Strana 3 z 52

Re: EZ - moja rituálna mechanika na kazety by Panasonic

Napísané: Streda, 13. Januára 2021, 15:42
od používateľa EZ647
to bolo dávno, ešte v začiatkoch, musel by som trochu pospájkovať kábliky

inak nikdy sa nad tým nikto nepozastavil, ale neškodné obrázky z tej mechaniky sa na fóre už nachádzajú dlhšiu dobu
viewtopic.php?p=20425#p20425

a niekde bol aj detail hlavy, ale neviem nájsť

Re: EZ - moja rituálna mechanika na kazety by Panasonic

Napísané: Streda, 13. Januára 2021, 15:51
od používateľa Nstar
nikdy ma nenapadlo, že vlastne ako to fotíš
Inak už dlhšie sa pohrávam s nejasnou myšlienkou a teraz toto tomu dodalo jasnejšie kontúry
Ako som hovoril, o mojej KX493, ktorú som zodral, hlavne teda jej dvierka
Používam ju na zabiehanie, práškovnie a "špinavú robotu" (Stano)
Takže, vyhodiť dvere, vymeniť kladku, navŕtať otvory na led a bude polonaháč, síce nebude vidieť pohon ale nevadí

Re: EZ - moja rituálna mechanika na kazety by Panasonic

Napísané: Streda, 13. Januára 2021, 17:07
od používateľa EZ647
štvrtá časť - napájanie a LEDkové podsvietenie:

druhý veľký prehrešok po nevhodnom zosíku, je nevhodný rozvod napájania:
v prvej časti som hovoril o pripojení spínačov na motor, magnety a pod. Spájkoval som ako to prišlo od oka, len aby to nejak fungovalo. Rôzne kúsočky káblikov z rôznej starej elektroniky, každý inej farby, tvaru aj hrúbky, vyzeralo to na zadnej strane mechaniky medzi plošákmi ako keby ste odtrhli ruku nejakému robotovi. Ale bordel v kábloch nevadí tak moc, ak je to spojené dobre a tiež dobre navrhnuté. Samozrejme nebolo. Keď som to celé postavil, zistil som že som sa podvedome nechal inšpirovať Rusákmi, ako v tom gramozosíku Rosia, o ktorom som písal v obaloch kaziet, a to že som mal na kostre mechaniky plusovú vetvu napájania. Div sa svete, kašlal som to, lebo to fungovalo, a túto závadu som odstránil ešte len pomerne nedávno, pre pár rokmi.
V skratke ako som hľadal najrýchlejšiu cestu aby to fungovalo, tak všetky spínače mechaniky, motora a magnetov som pripojil tak že kontakty rozopínali nie plusovú vetvu, ale mínusovú. A keď som to mal celé hotové, bol som lenivý riešiť prečo je na kostre plus, keď som ho tam vedome nedal, myslel som že sa jedná o skrat v mojej "dokonalej kábeláži" A keď som mal všetko hotové zistil som že som všetko ťahal z "ukostrenia" mechaniky na plus, takže som to postavil celé naopak, preto mi to trvalo tak dlho, kým som sa odhodlal to zmeniť, kompletne prekopať kábeláž a všetko doslova zrušiť a na to som bol moc lenivý. Takže to vezmem chronologicky a v textoch túto závadu budem riešiť tak ako v reále, až sa k tomu postupne dopracujem :D
Aspoň môžete tipovať do tej doby ako sa to mohlo stať, keď som to nespravil vedome, schválne.

Na napájanie som používal a stále tam je ten taký okrúhly konektor, ktorý sa robí v najrôznejších veľkostiach a hrúbkach, jeho hrubšia verzia sa používa aj v dnešných noťasoch, a v tej dobe to mali rôzne Čínske hračky napájané externým zdrojom. Konektor som prilepil lepidlom o okraj dlhej dosky, na ktorej boli už mikrospínače ovládania mechaniky. Najhoršie na tom bolo, že všetka kábeláž sa zbiehala na dvoch pinoch toho konektora, chcete prispájkovať ďalší káblik a tri sa z toho teplom odpoja :D Našťastie toto tiež dostalo očistu pri prestavbe napájacej vetvy.
Ak niekto vie odborný názov toho bežného konektora napájania, prosím napíšte.
Z konektora šla plusová vetva priamo na motor, magnety, Ledky, ale mínusová na spínače, teda presne naopak než malo byť.
Moja doska s robeným predzosíkom dostala tlačidlo, prepínač (originál diel aj s mini doskou, ktorý sa používal v MD komponente Technics na Power, teda nie Standby ale prepínač Power, ktorý v komponentoch Technics odpája len sekundárnu stranu transformátora)
Tento spínač s doštičkou som naskrutkoval na prednú časť mechaniky a zase odpájal mínus namiesto plusu, teda pokračoval som v tradícii keď naopak začať, tak naopak aj dokončiť :D
Indikácia bola osadená na extra dosku oranžovou 10mm LEDkou, vyzerala ako veľký svietiaci cukrík, no a tú tam mám doteraz.

Problémy so zvukom pri plusovej kostre:
Okrem spomínaných problémov na predzosíku s frekvenčným priebehom a mikrofónnym efektom, sa tu prenášalo neskutočne množstvo rušenia z okolitej elektroniky a zlého uzemnenia. Konkrétne extrémna precitlivelosť na každé zopnutie magnetu sa prejavila silným zapraskaním vo zvuku.
Samotný chod motora sa prenášal ako brum a podivné šušťanie a šumenie najrôznejších druhov. Počúval som zašumenú pásku ferro s nízkym vybudením? nevadí, šum zosíka to hravo prekonal !
Prvé dni či mesiace pravidelnej prevádzky som experimentoval a došlo na nasledovné drobné vylepšenia:
Uzemnenie kovových puzdier potenciometrov hlasitosti na tej doske, ktorú som spravil. Dosť to pomohlo, a nemusel som sa báť dotknúť poťáku bez toho aby začal šumieť či bzučať, si poviete to je základ! áno presne tak to je :D
Druhá vec - kostra, obal snímacej hlavy mal na konektor vyvedený samostatný pin, predpokladal som že sa to malo ukostriť, ale keď som obal hlavy spojil s kostrou mechaniky, bolo vo zvuku veľmi zle nedobre, až som poskočil. No jasné v pôvodnej veži asi nemali na kostre plusko že? Ale vynašiel som sa medzi pin kostry hlavy a plusovej kostry mechaniky som napchal asi dva zvitkové kondíky, mohli mať dokopy okolo 300-600nF. Celkovo sa bzučanie a precitlivelosť na spínanie magnetov a motora zo zvuku vytratila, bol som dojatý ako som to dokonalo vyriešil to čo som tak strašne predtým dojedžubal plusovou kostrou. S týmto riešením som bol spokojný mnoho rokov, ale stále viac som si všímal že sú tam šumy a také šuštanie pri chode motora na pozadí. Asi až v rokoch 2013-2014 som náhodou zistil že vhodný kondík medzi plusovú kostru mechaniky a reálnu zem na doske predzosíka odstráni takmer dokonalo všetok bordel zo zvuku, ktorý tam ostal. Tak sa mi pod tlačidlom POWER predzosíka pyšnil obrovský červený zvitkový kondík o hodnote asi 680nF.
A posledný detail, keramický kondík 100nF pripojený paralelne s pinmi tlačidla Power výrazne zmiernil prasknutie/lupnutie pri zapnutí zosika tým spínačom.
Šum samotného zosíka je aj tak značný napriek tomu, ale ak spustíte pásku, tak hneď je poznať a to výrazne kedy skončí zavádzačka a začne magnetická páska. Vysoký šum je aj z dôvodu že externý EQ ktorý k tomu vždy používam, ktorý som staval ako som spomínal včera, je nastavený na výškach totálne na max, stačí ho naozaj mierne stiahnuť a hneď je to o poznanie lepšie. Myslím že po tých vychytávkach som prekonal väčšinu kvality zvuku dobovej Čínskej produkcie :D

Externé napájanie a problémy:
V dobe začiatkov som nebol vôbec vybavený vhodným napájacím zdrojom. A taktiež som mal min dva univerzálne adaptéry, ktoré bežne boli v elektre v predaji, a asi tri kusy tých z Čínskych herných konzol. Minimálne jeden či dva som aj spálil.
Jeden univerzálny bol nejaký starší čo sme mali doma, ale väčšina tých lacných mala posuvný prepínač od 3 - 12v, tam sa prepínali odbočky zo sekundárneho vinutia transformátora, bol jeden univerzálny usmerňovač s jedným kondíkom asi 1000uF a výstup, žiadna stabilizácia. Konektor bol s malou vidličkou na výstupe, teda sa dala otočením dosiahnuť požadovaná polarita, a konektor na kábli bol takéto plusko, kde na každej strane bol iný typ konektora napájania, ten perfektne pasoval do konektora čo som nalepil na dosku mechaniky.
Druhý univerzálny zdroj bol HAMA, mal volič napätia otočný už od 1,5V a mal ledkovú indikáciu. Narozdiel od toho predtým bol stabilizovaný s LM317 - k tomu čipu sa ešte vrátim, a nevhodne riešený. Maličká doštička s kúsočkom hliníka bola napchatá a nalepená priamo na trafo v tom malom puzdre. Každá hodnota z prepínača mala veľmi presný odpor, ktorý bol pripojený na reguláciu toho čipu. LM317 je regulovateľný stabilizátor, ktorý sa reguluje odporom potenciometru na požadované napätie, v tomto prípade prepínač spínal presnú sadu odporov, ktoré mali mimoriadne prísnu toleranciu, podľa prúžkovaného značenia.
Tento zdroj ač bol stabilizovaný a bol s ním najlepší zvuk, tak zhorel, prerušilo sa primárne vinutie.
Tie z Čínskych herných konzol boli 9v s usmerňovačom a kondíkom.
Univerzálne mali uvedený prúd 300mA a tie herné 500mA. Bohužiaľ bez stabilizácie tam bolo tak 15-18v cca, ale ten prebytok napätia násobený filtračným kondíkom bol mäkký, čim väčší odber, tým viac klesol, čoho som využíval. Mechanika pri prevádzke mala odber možno 200-300mA? Len pri trvalom spínaní oboch magnetov to vyskočilo až na 700mA, čo ako krátkodobá špička nevadilo.
Najviac ma však trápil neskutočný 50Hz brum, ktorý sa neskutočne prejavil v zosíku. Vtedy ako som experimentoval, spravil som doštičku kde som dal vtedy všetky moje najväčšie elyty a tú som pripájal externe, dokopy mohla mat okolo 22 000uF, čo brunenie čiastočne odstránilo. Ale to mi nestačilo a experimentoval som ďalej.
Zistil som že ak do napájacej vetvy len pre dosku predzosíka vložím cievku tak brum poklesne a zvuk je lepší. Našiel som nejakú ruskú cievku veľkú škaredú okrúhlu, mala odpor asi 5ohm, brum sa zmiernil. Premýšľal som odkiaľ vydolovať viac cievky, a docvaklo mi to, mal som tých mechaník viac, vybral som jeden solenoid a pripojil k tej ruskej cievke do cesty napájania predzosíka. Brum takmer kompletne zmizol. Doska mala aj podstatne nižšie napájanie v zosíku, volty klesli, zvuk bol ale veľmi dobrý, fungovalo to ako tlmivka, to zapojenie tam je doteraz.
Inak bez brumu to bolo jedine s tým Hama trafom čo zhorelo, samozrejme keď bolo stabilizované. Zvlnené špičky výstupu napätia z usmerňovača boli orezané stabilizátorom na požadované takmer hladké napätie.
Myslím že som to takto hral asi pol roku, alebo niekoľko mesiacov. Potom som zo školy zakúpil od starších jeden z robených napájacích zdrojov, ktorý som si ešte prerobil podľa seba, no a ten bol práve riešený čipom LM317. On nie je tak zlý, ale na môj vkus vydával príliš tepla. Jeho výkonový rozsah bol asi 1,5 či 2A a ten som zvýšil premostením výkonovým tranzistorom, ktoré mi ukázal spolužiak na strednej. Nevýhodou tohto riešenia bolo že funkcie ochrany proti skratu na čipe LM317 boli takto vyradené, takže pri práci zo zdrojom bola nutná istá opatrnosť.
Zdroj bol teda napájaný 24v 2A transformátorom, pri hraní na premostenom zapojení 6A tranzistorom som zničil dva tieto tranzistory, tak som kúpil tuším 10A tranzistor a ten je tam dodneska. Ten zdroj používam každý deň na všetko. Na skener, ktorým skenujem kazety na web, na mechaniku, na pokusy a hranie s elektronikou a mnoho ďalších vecí. Medzitým som počas školských čias postavil ešte jeden univerzálny zdroj, kde som do jednej skrinky dal tri transformátory rôznych parametrov, ktoré sa mi doma povaľovali a nemal som pre nich využitie, trafá sú menších výkonov a napätí ale zase mám mnoho výstupov z jednej skrinky, ktorou napájam mnoho ďalších vecí, pretože jeden zdroj nikdy nestačí.
Na chuť pulzným som nikdy neprišiel.
No a odkedy používam tento regulovateľný zdroj, už netreba externú doštičku s kondíkmi ako som používal pri malých nestabilizovaných adaptéroch. A možno by netrebalo ani tie tlmiace cievky na predzosíku mechaniky, ale už je to nejak jej súčasťou a neprekáža to.
A najdôležitejšie, mechaniku som primárne napájal na 9v.

LEDky: podsvietenie kazety.
Už máme funkčnú mechaniku s ako tak odladeným zvukom, tak ledky bol môj najväčší sen. Nikdy som nemal podsvietené kazety.
V dobe keď som začínal ešte neboli v predaji modré a biele ledky, ale prišli do pár mesiacov od stavby mojej mechaniky. Modrá a biela stáli po 50Sk čo bolo celkom dosť v porovnaní s obyčajnou za 5Sk.
Okrem toho modrá sa robila len difúzna a biela číra, ale veľmi slabunká oproti dnešným šialenostiam.
V predajni mali extra silné len červené LEDky, a to sa mi nepáčilo, ostatné farby zelené a žlté boli dosť slabé aj tie v čírom prevedení.
Mal som ale mnoho zelených lediek z tých dosák z Panasonicu, na jednom panely z veže, ten úzky plošák, ktorý som použil na mikrospínače, bol osadený s mnoho zelenými ledkami. A tých dosák som mal niekoľko, tieto Ledky mali odlišný dizajn puzdra od tých bežných okrúhlych, ale zelené svietili najsilnejšie aké som vtedy poznal. Dneska je to sotva porovnateľné, ale predsa.
vyzerali takto:
IMAG0539.JPG
IMAG0539.JPG (62.11 KiB) 3701 zobrazení
IMAG0540.JPG
IMAG0540.JPG (65.69 KiB) 3701 zobrazení
Použil som dve LEDky presne na ľavú a pravú stranu kazety do stredu, a prilepil k mechanike napevno. Napojil som ich priamo na motor, teda svietia len ak sa zapne motor.
Okrem toho mi to nestačilo a kúpil som ešte zelenú SMD, ktorá svietila slabšie, ale prilepil som ju na ľavú kladku, ktorá bola len pre efekt osadená, ale nepoužívala sa, a prilepil som ju na spodnú stranu jej plastového držiaka, tiež napojená na motor, nasmerovaná tak aby svietila na pohybujúcu sa pásku v kazete, na mieste kde je u deckov mazacia hlava.

Na fotke je vidieť že hore to svieti extrémne na ružovo, to boli svetielka pridané podstatné neskôr, tak ja o nich napíšem tiež neskôr, ale po stranách v strede je vidieť dve malé zelené bodky a pod kladkou tú zelenú SMD.
Tieto tri zelené spolu tvoria základ pri mojom nočnom rituálnom počúvaní a tie ružovo farebné extra silné sú prídavné, pripojené na samostatný spínač, ktoré zapínam pri fotení, a pri kontrole množstva pásky u kaziet s malým oknom.
na fotke TDK CDing Metal 50min
tdk_cdingmetal_50_1990_01_cc346.JPG
tdk_cdingmetal_50_1990_01_cc346.JPG (100.07 KiB) 3701 zobrazení
takže toľko dneska.
Zajtra to bude zase o ledkách, indikácia typu pásky a ledkový 9-segmentový displej vlastnej výroby? na čo by bol na kazete? o tom zajtra....

Re: EZ - moja rituálna mechanika na kazety by Panasonic

Napísané: Streda, 13. Januára 2021, 17:42
od používateľa Nstar
Perfektné, máš dosť talent písať a improvizovať. Takže sú tam nejaké korekcie ked to vie metalku. Som zvedavý kam to pojde, pretože čím dalej je z toho zaujímavy strojček. Možno by si mal založiť firmičku na výrobu magnetofónových naháčov. Mám taký pocit, že tu si vynašiel čosi nové kultové. Teším sa na tie ledky a vlastne som zvedavý na celý projekt

Re: EZ - moja rituálna mechanika na kazety by Panasonic

Napísané: Streda, 13. Januára 2021, 23:58
od používateľa EZ647
Nstar: vôbec žiadne korekcie, nikto ti predsa nemôže zabrániť vložiť metalku do stroja čo ju nepodporuje, výsledkom je šialene ostrý zvuk, ale keďže som mal ten EQ pripojený, tak hej korekcie, ale nie také ako sa na metalku vyžadujú, ale rozhodne dostatočné
no a díky, stále tam čakajú menšie a väčšie ledkové prekvapenia.

Mimo to, po stavbe mechaniky neskôr som si začal do zošita písať abecedne, ktorá kazeta už mala premiéru na tej mechanike. A keď som mal už pc, tak som to prehodil do pc, zoznam kaziet v exceli ktoré na tej mechanike hrali, a v zložke obrázky kaziet očíslované. Bohužiaľ chcel som to podľa poradia, ale tie prvé som len tak náhodne dal, a potom už to šlo podľa poradia v akom som kazety prehrával.
Aktuálne som na čísle 917kusov prehratých jedinečných kaziet premiérovo na tej mechanike. Aktuálne rituál zahŕňa striedanie kaziet pri počúvaní trojitým systémom. A to Prvá kazeta je nová, ktorú nahrám na nejakom z mojich deckov. Druhá kazeta je použitá alebo origoška, ktorú som získal z nejakého z balíkov, alebo mi niekto niečo poslal na vypočutie. Tretia kazeta je znova od začiatku môjho zoznamu počúvania, kde mám zmenené nastavenia výstupu toho robeného EQ, a namiesto Technics slúchadiel používam Koss Porta Pro, no a vtedy sú už aj nejaké bassy a takmer nulový šum z pásky :) a takto to točím dokola, na striedačku akoby tri kategórie kaziet, nové, použité a druhé počúvanie už raz prehratých len s iným nastavením a inými slúchadlami. Vyšlo mi to že ak by som počúval každý deň jednu kazetu tak mi to bude trvať ešte 3-4roky kým ich všetky miniem. Ale ja počúvam len po poobedných zmenách keď prídem z práce a to je len raz za tri týždne. Takže ten čas sa predlžuje aj viac než trojnásobne a kazety pribúdajú každý mesiac. Na čo mi vyšlo že mám do konca života postarané o zábavu :D
Ak nepočítam vek seba, vek kaziet a starnutie komponentov v mechanike, nič nepôjde večne, ale snažím sa aby šlo... tak sa najviac bojím toho, ak raz budem nútený zmeniť prácu a nebudem môcť byť doma každý deň, alebo nebudem mať proste čas alebo sily sa tomu ešte po večeroch venovať, žeby mi to život nejako sabotoval, tak uvidíme.

A ešte doplním, zatiaľ som prehral všetko čo som dostal do rúk, neexistuje tolerancia na škrípajúce pásky, rozklady spojiva, vždy sa proste prehralo všetko bez rozdielu aj nasilu (až bude potreba ešte mám možnosť vymeniť hlavy)
Americké Sony CDit chrome sa zatiaľ tejto mechanike vyhýbajú, ale až by na to došlo, tak by som asi najprv skúsil iný nepodstatný stroj aby som vedel či aj moje kusy hlavy poničia.
No a jediné čo som z kaziet nedokázal prehrať sú tie nekonečné kazety, ktoré nie som schopný v mechanike použiť z dôvodu že používam na prehrávanie reverzný smer, a nekonečné kazety nemajú otvor pre hriadeľ capstanu na druhej strane, tak sa nedajú vložiť.
https://ez647.sk/cc/tdk_ec.html

Re: EZ - moja rituálna mechanika na kazety by Panasonic

Napísané: Štvrtok, 14. Januára 2021, 17:48
od používateľa EZ647
piata časť - LED indikácia typu pásky a 9 segmentový displej:

než začnem s popisom toho čo je v názve témy pre dnešok, tak pripomeniem, že sa do veží štandardne vkladali kazety dole hlavou, teda inak ako do rádiokazeťákov. Ja odchovaný práve na takých lacných strojoch som nikdy nechápal ak som niekde videl stroje kde sa kazeta vkladala opačne, veď tam nasadá prach som vždy hovoril !
Takto sa vkladala aj do veže Panasonic v ktorej bola osadený typ mechaniky ktorú mám. Teda z pohľadu na vežu, kazety hlavou dole, ľavá mechanika je štandardne len PLAY a pravá REC/PLAY. Ja som svoju mechaniku postavil tak že hlavy boli hore, takže sa mi osadenie hláv a súčiastok prehodilo, vľavo som mal teda REC/PLAY a vpravo len PLAY.
Vzhľadom k tomu že tieto mechaniky vyhodené do odpadu ako nepodarky výroby boli trochu obúchané, tak na tej ľavej strane kde z môjho pohľadu bol REC/PLAY mali odlomené také vymedzovacie kolíčky z plastu. Aby som to správne nazval, kazeta je zo spodnej strany, medzi oknami ochrany zápisu a detekcie podložená pružným plechom a to v každom decku, tak aj v tejto mechanike. Horná časť kazety bola práve vymedzená dvoma plastovými kolíkmi po stranách, a tie boli zlomené. A bez možnosti náhrady, jedine improvizácia, pretože základný nosný plech mechaniky mal nespočetné množstvo otvorov rôznych veľkostí a tvarov do ktorých boli osadené plastové dielce, poväčšine jednorázovo zatavené do otvoru mechaniky, tak aj tieto poistné kolíky, bez nich kazeta bola vytláčaná smerom hore, a komplikovalo to osadenie kazety aj samotnú funkciu. Tak som hlavy prehodil do mechaniky prehrávania, kde boli tieto kolíčky v poriadku, a tak som spojazdnil z môjho pohľadu ľavú stranu len na pretáčanie bez kladiek a hláv a pravú na prehrávanie v reverznom režime osadenú kladkami a hlavami.
Časť na pretáčanie som vybavil LED indikáciou, ak bola vložená kazeta a zapnutý motor, tak blikala červená difúzna LEDka 5mm. Bola samoblikajúca, to bola vtedy novinka v Elektronikovi, obyčajné prevedenia základných farieb difúznych 5mm LED za 18Sk kus, obsahovali čip, ktorý zabezpečil prerušovaný svit LEDky, takže stačilo pripojiť odpor a na spínač detekcie prítomnosti kazety.
A teraz k téme.

Indikácia typu pásky:
pravú mechaniku, resp. jej plošný spoj, som osadil plne všetkými piatimi spínačmi detekcie kazety. Presne tie ktoré nám bláznom robia vrásky na čele ak zaoxidujú kontakty a je to treba riešiť, inak sa nám kazeta samovoľne vypína, prerušuje nahrávanie, play, či preblikáva náhodne typ pásky na displeji, presne tie tenké medené spoje v priehľadnom dlhom plaste, výsada Technicsov a Panasonicov.
Tak tieto veže obsahovali len detekciu typu I a II, ale príprava dosky bola univerzálna, takže som osadil aj spínač do pozície metal. Osadil som aj detekciu vylomených jazykov ochrany záznamu.
Na dlhú dosku kde boli už mikrospínače, a konektor power na bočnej strane, som dosadil 6 LEDiek. Jedna zmienená na idnikáciu pretáčania, dve na nevylomené jazýčky pre obe strany kazety a tri na detekciu typu pásky. Pripojil som všetky spínače, takže kábeláž vzadu pekne narastala do robotích rozmerov..
Na indikáciu nevylomených jazykov som použil dve rovnaké zelené ako som tu spomínal včera aj s fotkami, ako som dal na podsvietenie kazety. Na typ I a II som mal vyhliadnutú dvojfarebnú LED tiež z Panasonic dosky, ale mal som jediný kus, bola číra podlhovastá, základné farby červená a zelená. Žiaľ moja nešikovnosť pri teste, nechtiac som skratol odpor pre červenú polovicu a tá okamžite zhorela. Takže na typ II mi doteraz ostala len ta zelená polovica. Na typ I som znovu osadil tiež Panasonicovskú LED, v mierne naružovelom puzdre, ale svietila jasne červeno, teda pre klasickú ferro kazetu typ I.
Na metal by som dal najradšej modrú, ale tesne som sa minul, a tak som osadil poslednú panasonicovskú, oranžovú, ktorú som mal tiež len jednu, takže pre typ IV.
Ledky teda svietili ale moc dobre to nedávalo zmysel. Totiž elektronicky je to tak. Ak je vložená metalka, je stlačený prvý spínač. Tak svieti oranžová, to je dobre.
Ak vložíte chromku, spínače detekcie sú stlačené dva, ak normalku, tak spínače sú stlačené súčasne tri.
Ako dosiahnuť aby svietila vždy len jedna požadovaná LED?
Kamarát v škole mi vtedy navrhol schému z troch tranzistorov, ktorý by pri viac stlačených spínačov vylúčil nepotrebné ledky, ale nefungovalo to, povedal že to funguje len na nejaký konkrétny typ nízkopríkonových led, alebo už neviem akých. Ale ja som mal všetko už presne spravené podľa svojich predstáv, takže zmena LED neprichádzala do úvahy. Plošák som podľa tej schémy postavil, ale fungoval presne tak akoby to bolo napojené na priamo, teda typ I tri ledky súčasne, typ II dve ledky súčasne a typ IV jedine správne. Tak som to nejaký čas nechal a používal.

9 segmentový displej:
Vymyslel som ďalší nezmysel, ak by som mal displej ktorý by zobrazil čísla 1-19 čo pre počet skladieb na jednu stranu kazety väčšinou stačí, tak by som si každú ledku dal samostatne na prepínač, a pekne ručne by som si pri každej skladbe prepínal. (spolu 8 spínačov, 7segmentov pre jedno miesto čísla, a posledný spínač na jedničku pred tým)
V predajniach Elektronik bolo mnoho rôznych displejov, malých, veľkých, červené, zelené (modré ešte nie) a ja som vymyslel že chcem žltý a koniec! Ani ma nehlo kúpiť hotový displej LED, proste som si z malých obdĺžníkových LED spravil klasický raster 7 segmentového displeja, k nemu ešte dve ledky čo by jednička pred to, aby bol displej naozaj do čísla 19.
Navrhol som si plošák, extra malinký, tak moc že som tam ledva nakreslil cestičky. Po vyleptaní a navŕtaní, z tých ciest neostalo takmer nič a keď som pájkoval, zistil som že to nebude držať, ako je to nahusto. Nasral som sa a ledky vybral von a ten plošák som vyhodil...
Pokus číslo dva, spravil som mierne väčší plošák, s hrubšími okrajmi okolo lediek, aby som mal kde vyviesť kábeláž, a na dosku som ešte umiestnil tú veľkú oranžovú LEDku, čo by indikácia Power zo zapnutého predzosíka. Už to vyzeralo celkom dobre,
Dosku so spínačmi a odpormi, spolu s nevyhovujúcim obvodom indikácie typu pásky som umiestnil na zadnú stranu mechaniky, vedľa predzosíka, takže v noci po hmate som pekne hľadal segmentové spínače a krásne počítadlo skladieb so žltým domácim displejom bolo na svete, plne manuálne ovládanie :D

Problémy:
Ak niekedy robíte z lediek typu obdĺžnik, štvorec a pod čokoľvek a dávate to na seba do jedného celku, nezabudnite začierniť steny LEDiek. Ja som myslel že nebude treba, ale rozsvietila sa jedna a ako po optickom vlákne svietil celý displej, až oddelené buďto čiernou fixou, alebo nejakým polepom medzi ledky sa dosiahlo požadovaného efektu. Ak ma svietiť jeden segment, tak len jeden a ostatné sú ticho! eh, tmavé som myslel...
Druhý problém, mechaniku som napájal 9v, a ja som proste len tak tam nasáčkoval 180ohm odpory, čo bolo strašne málo, nádherne sa hriali a pri nočnom nahmataní, som vždy vedel či som chytil prstami odpor, alebo spínač, keďže boli na tej doske spolu. (správne som mal osadiť 1kohm.)
Raz som sa tak na regulovateľnom zdroji napájania zabudol a pustil som do mechaniky plných 30v, Našťastie zosík bol na tej tlmivke ako som písal včera nejako chránený, a motor nebol zapnutý, kým som si pokojne vyberal kazetu a vkladal do mechaniky, upozornil ma podivný dym zo zadnej časti, to sa dymilo z tých odporov, čo som chvíľu na to pozeral a potom som pozrel na zdroj a len aaaaa kuaaa. Dobre stiahol som , nič sa nestalo, ledky to prežili, a čo viac fungujú doteraz, čo mnoho bielych v žiarovkách skape už v záručnej dobe.
A posledný problém, robený LED displej z takých lediek nikdy nebude vyzerať dobre, lebo segmenty v origo displeji sú pekne tvarované, rohy do seba zapadajú, ale toto pripomínalo skôr stavebnicu kde dáte kocky vedľa seba do tvaru čísel :D


Doska s LED "displejom" bola prepojená robotím zväzkom káblov s doskou spínačov a odporov.
Myslím že s týmto ledkovým manuálnym osvetlením som vydržal asi rok a niečo, kým som sa nenaštval a nezačal okrajovo študovať základné logické obvody, aby som mechaniku vylepšil, a neviem či mám predbiehať, alebo to proste nechám na nasledujúce dni.

Počúvanie na tom kráme ma vtedy neskutočne bavilo, dneska síce možno menej, ale viac ma štve to limitovanie časom, únavou z práce, a keď si to tak večer pustím, dobre sa na to chvíľu pozerá a počúva a potom začnem mať výpadky ja :D

na fotke, kazeta Tesco C90, a vôbec napíšte akú kazetu chcete vidieť v tomto prevedení osvetlenia v mechanike, je šanca že budem mať takú alebo podobnú už odfotenú s novými ledkami, o ktorých ešte len budem písať.

Re: EZ - moja rituálna mechanika na kazety by Panasonic

Napísané: Štvrtok, 14. Januára 2021, 19:04
od používateľa Nstar
DJ2
353
Boots super
URF
To len tak na začiatok
Keby existovali nejake remienky vo farbach aj kladky alebo transparent...Fix your audio by mi asi vysvetlil problémy tohto prevedenia :D
Ja teda za mňa paráda.

Re: EZ - moja rituálna mechanika na kazety by Panasonic

Napísané: Štvrtok, 14. Januára 2021, 23:24
od používateľa EZ647
Boots Super nemám, ani alternatívu, jedine čo je najbližšie ICM tak JVC UFI alebo Philips UCX

353 od Basf boli min tri rôzne puzdra, mám 353 Studio a Live

hmm tak to by ma zaujímalo, aký je problém s farebnými kladkami a gumičkami? už som videl niekde na fotkách aj červené, či dokonca priesvitné kladky, ja som myslel že je to nejaký pokrok alebo?

Re: EZ - moja rituálna mechanika na kazety by Panasonic

Napísané: Piatok, 15. Januára 2021, 09:43
od používateľa orhore
S tou jinou barvou se pravděpodobně pojí i jiné složení pryže. Pokud se nejedná rovnou o polyuretan. Jednou jsem objednal černé kladky z Anglie a přišly červené. Nejhorší pryž co jsem kdy měl v ruce. Všechny letěly do koše.

Re: EZ - moja rituálna mechanika na kazety by Panasonic

Napísané: Piatok, 15. Januára 2021, 09:57
od používateľa Nstar
bude to tak nejak, ten materiál by mal iné vlastnosti pravdepodobne, určite by sa to dalo spraviť ale...
ja som mal úplne inú myšlienku keď sa tu zapojil Orhore len neviem či vôbec môžem "parazitovať" na EZ vynáleze...?

https://ez647.sk/cc/basf_fei_live.html
som myslel

daj kľudne niečo podobné tej Boots

Re: EZ - moja rituálna mechanika na kazety by Panasonic

Napísané: Piatok, 15. Januára 2021, 14:51
od používateľa EZ647
orhore: niekde do vlákna s deckmi som dával nedávno link na nejaké biele priesvitné, nevidel si to, alebo to bude tiež šmejd?
jo a mimo iné som potešený že čítaš aj tie moje nezmysly :D

Nstar: jop zatiaľ mám pripravené obrázky TDK DJ2 a presne tej Basf čo si dal link

Re: EZ - moja rituálna mechanika na kazety by Panasonic

Napísané: Piatok, 15. Januára 2021, 14:57
od používateľa orhore
EZ647 ty bílé či průhledné jsou z polyuretanu. Mám dojem, źe jsme to již řešili.
K tomu zbytku tady se raději nevyjadřují :D. Ale kdo si hraje nezlobí ;)