Testy audio kaziet z aktualizácie 16.12.2019
https://ez647.sk/cc/b/IMAG0924.JPG
Akai DX-57 dolby off/dolby C NR
Agfa HR-XS 90 rok 1989 Made in Germany
+4db, špičky +6db, bias -6, úroveň výstupu z pásky zhodná so zdrojom
Dynamika tejto páske nechýba, výšková precíznosť málinko áno, ale aj tak je to dosť dobré, bez porúch a kolísania, ale zdá sa že najlepšie roky má už za sebou.
Nie je mi stále jasné či sa jedná o dvojvrstvový náter.
Agfa Superchrom HDX 90+6 rok 1985 Made in Germany
-2db, bias -2, výstup slabší o 4db
Bez porúch a kolísania, chromdioxid v dobrom stave, nižší výkon, ale zvuk je čistý a bezporuchový, použiteľné na menej dynamické veci, hlavy necháva čisté.
Akai Low Noise 90 rok 1973 Made in Japan by TDK
+2db, špičky +4db, bias -12, úroveň výstupu z pásky zhodná so zdrojom
Takmer dokonalý zvuk, len výškovo ani bias nestačí na 100% je tam čiastočný pokles, ale nič hrozného, zvukovo bez porúch a kolísania, excelentný stav pásky.
Ampex 350 60 rok 1973 Made in USA/Mexico
0db, bias -12, výstup slabší o 4db
Výškovo bias ani zďaleka nestačí a jeho reakcia je taká nevýrazná, výkon je na hrane, zvuk je vyhlodaný poruchami, jedine môžem vyzdvihnúť že nekolíše ťah, nelepí sa, teda nie je na tom tak zle ako jej novšia kolegyňa, model 20:20+ tá sa nedá použiť vôbec. Napriek tomu kazeta vhodná do zbierky, nie na nahrávky.
Audio Magnetics XHE 90 rok 1972 Made in USA
+4db, špičky +6db, bias -12, výstup slabší o 2db
Do výšok ešte časť chýba, ale snaha sa cení, je to počúvateľné, také analógové, vôbec to nehrá zle, zvuk je celkom dynamický a dravý, bez porúch a kolísania. Trochu ťahá priestor do ľavej strany. Kazeta priehľadná s vodiacimi koľajničkami, ako u Portugalských verzií.
Audio Magnetics XHE 90 rok 1982 Made in Canada
+4db, bias -12, výstup slabší o 2db
Oproti predošlej staršej verzii je výškovo lepšia, aj keď nie dokonalá, stále trošku chýba, ale je to výrazne lepšie, bez porúch a kolísania, zvukovo pomerne pekná.
Audio Magnetics XHE Ultra I 90 rok 1982 Made in Canada
+4db, špičky +6db, bias -12, výstup slabší o 2db.
Ak porovnám XHE a Ultra tak je tu len nepatrný rozdiel k lepšiemu, zase málinko lepšie výšky a väčšia dynamika a dravosť zvuku.
Ak si vezmeme hierarchiu AM kaziet typ I je to XHE LN, XHE, XHE Ultra, takže sa vo všetkých troch prípadoch testov jedná o super ferro, aj keď nie sú etalónom dokonalosti, tak sú na svoj vek a možno mizernú povesť dosť schopné kazety dneska stále použiteľné.
Certron HE 120 Made in USA/Mexico
+2db bias -12, výstup slabší o 4db
Najhoršie na tom je vysoká poruchovosť, silné výpadky zvuku, ľavý kanál kolíše, výšky sú potom bezpredmetné, bias je len okrasná záležitosť. Rozhodne ale hraje lepšie než novšie neskoré Certron kazety z Číny.
Emi Hi-Fidelity 60 Made in England
+4db, špičky +6db, bias -12, výstup slabší o 2db
Výšky sú mierne slabšie od zdroja, ale stále dosť schopné, bez porúch a kolísania, výkon pásky je nesmierne vysoký, veľmi slušný zvuk, stále ponúka kvalitný záznam. Teraz už viem že firma EMI vyrábala kvalitný matroš, ale radil by som to skôr k superferro, predtým som to nevedel, ale zhodná kazeta, ktorú som testoval pred časom bola Boots SRXI.
Chod cievok a pásky je extrémne ľahký a plynulý.
Fuji FR-I Super 90 rok 1985 Made in Japan
+6db, špičky +8db, bias -8, úroveň výstupu z pásky zhodná so zdrojom
Toto je ultimátna normal kazeta, ale najlepšie roky má už za sebou, výkon je neskutočný, ale výškovo to stále nie je ono, aj keď je to dosť slušné, trochu viac tej precíznosť chýba, možno pri správnej kalibrácii na vhodnom stroji, inak táto kazeta je výborná.
Ilford Hi-Fi Ferric 90 Made in Switzerland by ICM
+2db bias -12, výstup slabší o 2db
Svetlá hnedá páska, ale predpokladám že to nebude Basf, ani Agfa, ale skôr pravý Philips, neboli to až také excelentné pásky, bias nestačí, veľmi rozmazáva sykavky, inak bez kolísania, poruchy nie sú, len je ľavý kanál slabší trvale výkonovo aj výškovo.
Ilford Pure Chrome 60 Made in Germany
0db bias -4, výstup slabší o 4db
Pravý chromdioxid vo výbornom stave, naozaj veľmi pekný zvuk bez náznaku poruchy a kolísania, čisté hlavy, krásny zvuk. Kazeta je zrejme produkcie Magny ako som sa dočítal, aby toho nebolo málo dizajn je kópiou starých That´s kaziet. Rovnaké kazety boli pod značkou DNA s množstvom závažných technických nedostatkov. Táto kazeta je síce v poriadku, napriek tomu jej začiatok jej označený na strane B.
Memorex MRX2 90 rok 1974 Made in USA
0db bias -12, výstup slabší o 2db
Stará koncepcia Memorexu, špongiový vankúš. 0db výkonu je už dosť skreslených, bias výškovo síce postačuje, ale sú tam celkom výrazné poruchy, inak by to hralo celkom obstojne.
National GA 46 rok 1988 Made in Japan by TDK, pre Japonský trh
+4db, špičky až +8db, bias -8, úroveň výstupu z pásky zhodná so zdrojom
Vyzerá to na Japonskú AD pásku v priehľadnej kazete s veľkými cievkami, excelentný stav aj výkon, výškovo, výkonovo kazeta prekonáva očakávania, takto si predstavujem že hrali kazety za čerstva s tým rozdielom že bias musel byť na pluse.
Spartan SD 90 Made in China
+4db bias -12, úroveň výstupu z pásky zhodná so zdrojom
Parametre sú hodné dobrej bežnej kazety typu I, ale najväčší problém je vysoká poruchovosť a vyhlodanosť zvuku, inak by to bolo na takúto Čínsku kazetu nadmieru dobré.
TDK AM 60 rok 1996 Made in Japan/USA, pre Americký trh.
+4db bias -8, úroveň výstupu z pásky zhodná so zdrojom
Podľa dokumentácie sa jedná o pásku TDK D, v dobrej kondícii, možno dobrej kvalitatívnej triedy vhodnú pre ,,Professional,, aplikácie, naozaj hraje pekne, toľko čo čakáte od základnej normal kazety a možno trochu viac.
TDK AR 50 rok 1989 Made in Japan, pre Japonský trh.
+6db, špičky +8db, bias -8, úroveň výstupu z pásky zhodná so zdrojom
Dokonalosť tejto kazety, jej dravosť a čistotu podráža len problém veku a skladovania, proste ľavý kanál hraje o 2db menej a výšková odozva je polovičná, a to som skúšal čistiť hlavy tri krát a nepomohlo, no druhá strana túto dokonalosť poskytne, inak úžasná kazeta.
TDK CDing II 70 rok 1993 Made in Japan, Japonská verzia
+2db, špičky +4db, bias -8
Hraje pekne a čisto, bez porúch a kolísania, ale naplno +4db proste nedá, napriek tomu ponúkne viac než mnoho súčasných CDing2 kaziet pre Európu.
TDK CDing Metal 80 rok 1997 Made in Japan, Japonská verzia
+4db, bias 0, výstup slabší o 2db
Zrejme naozaj pre menej kvalitné šarže metal pásky vymysleli model v priehľadnej kazete, normálne by nemal byť výstup slabší než zdroj, ak je inak výšková odozva dobrá, inak je zvuk naozaj pekný, bez porúch a kolísania, ale aj výkon je pri +4db taký neistý. Rovnaké telo kazety aké TDK poskytlo firme Raks pre model SP Metal, s rovnakým problémom krátkej zavádzacej pásky a veľmi zvlnenej metal pásky na začiatku, ktorá ma tendenciu utekať mimo vyhradené vodiace časti a cievku.
A metalka TDK samozrejme nesklamala, po každom použití je nutný očistný rituál hláv od bieleho povlaku.
TDK SA 90 rok 1998 Made in Japan/USA, Verzia pre USA
+4db, špičky +6db, bias -6, úroveň výstupu z pásky zhodná so zdrojom
Toto boli z posledných reálne kvalitných SA modelov, než to šlo do pr...Taiwanu, zvukovo je naozaj veľmi dobrá, v dobrom stave, žiadne poruchy ani kolísanie, veľmi pekný zvuk.
Yashima UFO-I 90
+4db bias -12, výstup slabší o 2db
Zvuk je mierne poruchový, bias zvládne asi len polovicu práce, zvyšok výšok je potreba si domyslieť. Okrem porúch je tam aj mierne plávanie zvuku v priestore, teda kolíše azimuth. No popravde zatiaľ je mi pôvod tejto kazety záhadou, pretože kvalitou zvuku v porovnaní s nekvalitou Číny je to taký priemer, okrem toho páska je neprirodzene vlnitá na okraji na vybraných úsekoch ktoré sa pravidelne opakujú, ako zle narezaná. Na druhú stranu telo kazety pôsobí veľmi solídne skoro ako u Japoncov, slušný výlisok, ktorý ma reálne plexi okienko nie len dieru s trecou fóliou, cievky v dizajne starých Sony, a veľmi ľahučký chod. Krabička je veľmi slušná zaoblená a príjemná na dotyk ako od kvalitného Japonského alebo Nemeckého výrobcu. Zavádzacia páska je číra s čiarkami ako na TDK, ale s červenými a na druhej strane s modrými.
Testy audio kaziet z aktualizácie 16.12.2019
https://ez647.sk/cc/b/IMAG0926.JPG
Akai DX-57 dolby off/dolby C NR
Axia BOX 2 46 rok 1997 Made in Japan, pre Japoncov
+4db bias 0, úroveň výstupu z pásky zhodná so zdrojom
Tak ako iné Axie BOX, aj táto je veľmi dobrá, a záleží už len na to aký rok získate a či bola dobre skladovaná, zvuk je veľmi dobrý, rozdiel treba hľadať pri precíznom počúvaní rozdielov tape/source.
Axia BT2 90 rok 1999-2002cca Made in Japan pre Japoncov
+4db bias -4, výstup slabší o 2db
Neviem či je tak nová, alebo zle skladovaná, ale toto bolo niečo horšie než je u Axie zvykom, napriek tomu kto ju priamo neporovná s inými , veľa si toho nevšimne, stále slušná zvukovo, aj keď je tam malý pokles výkonu. Kazeta vyzerá ako J´z2 Color, nejaká špecial edícia, alebo edícia čo ostalo z výroby, tak rýchlo zbúchame nejaký nový model.
Maxell UDI-R 46 rok 1985 Made in Japan pre Japoncov
+6db, špičky +8db, bias -8, úroveň výstupu z pásky zhodná so zdrojom
Toto je absolútny víťaz dnešného testu, a na druhé miesto by som dal National GA 46.
Tak dobrý zvuk som dlho nepočul, toto hraje lepšie než zdroj, je tam výraznejšie basové podanie, excelentnosť a dokonalosť Maxellu v plnej sile a s nádherným dizajnom, dve polovice kazety, dve tváre, veľké cievky. Tam som nedokázal nájsť nedokonalosť ani posun stereováhy, ani náznak k horšiemu.
No a kazeta vraj pre Autoreverzné decky, proste marketing funguje, aspoň to dalo vzniknúť pestrému dizajnu, kde druhá strana je modrá s malým oknom, čím zdôraznili že je to pre reverzné stroje vhodnejšie, samozrejme super trojhlavý deck to nahrá kvalitne aj bez reverzu