tretia časť - zosiňovač (predzosilňovač)
Ako som experimentoval s touto mechanikou, mal som vyriešené ovládanie, pripojenie motorov a magnetov, tak to chce hlavne dostať z toho zvuk.
Mechanika bola vybavená aj otočnými hlavami typu permaloy, ktoré niektorý dobre poznajú z modelov Panasonic Technics od veží až po komponentové dvojkazetové decky, alebo jednokazetové s reverzom.
(Modely AZ majú nahrávaciu hlavu tiež permaloyovú, takže sa nad životnosťou a kvalitou treba zamyslieť, len prehrávacia je typ MR - AZ)
Hlava sa pripájala špeciálnym konektorom s plochým káblom, ale myslím že medzi mechanikou a doskou spojov veže bol taký káblový prepoj s už klasickým pinovým prichytením na strane dosky veže, tienenou dvojlinkou.
Samozrejme jedna hlava na prehrávanie otočná a v druhej otočná univerzálna s mazacou feritovou, klasika u tohto riešenia.
Aby som nespájkoval priamo na plochý kábel výstupu hlavy, keďže ten spojovací káblik sa už ku mne nedostal, tak som použil konektory z ďalších dosák čo som mal odtiaľ, našiel som tam konektor na dosku pre plochý kábel, ktorý bol na mnoho pinov, ale rozteč na pin toho kábla v hlave sedela, tak som to osadil a pájkoval až na jeho drôtené výstupy.
Moja prvá závažná chyba pri stavbe elektroniky k mechanike:
Bol som strašne hlúpy v tej dobe, mal som niekoľko dosák spojov z rôznych starých walkmanov, ktoré som potom všetky rozspájkoval na súčiastky, ale min jednu som vyskúšal, a hralo to nádherne, už v tej dobe som vlastnil slúchadlá Technics RP-HT 300, takže detaily, priestor a výšková odozva mi viac neunikali a plný frekvenčný rozsah bol viac limitovaný len pripojeným strojom.
Ja som chvíľu počúval na pripojené dosky z walkmanov, staré vyradené čo mi niekto odniekiaľ doniesol, ale stavba vlastného ma lákala viac, čo by samo o sebe nebolo nič zlé. Zlá, teda, strašne zlá voľba bola výber vhodnej konštrukcie. Nie nehľadal som v časopisoch ani z iných zdrojov. Ja som vtedy kreslil plošné spoje jednoduchých zariadení do zošitov, čo som okrajovo tiež spomenul v téme obaly kaziet a rozhodol som sa skopírovať a postaviť jednu schému podľa čínskeho walkmana Levis na 6v, ktorý bol mono. A lákalo ma že použijem dva samostatné obvody namiesto jedného stereo čipu, kvôli presluchom, bude to taká frajerina ktorú nemá takmer žiadne kazetové zariadenie v základe. Takže oddelené mono ako predzosík pre hlavy magnetofónu? nápad výborný, prevedenie mizerné. Chyba bola v konštrukcii toho wolkmana, z ktorého som to okopíroval.
On totiž nemal takmer žiadny predzosík.
Bol tam osadený jeden čip a to konkrétne AN7112E. Až neskôr som mal možnosť vidieť datasheet k tomu obvodu a nejednalo sa o predzosík určený pre pásku, ale o nízkovýkonový koncový stupeň pre slúchadlá a malé reproduktory na posilnenie slabých výstupov malých zariadení, prípadne výstupov pre slúchadlá deckov. Teda čip o výkone 0,5W s jedným kanálom, do ktorého sa predpokladalo použitie s predzosilňovačom. Ale to som samozrejme zistil až to bolo hotové.
A ako mohol teda ten walkman fungovať kde to tak bolo riešené? Totiž ako predzosilňovač použili 1 (slovom jeden) obyčajný tranzistor, a tak fungoval celý walkman, ktorý sa pyšnil na obale že je stereo a pritom bol mono a tých 6v napájania cez externé trafo, alebo 4 tužky AA boli hneď jasné! Ten čip pracuje ideálne pri 6v Vcc, podľa datasheetu je dovolený rozsah 4-14v Vcc čo s dvoma tužkami AA asi bolo ťažko splniteľné.
Vec napájania by ma netrápila v mojom prípade mechaniky, ale vec zvukového podania už áno. Ten pôvodný walkman totiž nehral, on doslova vrieskal, a to veľmi nepríjemne, zvuk z neho bol odporný, žiadne basy, výšky slabé, stredy ukričané že sa to nedalo počúvať. Neviem čo som si vtedy myslel že s tým dokážem.
Onedlho som postavil podľa Amatérskeho rádia 5pásmový Ekvalizér, ktorý som externe pripájal a pripájam stále pri počúvaní cez túto moju mechaniku, takže vo výsledku sú stredy skrotené na prijateľnú mieru, výšky vyzdvihnuté na max, ale basom to veľmi nepomohlo, len mierne.
Keď som pred pár rokmi robil frekvenčný test, ten istý ako dávam k testom kaziet pri ostrej nahrávke, ktorý mám popísaný aj na webe zistil som že frekvenčný rozsah je asi od 63Hz do 20kHz, teda výškovo spokojnosť, ale basy 20-60Hz prakticky neexistujú, to zapojenie, pravdepodobne pre debilne navrhnutý jednotranzistorový predzosilňovač sa vôbec neprenesú a nezosilnia, nedostanú sa do spektra. Pri pripojení mechaniky na veľké reprobedne cez výkonný zosík, je tam náznak, ale skôr také to stredofrekvenčné dunenie, ale nábytok sa vám pod ťarchov 20-60Hz proste neotriasa
Napriek tomu som si zvykol a už ho nebudem meniť, jedine ak si spravím iné kazetové rituály s inou technikou.
grafy frekvenčného rozsahu pre predzosík samotnej mechaniky (bez zapojeného EQ)
referenčný signál s popisom frekvencií porovnajte tu:
viewtopic.php?f=2&t=2850
stavba:
začínal som na strednej, a toto bol môj prvý plošný spoj, dosky som si v priebehu roku čísloval a tento má čislo 1.
Ako som k obalom kaziet písal že som vždy trávil veľa času v predajni Elektro Astra a sledoval kazety, techniku a tak, počas prvých dvoch rokoch strednej sa môj hlavný záujem a strávený čas presunul do predajne Hricko Elektronik v centre nášho mesta, odkaz som tu už raz dával do témy s obalmi kaziet.
Nechával som tam strašne moc prachov, niekedy aj každý deň a cez víkendy som stváral rôzne blbosti, ale moje hrania boli hlavne s ledkami a nepodstatnými vecami. Stavba zosíkov bola okrajová a ten EQ taktiež len pretože ma zaujal. Moje čítania časopisov Amatérske rádio stálo našich veľa peňazí s dobrou výhovorkou, kvôli škole
Práve prvé nákupy si spomínam, na tvorbu dosiek som kúpil základné potreby, v Elektronikovi to bola prvá doska, hneď priehľadná za extra vysokú cenu asi 180Sk, kde nepriehľadné boli o viac než polovicu lacnejšie, ale pri mojom šťastí boli zase vypredané. Fixa pre písanie na meď na plošné spoje, zase niečo cez stovku, ale fascinovalo ma že mi vydržala niekoľko mesiacov, možno rok kým uschla, potom som ich kúpil ešte niekoľko a z nejakého dôvodu už nové z obchodu a nedalo sa s nimi písať, max. jedna doska a koniec. Potom som prešiel na klasické centrofixy z papierníctva za 7Sk kus, a s tými som potiahol zase pár rokov a dneska keď kúpim novú zase nefunguje, nechápem čo sa zmenilo. Aktuálne mám lakovky na príležitostné použitie už pár rokov a zatiaľ nesklamali. Ale to som teraz rozvinul odbočku
A posledná dôležitá vec na výrobu dosák, bol chlorid železitý, niektorý to poznajú, roztok alebo granule, do toho dáte svoju nakreslenú dosku, chlorid vyžere nezakryté časti a vám ostanú len nakreslené spoje, to očistíte liehom
(malé balenie asi 70Sk, nikdy sa mi nestalo žeby zostarol v priebehu rokov, limitované bolo len množstvo medzi,ktoré vedel pojať, potom prestal leptať a bolo nutné zakúpiť nový a starý odovzdať ideálne v rovnakom obchode ako nebezpečný odpad), takže očistenie liehom, denaturák z drogerky za padíka Sk
( dneska to isté balenie pomerne zdraželo odvtedy) no a mal som vystarané.
Dosky som dával vŕtať spolužiakom, neskôr som mal požičanú mini vŕtačku a rok na to som si kúpil v Elektronikovi vlastnú.
Trafopájku som už mal ako dedičstvo čo sa našlo v byte v skrini, a cín a kalafúny nakúpené už dávno predtým, ako správny blázon.
Môžte tie texty brať aj ako moje začiatky s elektronikou, aj keď je ten predzosík parametrovo nevyhovujúci, dneska stále funguje, už je to 20,5roku od stavby mechaniky, a hlavne poskytol nejaké tie základy a prax, podstatne lepšia prax než čo poskytla škola. Na škole sme povinne stavali a robili nejaké plošné spoje sami asi 3 krát za obdobie troch rokov a učňovská záverečná práca bola poskladanie stavebnice napájacieho zdroja.
Spomínam si, nemal som o ničom ani šajnu ako ten plošák spraviť, všetko bola len teória a keď som začínal, jeden víkend, tak som to vzdal, pretože som nevedel presný čas na minútu kedy sa ten plošák vyleptá v chloride a v pondelok ráno som túto informáciu zúfalo doloval zo školských majstrov na praxi, ale nedostal som ju
Pochopil som že to takto nepôjde tak som to proste skúsil a na prvý krát sa to podarilo.
Osadenie súčiastok bolo jednoduché, množstvo studeňákov ktoré som vtedy nevidel, som samozrejme zakrátko opravil. Ale bolo mi divné že pri kreslení bola tá meď na doske nádherná a potom začala tmavnúť každým dňom o kúsok. Tak som zisťoval, tak ono sa to musí lakovať? no miestny lak kolofóna rozpustená v liehu ma celkom potešil, a nacapal som ho tam rovno na ten čiastočne stmavnutý plošák, ale zrejme to nevadilo, nakoľko v takom odtieni medenej mierne tmavšej je do dneska. Žiadne oxidácie, ani strata cestičiek, funguje. Ako veľký kus dosky, nešetril som miestom, som ho našruboval do zadnej časti mechaniky na plastové kryty celého mechanizmu, kde už boli otvory pre skrutky nejaké pripravené, tak som tam nasilu nejaké napchal. Zároveň tento veľký kus dosky slúži ako podpera v jednej rovine spodnej hrany mechaniky a teraz je z toho plnohodnotná hračka čo sa dá postaviť na stôl bez toho aby sa prevrhla. Základ zvuku a mechanickej stability bol na svete.
Ešte jeden nevysvetliteľný problém, jeden kanál má mikrofónny efekt, bez ohľadu na to či je na vstup pripojená hlava, alebo nie. zistil som že v slúchadlách počujem vibrácie a otrasy a keď poklopem po mechanike tak to počujem tiež, zistil som že to robí jeden z keramických kondenzátorov, ale už som nepitval či je to okolo toho tranzistora alebo toho čipu. Je to tak doteraz, vzhľadom k extrémnej kuriozite som to proste nechal tak, na zvuk to nemá vplyv
Ako sa to mohlo stať:
keďže som jeden walkman Levis rozspájkoval celý a jeho súčiastky som použil na stavbu tej mechaniky, tak súčiastky pre druhú polovicu som nakupoval v Elektronikovi, nakoľko pôvodné kondíky tie keramické a zvitkové mali rôzne podivné značenia, tak sme v obchode s paní, len tipovali hodnoty, a po skončení nákupu mi dala bonus, kartičku s odpormi a kondíkmi, rozpis hodnôt a značení, aby som nabudúce bol pripravený
Je možné že nevhodná voľba hodnôt niektorých keramík spôsobil že sa nejako zosilní rezonancia z kondíka ako z mikrofónu alebo gramofónovej vložky? je to pre mňa stále záhada, možno nejaký blázon cez stavbu takých zosíkov a zariadení by vedel viac.
Ešte doplním, pripojenie hlavy k doske je robené cez 3,5jack do konektora dosky 3,5jacku. Toto je ďalší nezmysel, ale ľahko sa to dá odpojiť, aj keď je kryt plastový, rušenie to moc nechytá. Plast sa na týchto jackoch voľno predajných vždy rozpadá po rokoch na prach, čomu presne nechápem, ale tento je jeden z posledných čo mám doma v prevádzke, aktuálne kupujem len kovové, s plastovými som prestal, čo sa mi rozpadol prvý, ak sa bude niekedy v najbližšej dobe na tej mechanike upgradovať, tak to bude práve buď zmena jacku za kovový, alebo zmena pripojenia. Ale vzhľadom k zásahu do dosky, sa na to vykašlem a vymením len jack, kovový obal ktorý bude uzemnený zabezpečí dostatočné odrušenie, vzhľadom k tomu že aktuálne to tiež stačí. Káblik je tienená dvojlinka, takže tiež v poriadku.
Výstup z mechaniky je tiež 3,5jack konektor.
Aby som len nenadával aký je ten predzosík mechaniky šmejd, tak drobné výhody, ktoré dostala mechanika v tomto ohľade do vienka.
Oddelená mono konštrukcia, cez kvalitné slúchadlá, mám naozaj niekedy pocit že to hrá priestorovo lepšie a príjemnejšie než u bežných strojov.
Prehnaná citlivosť na vysoké frekvencie a detaily z kaziet. Čo zo stredovej a výškovej oblasti, a detailov na bežnom decku, walkmane a posluchu zaniká, tak to tu bude celkom iste počuť.
Oddelený potenciometer hlasitosti pre každý kanál zvlášť, žiadne komplikácie s balancom, ktorým decky a walkmany aj tak nie sú vybavené, len koncové zosilňovače a nie každý pri hraní kazety či iného média z komponentov používa zosík ak potrebuje slúchadlá, a žiadny komponent nemá balance, ak sa použije vstavaný výstup slúchadiel.
A posledná asi moja najobľúbenejšia vychytávka:
Na skrutku kolmosti hlavy príslušnej reverznej strany som dal trochu cínu a krátky kúsok drôtu zo súčiastky, asi z LED, kde sú veľmi tvrdé kovové nôžky a ten kúsok som zaspájkoval na skrutku
(ostrý koniec som jemne obrúsil), vďaka čomu mám na otočenie prstom zľahka akúkoľvek kolmosť akejkoľvek kazety takmer okamžite presne podľa chuti. Bol som opatrný aby som neroztavil plastový závit držiaku hlavy. A bál som sa že sa to opotrebuje rokmi, ale už je to cez 20rokov a táto vychytávka plní funkciu na 100%
takto som pri playbacku vyriešil jednu z najväčších bolestí kazetovej technológie.
Téma na budúce bude napájanie a LEDky.
Nočná fotka, kazeta That´s as:IV 100min rok 1990