe veľký hlad. Bolo jasné, že automobilka Škoda potrebuje do výrobného programu nový model. Pokračovateľ predvojnovej éry Škoda 1101 Tudor s dreveným rámom karosérie bol nemoderný a v roku 1951 ho prestali vyrábať. Na dlhé experimenty nebol čas ani peniaze, preto bolo rozhodnuté, že sa pre nový model použije pohon a nápravy z vyrábaného modelu Škoda 1200 Sedan. Úplne nová mala byť celokovová karoséria. Dvojdverový sedan mal byť podľa pôvodného návrhu menší, s rázvorom 2020 milimetrov a dĺžkou 3720 milimetrov, ale nakoniec sa na podnikovej porade 7. októbra 1953 dohodlo, že nové auto bude väčšie. Prototyp nového auta prvýkrát ukázali na prvomájovej manifestácii 1954 v Mladej Boleslave. Na prednej kapote mal nápis Spartak. Bol to neobvyklý postup, o sériovej výrobe a dokonca ani o názve nového auta nebolo ani zďaleka rozhodnuté. Projekt počítal s rázvorom 2400 milimetrov a dĺžkou 3960 milimetrov. Hlavným konštruktérom bol František Přibyl, vedúcim konštrukcie karosérie bol Josef Velebný. Prototyp nového auta mal byť hotový do 19. decembra 1953, vtedy mal totiž narodeniny prezident Československa Antonín Zápotocký. Pomohol zázrak, ale aj práca počas sobôt a nedieľ a naozaj bol prvý prototyp označený Spartak o štvrtej hodine ráno 19. 12. 1953 hotový. Prezidenta oslavujúceho šesťdesiate deviate narodeniny však auto nezaujímalo, dva dni na to však Spartak našťastie príjemne prekvapil ministra strojárstva. Na jar 1954 sa spustila výroba ďalších prototypov, bolo ich spolu 25, mali stále ešte drevené rámy karosérie. Posledných päť však malo motor s vŕtaním 68 milimetrov a objemom 1089 kubických centimetrov, teda taký, ako malo neskôr sériové auto. Jeden luxusný exemplár mal meno Orlík. K prototypom sa vyjadrovali odborníci a nakoniec bola oficiálne povolená sériová výroba 20. júla 1954. Na začiatku roka 1959 skončil Spartak s poradovým číslom 84 792,

Octavia – ôsmy model znárodnenej automobilky. Od Spartaka sa líšil rýchlostnou pákou pod volanom, novou palubnou doskou, z masky chladiča zmizli nemoderné fúzy, ale najmä nad prednou nápravou už nebolo listové pero, ale v lichobežníkovej náprave dve vinuté pružiny s kvapalinovými tlmičmi pruženia. Octavia mala preto oveľa lepšie jazdné vlastnosti i keď vzadu listové pero ostalo. V prototypoch sa vinuté pružiny skúšali aj vzadu ale kládli vysoké nároky na tlmiče pruženia, ktoré navyše pochádzali od externého dodávateľa. Konštruktéri sa rozhodli neriskovať a zadné pero ostalo listové. Malo zvýšený počet tenkých listov, ktoré zmäkčili charakteristiku a zvýšili jazdný komfort pribudli aj dva hrubšie listy, aby sa dosiahol progresívny účinok pri väčšom prepružení. Pre tento prípad pribudli aj dva gumené dorazy. Výmena prednej nápravy si vyžiadala úpravy prednej časti karosérie, najmä podlahy a podbehov a priečnej steny. Základom prednej nápravy bola zváraná oceľová nápravnica, ktorá bola ku karosérii pripojená ôsmimi svorníkmi. K nápravnici boli pripevnené horné i spodné priečne ramená lichobežníkových závesov kolies. Do nápravnice boli zapreté oceľové vinuté pružiny, úchyty teleskopických tlmičov i dorazy. Celá náprava sa na karosériu montovala ako jeden celok. Kolesá mali priemer 15 palcov a disky boli modernizované celokovové. Vylepšený mala Octavia aj motor. Mal blok z hliníkovej zliatiny, ale odlievaný ešte do pieskovej formy, liatinovú hlavu a rozvod OHV. Najväčšou zmenou boli vkladané tenkostenné pánvy v ojniciach, namiesto pôvodných ojníc, ktoré mali výstelku vyliatu priamo do telesa ojnice. Zjednodušila sa tým oprava, lebo pánva sa dala ľahko vymeniť. Nový bol aj sací koš na olejovom čerpadle, ktorý zabezpečil, aby sa neodlievala hladina oleja pri jazde v strmom stúpaní. Pod benzínové čerpadlo i karburátor sa montovali izolačné podložky z plastu. Ventilátor na domáci trh mal štyri lopatky, do teplejších krajín sa montoval šesťlopatkový. Octavia mala aj nový kardan, zhodný mala aj výkonnejšia Octavia Super. Octavia dostala novú palubnú dosku a páka radenia rýchlostných stupňov bola už pod volantom.


V jeseni 1959 stál model Octavia s objemom motora 1089 kubických centimetrov 28 tisíc korún československých. Dal sa však kúpiť iba na poukaz, ktorý vydával krajský výbor komunistickej strany. Pre nekomunistov bol bez poukazu model Octavia Super s motorom 1221. Ten však stál až 40 000 korún.

V roku 1960 mala v Brne premiéru Octavia Combi. Zaujala nie len koncepciou karosérie, ale mala ako prvá vzadu krídelka a hrdlo nádrže schované pod odklopnými dvierkami v pravom zadnom blatníku. Úplne nová bola aj predná maska, ktorá stratila nemoderný horizontálny dielec s logom. Až v januári 1961 dostali tieto vylepšenia ja nové sedany Octavia, Octavia Super i Felicia. Na začiatku roku 1961 prišli aj technické zmeny. Motor mal zvýšený kompresný pomer zo 7 na 7,5 úpravou hlavy valcov. Motor bol pružnejší, výkonnejší a zvýšila sa aj maximálna rýchlosť na 115 km/h a 118 v Octavii Super. Nový bol aj rozdeľovač s lepšie naladenou odstredivou reguláciou predzápalu. Štartér dostal elektromagnetickú cievku na vysúvanie pastorka, štartovalo sa kľúčom a nie lankom z palubnej dosky. Nová bola aj schéma radenias vymenenými dráhami, trojka a štvorka boli bližšie pri volante, jednotka a dvojka ďalej. Octavia s prívlastkom Touring Sport bola uznávaným športovým autom v roku 1962 mala motor s objemom 1221 kubických centimetrov, kompresný pomer 8,4, dva karburátory a výkon 55 koní (40,5 kW) pri 5500 otáčkach.

Na štart Rallye Monte Carlo v roku 1960 vyslala automobilka tri Octavie, za volantmi ďalších sedeli zahraniční jazdci. Nóri Gjolberg s Martinsenem skončili druhí v triede, absolútne boli dvadsiati prví. O rok neskoršie štartovali na Rallye Monte Carlo iba zahraničné posádky. Fíni Keinänen s Eklundom došli so Škodou Octavia v absolútnej klasifikácií na šiestom mieste a vyhrali triedu do 1300 cm³, druhí boli rovnako s Octaviou Gjolberg – Martinsonom. V roku 1962 sa na štart vypravili tri továrenské Octavie a ďalších 12 súkromných. Okrem československých ešte z Nórska, Fínska, Dánska, Švédska, Rakúska a Poľska. Triedu opäť vyhrali Keinänen s Eklundom. V roku 1963 sa radovali z prvého miesta v triede (a 15. v abs. poradí) Gjolberg s Karlanom.

Octavia bola nakoniec oveľa obľúbenejšia, ako Spartak. Temné a politicky kruté päťdesiate roky dvadsiateho storočia vystriedal politický odmäk šesťdesiatych rokov, zlepšila sa kúpna sila ľudí a Octavia bola dostupnejšia. V novembri roku 1962 komunisti prestali vydávať poukazy na kúpu áut a zaviedol sa poradovník. Záujemcovia o autá však museli preukázať od Sporiteľne, že majú aspoň 20 tisíc korún. V decembri 1962 Octavia zdražela z 29 500 korún na 38 000, Octavia Combi stála 43 000 korún. V roku 1963 dostali Octavie novú masku s mriežkou so štvorcovými otvormi, na zadnej kapote bola rukoväť z polyamidu s nápisom Škoda, odrazky pod zadnými svetlami boli okrúhle a na stredných stĺpikoch boli malé lampičky. Predné sedadlá boli samostatné, mali oddelenú aj spodnú časť a pri nastupovaní na zadné sedadlá sa dali celé odklopiť.


Hoci v roku 1964 vystriedala Octaviu Škoda 1000 MB, kombi sa vyrábalo ďalej. Do nástupu Favorita v roku 1987 to bol posledný model Škody s motorom vpredu. Od roku 1959 do roku 1964 vyrobili v Mladej Boleslave 229 531 kusov sedanov. Verziu kombi vyrábali v Kvasinách, do decembra roku 1971 tam vyrobili ďalších 54 244 kusov. Na konci už mala Octavia Combi prednú masku s deviatimi vodorovnými lištami, vodorovné zadné svetlá zo Škody 100, palubný prístroj a volant zo Škody 1000 MB, páku ručnej brzdy na podlahe spolu s radiacou pákou a od 1. januára 1969 mala aj úchyty predných bezpečnostných pásov. Zadné samostatné sedadlá sa dali sklápať dopredu i dozadu. Poslednou zmenou v roku 1970 bol nedelený predný nárazník.
Sansui 331 klub czechoslovakia, old Pioneer receivers
jhradec
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 1016
Dátum registrácie: Piatok, 12. Októbra 2018, 15:51

Re: Vozidlový park za našej mladosti

Príspevok od používateľa jhradec »

Ano pořádné auto má motor podélně :)
Napísať odpoveď

Návrat na "Autá, motorky, bicykle a iné samochody"