Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Our Audio cassettes Review - tests CC / MC / tapes - Vintage Cassettes reviews - Vintage Audio Cassettes reviews / tests

Moderátor: AdmineR

Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10260
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

Victor RZ 60min rok 1992 Made in China by Forward
https://ez647.sk/cc/victor_rz.html#92

Nedávno som testoval a nahrával zhodnú kazetu len pre rok 1996, kde bolo mierne odlišné balenie, test s fotkami je tu:
viewtopic.php?p=36833#p36833

Dosť som tam popisoval model a praktiky firmy JVC a Victor, hlavne pre toto moderné obdobie, potom osvetu o Čínskej firme Forward aj Austrálskom GreenCrop, a ich najväčším problémom s rozkladom spojiva.
Takže kto chce vedieť viac, nech si pozrie odkaz na test verzie kazety 1996.

K tejto kazete som spomínal že spravím také porovnanie, ak ju vyhrabem z krabice, takže dneska na to došlo, takže o koľko je technicky odlišná a aký je jej stav oproti tej novšej? Technicky by mala byť horšia, ale ono vo zvuku sa to správa presne naopak....

Balenie:
Ako som spomínal už vtedy, tak táto prvá Čínska verzia kazety Victor RZ bola balená v hrubej hranatej krabičke, bez označenia, úplne takej jednoduchej, so štandardným krátkym bookletom. Polepy sú skoro ako na tej novej, ale tu sú ešte bohatšie nálepky, výber čísel a písmen, aj keď farebnosťou ani booklet ani polepy veľmi netrpia.
Takže prvý rozdiel je krabička hranatá 1992 vs extraslim 1996.
Druhá je klasický booklet vs skrátený na typ L.
Fólie majú asi najvýraznejšiu farebnú odlišnosť, ale obe verzie sú jednoduché bez nápadu.
No a tento starší model sa taktiež robil samozrejme len ako 10, 60, 120min.

Telo kazety:
ako som o ňom veľa popisoval v predošlom teste, tak toto je do posledného detailu zhodné, telo, farba, cievky, červené svorky, vzhľad vankúša, typ zavádzacej pásky.
V detaile sú tu dva rozdiely: táto verzia kazety nemá sériové číslo, verzia 1996 ho má.
Potlač na kazete je biela, na novej 1996 je matná zlatá, ale dizajn, text, font a všetko sú inak úplne zhodné, toľko k pokroku za tie roky.

Páska:
Opticky na vzhľad vyzerá zhodne s tou v kazete 1996, je tiež pomerne tmavá hnedá s malou priesvitnosťou akoby sa hrala na extra super ferro s tajomným zložením

Kazetu som získal v roku 2016 za 170KC.

Bez ďalších kecov sa pozrieme na zvukové vlastnosti v Subjektívnych testoch.

Akai DX-57, 27.11.2016:
+4db, bias -12
kazeta aj páska sú zhodné s novšou verziou 1996, ostáva len zub času. Porucha sa občas nájde, výšky sú horšie na tejto než na novej pochopiteľne, inak v poriadku.
subjektívny graf z Akai na konci má takmer identický priebeh s verziou 1996, čo zase potvrdzuje rovnakú pásku
hodnoty približne odvodené z grafu pri nahrávke na 0dB
160Hz -1,0dB
10kHz - 9dB
20kHz - 20dB

Pioneer CT-S550S, 3.6.2019:
+3db, výšky ako zdroj, slabší výstup
BLE XD:
+4db, pomerne pekný zvuk, výšky stále ako zdroj, aj mohutnosť je veľmi dobrá, celkom prekvapivý zvuk z tejto pásky, v teste vyšiel lepší výkon než na novej 1996

Technics RS-AZ7, 9.6.2019:
+2db, výšky slabšie a podivne prifarbený zvuk a skreslené, rozpité výšky
ATC:
+4db v špičkách, výškovo opravené, počúva sa to celkom pekne, kalibrácia vhodná, nechápem že AZ7 navýšil výkon po kalibrácii, vždy s tým mal problém a výkony znižoval

Technics RS-TR979, 9.6.2019:
+4db mohutný zvuk, bez strát viacmenej, výškovo pomerne slabé
ATC:
+4db v špičkách, hrá pomerne dobre, výškovo veľmi dobrá, pekný zvuk, taktiež vhodné na tomto stroji s ATC

Technics RS-TR575MII:
+4db v poriadku, ale výškovo veľmi slabé až mizerné

Test a ostrá nahrávka na Sony TC-KE600S:
H: mimo rozsah / bias na minimum +1 až +2 dieliky ( verzia 1996 na min bias dosiahla len 0)
L: -4 / malý level na maximum +4 (verzia 1996 na max dosiahla najviac +3)
Vyrovnať to presne nešlo, stále je level +3, keď bias ukazuje 0. Napriek tomu zvuk prekvapil.
No ale hlavne táto páska vykazuje v kalibrácii na tomto decku lepšiu odozvu výšok a mierne lepšiu aj vo výkone. Akai mal na tieto kazety presne opačný názor a verziu 1992 potreboval podbiasovať viac než 1996.
Takže nie vždy staršia verzia rovnakej kazety zahrá horšie a naopak.
Výškovo je to skoro ako zdroj, niektoré skladby hrali ako zdroj a hlavne žiadne skreslenie, žiadne sykavky, presnosť a precíznosť vo všetkých ohľadoch na bežnú ferro pásku je to výborné.
Výkon do +4db je vhodná nahrávka, občasná špička na +6db je prípustná, celkovo by som povedal že hrá lepšie na tomto decku než verzia 1996, kazeta je v lepšom stave. (V skutočnosti je v horšom stave :D)
Zvukový charakter je výborný, a poruchy som asi ani nepočul, na koncoch pásky takmer žiadne, ani v oblasti starých testov, proste nič, ani kolísanie azimutu a úrovne kanálov.
Objavilo sa však iné kolísanie, nie tremolo, ale riadne naťahovanie a kolísanie rýchlosti žeby prebudilo aj mŕtveho, čakal som kedy sa deck vypne, ale strana A dobehla až dokonca bez prerušenia.
Rozklad spojiva sa tu prejavil, podľa displeja sa jednalo o 27minútu prvej strany, prišlo to náhle a nečakane ako pesť do hlavy a trvalo až do konca strany.
A hlavy čisté po prvej strane, napriek tomu som nasadil IPU a nahrávam druhú stranu, som v polovici a zatiaľ bez jediného náznaku kolísania.
Je to o hubu na jednej strane starší model má niekoľko násobne lepší zvuk a na druhej strane spojivo je vadné.
Ďalšie fakty sú že chod pásky má mierne mechanický šumivý zvuk, čo niektoré pásky robia prechodom cez hlavy či hlučnejším mechanizmom, neprikladal som k tomu väčší význam než u iných.
Druhý fakt že počas kolísania ťahu nebol ani len náznak zaškrípania či drhnutia ako u Basf.
Až dobehne aj táto strana, doplním situáciu.
Takže strana B dobehla bez jediného náznaku zakolísania.

Ešte mám trochu praxe v tom že sa občas zhromaždí vlhkosť na páske a najviac sa to prejavuje na koncoch kde je najväčší odpor odvíjacej cievky (áno paradoxne najmenší kotúč sa odvíja najťažšie, už sto krát vyskúšané a videné, asi kvôli ostrému uhlu pri odvíjaní pásky a ďalším fyzikálnym veciam.)
Takže občas pri nahromadenej vlhkosti sa môže stať že páska na konci zaškrípe a zakolíše, ale to sa po vyčistení hláv už nebude opakovať (stalo sa mi to pri starej metalke, spravila to len raz a viac v poriadku)
Ale toto asi nebude tento prípad, tú to bude naozaj spojivom, najhoršie sú pásky s touto degradáciou použiteľné pre dual capstany, tam sa tieto chyby prejavia takmer okamžite.

Záverom:
ako u verzie 1996 tak aj tu do poličky kvôli značke, inak obal a kazeta nevýrazná, na nahrávky zase platí čo som písal už vtedy, dá sa občas dobre nakalibrovať a vie zahrať aj veľmi pekne, ale dôsledne som varoval pred zlým spojivom u všetkých týchto kaziet počnúc Philipsom kde je Made in PRC a Tape Australia, ľudia, vážne dajte si pozor, je to proste nespoľahlivý šmejd, horší než Basf v životnosti.
Kazetu okrem zbierky nedoporučujem a tento záver už je dosť vysoko objektívny vzhľadom k tomu čo predviedla dneska táto kazeta, je to maximálne rizikový materiál.

ďalšia vec a toto si dobre prečítajte všetci aj tí čo majú xx ročnú prax v oblasti servisa a strojov.
Stav pásky po rokoch skladovania je VŽDY NADRADENÝ na prvom mieste pred značkou, modelom a typom kazety.
Nezáleží na tom či máte základnú ferro a k tomu drahú metalku, alebo obľúbenú Maxell XLII-S či inú (dosaďte si čo chcete) ak je raz stav pásky zlý, bola zle skladovaná a pod, tak ju kľudne trompfne kdejaká obyčajná ferro kazeta.
Chcel som ako príklad uviesť aj túto verziu Victora RZ, že je staršia a hrá niekoľko násobne lepšie než o 5 rokov novšia, že je to ideálny príklad, ale to s tým spojivom ma teraz dorazilo a neviem čo si o tom myslieť.

dodatky:
stav počítadla po jednej strane na decku: 31.49
stav hláv: opticky čisté (hahaha)
stav pásky, otlaky: priečne čiarky na konci strany minimálne, zvlnenie pásky žiadne, stav je jeden z najlepších čo som videl za posledné mesiace/roky počas nahrávania (hahaha nejak nám je to prd platné že?)

prstový test: normálne keď prstom jemne zatlačíte cez pásku na vankúš a točíte cievkami, páska prechádza zľahka, v tomto prípade som to skúsil na tom druhom konci pásky, koniec strany A a páska sa bránila prechodom sa vytváral vŕzgajúci zvuk, samozrejme bežne sa takto pásky netestujú, ale bol som zvedavý, pretože ani u problémových Basf som s týmto testom nezistil rozklad spojiva, len u tejto asi prvý krát, inak ten prst samozrejme nepoužívajte a pásky sa radšej nedotýkajte, prst si
...

Takže nakoniec to bolo celkom zaujímavé, viac než som čakal, keď nahrám takmer identickú kazetu dva krát po sebe.
Prílohy
IMAG0311.JPG
IMAG0312.JPG
IMAG0067.JPG
IMAG0068.JPG
IMAG0069.JPG
IMAG0070.JPG
IMAG0071.JPG
IMAG0072.JPG
IMAG0073.JPG
IMAG0074.JPG
IMAG0075.JPG
IMAG0076.JPG
IMAG0077.JPG
IMAG0078.JPG
IMAG0079.JPG
IMAG0080.JPG
IMAG0081.JPG
IMAG0082.JPG
IMAG0083.JPG
IMAG0084.JPG
IMAG0085.JPG
IMAG0086.JPG
IMAG0087.JPG
IMAG0088.JPG
victor_rz_60_1992.png
victor_rz_60_1992s.png
Stano
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 1329
Dátum registrácie: Streda, 8. Júla 2020, 22:10

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa Stano »

Klasik by napísal :lol:
Túto kazetu by som kúpil, jedine za darmo a to by ma museli ešte aj dlho presviedčať :D
Už som mal možnosť kúpiť ich a keďže sa rozhodujem podľa vzhľadu kazety, tak táto by neprešla mojim výberom ani náhodou.
S úctou vzhliadam k značke Victor, ale produkciu týchto kaziet si možno aj mohli odpustiť.
Inak s tým skladovaním a rozkladom spojiva, každý má iné skúsenosti. Tebe prešlo rukami toľko rôznych kaziet, z rôznych zdrojov aj keď trebárs nakupuješ od jedného človeka, že si samozrejme musel naraziť aj na zlé skladované kazety, s rôznymi problémami.
Minule bol na fb príspevok kde z Basf CMII obadala celá vrstva, ja som to v živote nevidel. A ľudia, ktorí tieto kazety vlastnia a používajú, tomu ani nemohli uveriť.
Ak je kazeta s neznámym pôvodom, vždy je to riziko.
Jedna moja XLII 1986, moja pôvodná, následne používaná mojou o dosť mladšou sestrou, trpela rozkladom spojiva, ale bola len tak pohodená v krabici v pivnici. To bola posledná, ktorú som vyhodil, asi 4 roky do zadu.
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10260
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

o nejakom olupovaní z Basf CMII a pod som tiež čítal na Nemeckom fóre a dosť ma to prekvapilo, paradoxne rozklad spojiva je najčastejší ohľadne lepenia a škrípania, či ničenia hláv a hlavne bielych práškoch.
To olupovanie je zatiaľ najmenej sa vyskytujúci problém, a z foto na nete som videl že najviac tým trpia Basf Ferrochrome.
Dokonca aj pán z GB na youtube rozbalil Basf typ III, dal pretáčať do stroja celé sa mu to tam rozpadlo tie vrstvy ferro a chrome sa krásne oddelili ako oplátky na kekse :D Ja osobne som viac krát púšťal celé kazety Basf typ III prvé dve generácie výroby tohto typu a okrem škrípania sa mi neolupala ani jediná, a to som mal celkovo asi 5-6kusov, z toho bola jedna zabalená, ktorú som nahral.
Celkovo je veľa varovaní na typ III od Agfy, od Basfu a od Philipsu.

Ja síce beriem od "jedného" človeka, ale on berie z celého sveta, takže to vyjde narovnako, keď jemu pošlú zlú kazetu, tak ju dostanem tiež, vždy mu píšem ktorá bola v akom stave, a keď sa jedná o drahú kazetu ako bola nedávno Basf Reference Super II celá plesnivá, tak to skúšal reklamovať u predajcu na ebay a ten mu sucho odpísal že je to dívné že jeho boli v poriadku :D

zatiaľ som dával dokopy taký jednoduchý zoznam, ktoré pásky škrípu a lepia sa a vyšli mi nasledovné:

Ampex USA, zatiaľ len model 20:20+ ale kaziet od nich mám málo
Scotch typ I a II (FeCo) vyrobené v Taliansku, ale sťažnosti sú aj USA kazety, hlavne s Back Coating PosiTrack. Moje boli Master I a Master II 1977.

Čínsky Forward, zatiaľ len typ I, ktorý mal mnoho značiek, zoznam som písal do testov, ale o tomto som na nete články nenašiel že sú tie kazety zlé. No a hlavne toto je najčerstvejšia páska zo zoznamu, kľudne sa lepia, alebo škrípu aj kazety z polovice 90tych rokov, čo je celkom sila)

No a starý Basf z praxe typ I do roku 1986 a zle skladované aj novšie. (do tejto kategórie ešte pridávam aj vybrané origošky Supraphon, Panton, Opus, ktoré môžu mať pásku Basf, alebo Emgeton, napriek tomu niektoré škrípu)
Basf typ III.
Potom aj moderné origošky z 90tych rokov, ba aj z prechodu milénia, ktoré boli zle skladované.

Niektoré Poľské a neznáme kazety, ku ktorým vždy napíšem čo je zlé ak dôjde na nejaké testy a fotky.

Na fórach je zoznam ešte väčší a tak uvidíme čo bude ďalej.
Nstar
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 3650
Dátum registrácie: Piatok, 19. Októbra 2018, 21:15

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa Nstar »

jak mne sa tieto JVC nepáčia aj keď táto druhá pre tú farebnú kombináciu je o čosi prijateľnejšia
dnes som zistil, že i ja mám kazetu s týmito cievkami ale teda tá vyzerá fajnovo Memorex DB https://ez647.sk/cc/memorexi/b/memorex_db6094c.jpg
len trochu iné farby na potlači kazety, no pozoruhodne čierny pás má moja, máš to tiež tak. Vyzerá ako TDK SF trochu. Zvuk výborný
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10260
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

hej to sedí, ale tie pásky sa nedajú všetky identifikovať, raz tam dajú svetlú hnedú a raz čiernu pásku a vždy je to typ I a z jednej montážnej Čínskej fabriky, preto je ťažké povedať ktorá páska je v poriadku a ktorá náchylná na problémy. Tie cievky s veľkými okami narozdiel od tých druhých čo používajú aspoň reálne držia tvar.
Nstar
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 3650
Dátum registrácie: Piatok, 19. Októbra 2018, 21:15

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa Nstar »

ja by som na prvý pohľad povedal práve, že to bude šmejd tie cievky ale viac sa obávam abrazívnych účinkov takto tmavého neznámeho pásu, vyzerá to ako typ II
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10260
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

Stále je hnedý aj keď má divný odtieň a je málo priesvitný. Zatiaľ sa nevyskytli sťažnosti na ničenie hláv, to je oficiálne doména Mexických Sony a trochu stresu sa robilo aj s FeCo SKC.
Cievky sú pevné, ako som už spomínal aj fotil, priečky medzi okami majú stenu vysokú po celej hrúbke cievky, ono je to zle vidieť, ale keď máš takú doma, pozri na to zboku a porovnaj trebárs s Emtec cievkou so štvorcovými otvormi, tá nemá žiadnu výstuhu preto občas spľasne.
Nstar
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 3650
Dátum registrácie: Piatok, 19. Októbra 2018, 21:15

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa Nstar »

hej je to vidieť, tie Emtec cievky vyzerajú veľmi slabo ešte kúsok a je to z výkresu
čo budeš dnes nahrávať?
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10260
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

Sa nahráva aktuálne tá Memorex dbs USA, čo som písal o výmene vankúša, ale ešte som nezačal poriadne písať text, zisťujem že pri predstavení a zavedení poriadku modelov USA Memorex a OEM ferro Memorex je taký bordel aký som dlho už nevidel, asi si dám hodku pauzu a potom popri druhej strane to napíšem, takže do polnoci to bude :D

to že z výkresu to sa mi páči, presne tak to je, tenké ako ten papier :D
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10260
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

Memorex dBS 90min rok 1985 Made in USA by Tandy Santa Clara, California.
https://ez647.sk/cc/memorex_dbs.html

Toto je jedna z kaziet ktorej sa nahrávky dlhú dobu vyhýbali, a to práve kvôli osadeniu debilného špongiového vankúša, ale s tým som včera skoncoval a kazeta je aktuálne funkčná.
Podrobnosti tu:
viewtopic.php?p=36955#p36955

Model dBS je u firmy Memorex známy asi od roku 1985 a s drobnými prerušeniami a premenovaniami, a rôznymi verziami sa v podstate zachoval až do konca značky.
Jedná sa o základný ferro model typu I s prevažne pekno svetlohnedou hrdzavo železitou páskou. Ako sú na tom vlastne tieto pásky a ako to je s modelmi základnej ferro pásky tejto firmy?
No poviem Vám že toto je jeden z najväčších bordelov čo som kedy riešil, kde sa takmer doslova každá kazeta musí brať individuálne, ešte samostatne pre EU a USA trh, konzistentnosť je medzi kusmi zhodná asi ako ladenie čiernobieleho televízora RGB paletou.

O firme Memorex, nejaká história a typy pásov a dizajnov som už popisoval tu:
viewtopic.php?f=29&t=1567

Teda je tam toho strašne veľa a je dosť ťažké sa v tom vyznať.
Povedzme že domovskou výrobou Memorexu je fabrika v SantaClara v Californii, no a ostatné OEMká potom posudzovať extra.

Ak vynechám skorú históriu firmy Memorex, a budem sa venovať len ferro kazetám od roku 1985, roku kedy bol uvedený dneska nahrávaný kus kazety, tak by prehľad vyzeral asi takto, zvlášť USA a EU líniu, Japonsko sa tam nenachádzalo.
K tomu ešte spomeniem že zdroj je vintagecassettes.com kde je to zaujímavo podelené, občas mi to nedáva zmysel, ale dajme tomu, takže všetky údaje treba brať vždy s rezervou.

rok 1985 - 86 mal USA a EU spoločné verzie kaziet Memorex:
dB Series - základný ferro, vyrábaný prevažne v USA, výnimočne ste narazili aj na SKC Korea kazety, vyzerajú v obale takmer identicky
MRX I - vyšší model ferro, nie je známe či obsahuje kobalt, taktiež prevažne USA výroba, ale celkom iste sa budú vyskytovať aj OEMká

rok 1987 - 1988 USA línia
dBS - základný ferro, označenie Series skrátili na eSko, prevažne kazety SKC Korea v priehľadnej kazete
MRX I - vyšší ferro, kobalt nie je známy, na obrázku webu je verzia USA výroby, ale iste budú aj iné

Európa:
dBS - základný ferro, zase kazety SKC Korea, ale starý dizajn malého okna!
MRX I S - vyšší ferro, kobalt nie je známy, kazeta je Saehan Korea! a zase oproti USA museli do názvu napchať eSko ! pritom to nemá logický zmysel, pretože lepší než USA asi nebude.

rok 1989 - 90 USA línia:
dBS - základný ferro ostal bez zmeny podľa roku 1987
vyšší model ferro nie je uvedený

Európa:
dBS - základný ferro má zhodný dizajn ako verzia USA 1987? chyba? prečo až teraz? a zase SKC, takže USA výroba nadobro skončila?
dBS+ vyšší ferro? to je tak nezmyselné označenie, teda ono by to zmysel dávalo keby to každý rok a pre oba trhy nebolo tak debilne odlišné že sa v tom nedá vyznať, kazeta vyzerá presne rovnako konštrukčne od SKC Korea, priehľadná, ale používali sa aj občasné Saehany do tejto verzie.

Extra verzie, vesmírna scifi tematika:
Out of This World - na obrázku webu vintagecassettes je verzia Forward China zrejme s páskou GreenCorp Australia, alebo inou
Sound Invasion - na obrázku je SKC verzia, z webov viem že tieto kazety môžu mať viacerých výrobcov
v oboch prípadoch to vyzerá na základnú ferro triedu v peknom balení, obe kazety môžu byť aj od SKC aj z Čínskej Forward, nespoliehajte sa len na obrázky, dávali tam čo prišlo

1991 - 92 USA línia:
Ciré I - jediná ferro páska, neviem či základná, alebo lepšia, ale známe verzie sú z USA výroby, čo je prekvapenie, myslel som že už skončili že? Ale cievky majú asi nakúpené z Číny, typ Emtec, sú krivé už od rozbalenia.

Európa:
dB - rozpočtový ferro, ktorý nemá nikde prívlastok Series, a je to stará verzia Saehan s malým oknom, model som nechal spolu s DBS u seba na webe spolu, kvôli ďalším podivnostiam v prevedeniach sa mi to nechcelo deliť.

dBS I - potreba pre EU dosadiť označenie rímskym číslom I, pritom sa jedná v základe o to čo má USA línia ale pod SKC, tak tu to je Saehan kazeta, nepochybujem o tom že ich bude ešte viac verzií a prevedení.

dBS+ ďalšia priehľadná Saehan kazeta, je naozaj tá páska rozdielna medzi tými tromi, alebo to len tak pre pestrosť trhu chŕlili?

dBS-X - toto je akože superferro, je tam luxusnejšia Saehan kazeta, ktorú poznáme ako Saehan SA, alebo Chorus, ale kobalt tiež nie je známy

1993 - 94 USA línia:
dB - bez označenia Series, veľmi odlišne pojatá koncepcia dizajnu, ale sú tam min dva druhy Čínskych kaziet

Európa:
dB- má rovnaké prevedenie obalu ako USA verzia

dBS 1 - zase ďalšia Čínska verzia, teda min dve verzie a tento model zase nedáva celkom zmysel, stále to vyzerá že sa točíme okolo lacnej ferro pásky rôznych výrobcov

1995 - 1996 USA línia:
DB - zase obyčajný, alebo rozpočtový? zdá sa že je verzia vyrábaná výhradne v Mexicu a potom aj SKC verzia Korea
DBS - stále obyčajná ferro kazeta, buď SKC, alebo Čína Forward, alebo iný neznámy výrobca

Európa:
dBX ferric - totálne zmenený názov aj koncepcia, model je len aby bolo, prvé verzie zrejme Basf Ferro Extra kazety, neskoršie verzie Emtec FEI kazety, teda aj keď píše že model bol do roku 1996, tak myslím že sa vyrábal až do 2000

1997 - 1999 USA línia:
DBS - vrátili sa k jednoduchšiemu pojatiu SKC priehľadnej kazety

Európa:
SHQ Ferro - toto fakt vymleli z posledného, Čínska kazeta ktorá pripomína Emtec, ale myslím že je to Čína, dokonca vo viacerých prevedeniach, niektoré bez označenia či potlači na kazete.

Ešte mám potom niekoľko verziíí normal Memorex kaziet, ktoré na webe vintagecassettes nie sú, ale môžete popozerať u mňa.
Ako tento zoznam ma teraz až mrzí, príde mi že som to dosť odflákol, pretože sa v tom nedá vyznať, je to horšie než dať dokopy modely Axie, ale tam to aspoň dávalo zmysel, tu len ťažko.
Proste raz je jeden model pre jeden rok, inokedy vychŕlia zdanlivo tri rovnaké modely obyčajnej základnej ferro, ktoré majú honosné označenia DB, DBS, DBS+, DBX a pod a nič z toho nedáva zmysel a už vôbec nie zaradenie podľa kvality.
Preto je Memorex jeden veľký bordel a ku každej kazete pristupujte individuálne.

Ak to zhrniem, do istého roku sa u Memorexu jednalo o pravú USA výrobu, potom to začali križovať kazetami SKC prevažne pre USA a Saehanmi prevažne pre Európu.

Ale do hry vstupujú aj výrobcovia ako Forward China, Basf, Emtec, neznámy z Mexica a ďalšie Čínske a Ázijské verzie a prevedenia kaziet. Skoro akoby by Memorex vzal náhodne rôzne kazety aspoň 10druhov a výrobcov z typu I a všetky pomenoval odlišne a pritom každé dva roky zmenil názov a dizajn modelu tak aby nikdy k sebe nepasovali. Alebo naopak aby sa vzhľad a názov občas krížil medzi USA a EU verziami kaziet.

Ešte pred samotnými testami a nahrávaním spravím prvý záver.
Memorex do zbierky je síce zaujímavá, ale nie kvalitatívne precízna záležitosť, pre skalných zberateľov, pre klasických zberateľov stačí pár kusov náhodných kaziet Memorex do poličky. Je to ako zostaviť puzzle, ku ktorému nie je predloha a ani sami zamestnanci Memorexu nevedeli koľko dielov skladačky existuje.

Vrátim sa k dnešnej kazete, kto by po tom šoku z prehľadu zabudol kde sa nachádza, možno pomôže občianka,... tak ak nie, pripomeniem že dneska riešime kazetu Memorex dBS 90min roku 1985-86 vyrobenú v pôvodnom závode Memorexu v USA. Verzia ktorá mala byť údajne spoločná pre USA aj EU trh (takú radosť vám táto značka už nikdy nespraví)

Balenie:
krabičky pravého Memorexu z tohto obdobia boli zvyčajne hrubé hranaté, svetlé, ale mali ten debilný otvárací mechanizmus, ktorý nedovolil otvoriť viac než do pravého uhla. Dokonca svoje vlastné krabičky používal občas aj u OEM verzií kaziet.
Booklet je dvojfarebný v odtieňoch čierneho baču a bielej ovečky.
Memorex mal štandardne biedne booklety, akoby ich robil len z nutnosti že tam nejaký ten zdrap papiera musí byť. K tejto kazete polepy ešte nedávali.
Fólia je taká jednoduchá, celkom k tejto kazete aj pasuje.

Telo kazety, cievky a prevedenie:
Z histórie, fabrika v USA ktorá vyrábala pre Memorex, ale aj pre Realistic mala najprv základný Philipsácky dizajn, ktorý sa dal rozoznať ľahko, pretože všade pchali nápisy Made in USA a pod.
Potom dizajn s klasickým obdĺžnikovým oknom so štvorcovými výrezmi okolo otvorov na cievky, čo možno bolo vtedy moderné keď to mal Maxell, potom to skúšali ešte mnohé firmy.
Ako posledné mali mierne zväčšené okno na štýl Maxell, či TDK 1986.
A keď prechádzal na OEMká, tak na zákazku mu veľmi dobre vyhoveli aj staršie vzhľady kaziet SKC a Saehan, ktorých naplno využil, aby ich kazety vyzerali na nerozoznanie od tých vyrobených v USA.
No a vedeli ste že Memorex mal nejakú pobočku aj v Írsku, kde sa robili kazety zhodné s tými v USA? už mi z toho ide hlava bokom, takže to necháme tak.
telo kazety je teda s malým oknom a štvorcovým výrezom okolo otvorov cievok, na tú dobu pomerne moderné a celkovo kazeta pôsobí tak Americky :)
Jemne zaoblené hrany, na dotyk je príjemnejšia než konkurencia v tej dobe a v rohoch nápisy USA a čísla patentov. Na obvyklom mieste sa nachádza niečo ako sériové číslo, ale nekvalitne vyrazené.
Kazety sú zvarené, bez skrutiek, čo som fotil a popisoval v odkaze hore ohľadne výmeny vankúša, pretože to je téma extra na celý článok.
V tomto dizajne vyrábala fabrika Memorexu aj viacero prevedení povrchovej úpravy a niektoré šli značke Realistic pre ich Low Noise model. (Realistic mal dosť jednoduché a zmysluplné označenia modelov)
Osadený špongiový vankúš je tým najhorším prvom v tejto kazete.
Cievky nemajú konkrétny vzor, ale sú mierne chautické, s malou svorkou, napriek tomu s mimoriadne hrubými stenami a deformáciami netrpia (tie ich novšie verzie sú potom zlé alebo aj horšie než Emtec)
Cievky v kazetách Memorex a Realistic vyrobené v USA:
https://ez647.sk/cc/audio_cievky.html#tandy
Síce tam nie sú tie konkrétne z dnešnej kazety, pretože až dovčera som kazetu nechcel násilne otvárať, takže časom budú pridané aj tie, zatiaľ ich môžete vidieť na fotke otvorenej kazety.
Zavádzacia páska je biela.
O tejto kazete by sa dalo písať ešte dlho ale vyslovene sa mi nechce.

Páska:
Originál ferro USA výroba, povedzme že toto je základ ferra Memorex pre rok 1985, veľmi pekná svetlá farba, ale možno niekedy až príliš priesvitná, na povrchu je vidieť niečo ako pigmentácia, alebo rôzne vzory po nanášaní vrstvy, nebudí až tak celkom dobrý dojem kvality.

Kazetu som získal v roku 2016 za 170KC.

Subjektívne testy:
Vzhľadom k problémom s vankúšom budú popísané testy u skoro každého stroja dva krát ako sa to správalo s ním a bez neho.

Akai DX-57, 27.11.2016:
+4db, bias -12
plávajúce postupné výpadky zvuku v oboch kanáloch striedavo, zoslabované a zosilňované, asi zapríčinené veľmi zlým stavom prítlačného vankúšika, ktorý nie je na pružnom pliešku, ale nalepený na magnetickom štíte na dne otvoru pre hlavy, vysoká pena, ktorá degraduje.
Výkon jemne skreslí bas, ale ťažko sa to rozoznáva kvôli tým výpadkom zvuku. Výškovo je zlá aj pri podbiasovaní, tam bez vankúša nič nenarobíte, aj keď mám dojem že páska by nemusela byť najhoršia.
Vankúš sa pri prvom zatlačení spučil a už tak ostal.
Reparát s vymeneným vankúšom 19.9.2021:
+4db a bias -12 ostali zachované
výkon od vstupu zdroja má pokles 2db
Zvuk je stabilný, ani náznak zakolísania, výšky sú stále a kvalitné, nie sú ani dropy, balance je dobrý
Grafické testy z Akai na konci, verzia s pôvodným aj s vymeneným vankúšom, rozdiel je extrémny.
Hodnoty z grafu približne odčítané pri druhej nahrávke s vankúšom pri 0dB: Celkovo to ale vyzerá na veľmi slabý výstup z pásky.
160Hz -5dB, v podobnom duchu sa úroveň držala až do 5kHz cca rovnako
10kHz -10dB
20kHz -20dB

Pioneer CT-S550S, 3.6.2019:
+3db, slabší zvuk, výškovo mierne lepší, nekľudný chod pásky po hlave kvôli špongii
BLE XD:
+2db, občas skreslí, ale inak hrá pekne, kým nevypadne zvuk kvôli špongii, inak výškovo by to bolo dobré, ale sa divím že spravilo kalibráciu pri tých výpadkoch, aj keď je pravda že sa to tu správa lepšie než na Akai s jednou kladkou
reparát po výmene vankúša, 20.9.2021:
0db, mierne slabšie výšky, zvuk nekolíše, stopa drží
BLE XD:
+2db, výškovo ako zdroj, veľmi presný a precízny zvuk, veľká spokojnosť, dneska nahrávam druhú stranu na tomto decku

Technics RS-AZ7, 9.6.2019, špongia warning:
-2db totálne bezvýškového zvuku čo kolíše a vypadáva a ľavý kanál občas vykazuje trochu zvuku
ATC:
spadne na level, na bias ani nedetekoval signál, takže som si nenapísal akým zázrakom sa dostal až k Level
reparát s výmenou vankúša, 19.9.2021:
+4db, výrazne slabšie výšky, zvuk stabilný
ATC:
výšky ako zdroj, ale skreslenie basov je veľmi silné pri 0db, aj pri -10db, takže aj tak nepoužiteľné
Ako sa ma niektorý pýtali či zlá nahrávka z AZ7 hrá zle aj na iných strojoch, tak som to konečne skúsil a naozaj hrá rovnako mizerne ako na AZ7 :D

Technics RS-TR979, 9.6.2019:
-2db, silné kolísania pásky až totálne výpadky zvuku, výšky nula
ATC:
spadne na biase, špongia power
reparát po výmene vankúša, 19.9.2021:
0db, výrazne slabšie výšky, zvuk ale nekolíše, stopa drží
ATC:
+4db v špičkách, zvuk je výškovo dosť silný, asi nie celkom ako zdroj, ale je proste výborný a bezporuchový

Technics RS-TR575MII:
-6db so silným kolísaním, bez výšok, kolísanie, špongia error
reparát s vymeneným vankúšom 20.9.2021:
budí sa mierne ťažšie, ale tých +4db dosiahne, priemerne sa drží sama okolo 0db pri vstupe +4db, výšky stredne utlmené
ATC - výnimočne dneska pridám aj z toho decku keď už som testoval, bol som zvedavý:
+4db je mierne cítiť že basy nie sú čisté, ale naozaj len mierne, výškovo je to extrémne zlepšenie, zase nie presne ako zdroj, ale veľmi dobrý a príjemný zvuk, žiadne poruchy ani kolísanie

Testy a ostrá nahrávka na Sony TC-KE600S, hodnoty už len po výmene vankúša:
H: mimo rozsah / bias celkom dole -1 dielik
L: mimo rozsah / malý level na maximum -1 dielik
teda neviem čo povedať, na jednej strane aj pri maximálnom nastavení kalibrácie to stále je pod kalibračnou úrovňou, a na druhú stranu fakt že občas hodnoty oboch parametrov divoko poskakovali a to v rozsahu -2 až +2 dieliky čo je extrém a značilo by to stále zlý a nevhodný kontakt pásky s hlavou
Prakticky zvukovo to bolo o dosť lepšie než sa prezentovalo na displeji.
Výškovo zase nepatrný pokles od zdroja a pekný dunivý zvuk, výšky bez skreslenia a sykaviek, žiadne poruchy, žiadne kolísanie, ani náznak.
Pri ostrej nahrávke sa mi to tiež zdalo celkom schopné, basovosť mierne navýšená deckom, ale zvuk sa snažil.
Mimo iné výkon vhodné držať na +2db v špičkách občas +4db a to tejto kazete bohate stačí.
Poruchy sa vyskytli len niekoľko krát s menšími výpadkami v oblasti starých testov, inak na konci bez dropov. Žiadne škrípanie starej pásky, či tremolo v ťahu, aj celkovo chod cievok je u tejto kazety pomerne ľahký.

Druhá strana na Pioneer začala po kalibrácii BLE XD s mimoriadne dobrými výškami a trochu dropov na začiatku pár sekúnd po spustení nahrávania. Ale moju radosť vystriedalo mierne sklamanie, keď počas druhej polovice už bol výškový pokles značnejší, ale nie kritický, napriek tomu už ma to hnevalo a asi v dvoch skladbách sa už objavili aj typické sykavky, to znamená že páska mierne zanáša, ale vzhľadom k tomu všetkému čo som už nahral posledné mesiace mi príde z tých ešte schopných zvuku, ktorá ale vyžaduje výraznejšie podbiasovanie.

Záverom, do zbierky by mal asi každý pravý zberateľ mať aspoň jednu či dve kazety tejto značky. No a tam by som skončil, ostatné sa všetko pohybuje na tenkom ľade.
Zberateľstvo je náročné pre prehnane veľký počet modelov, čo by nevadilo keby ich zaradenie a výroba dávala viac zmyslu, ale ono sa to zvrhne v totálny chaos a anarchiu.
Čo do kvality je vám to na nič, ak sa budeme baviť o tejto konkrétnej kazete vyrobenej v USA v tejto dobe, tak bez opravy vankúša je nepoužiteľná, ak máte plne funkčný dual capstan tak potom môžete aj nahrávať.
Po mechanickej stránke je kazeta pomerne mohutná kde vedenie a chod pásky možno nepatrí k super dokonalým, ale hravo prekonáva pochybné šmejdy, až na ten vankúš samozrejme.
No a samotná páska asi prekvapila najviac, na Memorex bolo vždy veľmi nadávané aký je to šmejd, ja som čakal poruchovú bezvýškovú obludu, ale po náročnejšej kalibrácii je to celkom použiteľné vzhľadom k veku by som povedal že sa rovná strednej až lepšej triede normal. Ak si viete poradiť s vankúšom, tak po vhodnej kalibrácii stále zahrá a poslúži.
Ja som ten vankúš dal príliš vysoko, čo je vidieť že po použití v decku je viac zatlačený do hĺbky, čo musím nabudúce napraviť.

dodatky:
stav počítadla decku Sony po jednej strane: 49.17, teda páska je asi dosť tenká, lebo ani nevyzerá kotúč ako u C90
stav hláv: skoro čisté, len náznak že tam niečo prešlo
otlaky pásky na konci: priečne čiarky mierne, zvlnenie žiadne, oblúčiky po svorke "I" veľmi hlboké a výrazné

Zakolísanie na konci, aj Sony deck aj Pioneer veľmi zakolísal ťah pri prechode lepkou zavádzačky.
Prílohy
IMAG0325.JPG
IMAG0326.JPG
IMAG0093.JPG
IMAG0094.JPG
IMAG0095.JPG
IMAG0096.JPG
IMAG0097.JPG
IMAG0098.JPG
IMAG0099.JPG
IMAG0100.JPG
IMAG0101.JPG
IMAG0102.JPG
IMAG0103.JPG
IMAG0104.JPG
IMAG0105.JPG
IMAG0106.JPG
IMAG0107.JPG
IMAG0108.JPG
IMAG0109.JPG
IMAG0110.JPG
IMAG0111.JPG
IMAG0132.JPG
memorex_dbs_90_1985usa.png
memorex_dbs_90_1985usas.png
memorex_dbs_90_1985usao.png
memorex_dbs_90_1985usaos.png
Nec
stará páka
Príspevky: 617
Dátum registrácie: Sobota, 29. Augusta 2020, 19:35

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa Nec »

Tak to je pekný galimatiáš. :D
Kazeta sa mi páči a aj mám jednu, ale verziu od SKC.
Presne toto riešenie výmeny poškodených vankúšov by som nedal. U SKC je istota.
Neviem či som to niekde písal. SKC mám celkom rád. SAEHAN menej. Forward a hocijaká čína vôbec. Ale napr Honkongské typ 0, dizajnom v 70 tych rokoch, tie sa mi páčia veľmi.
Používateľov profilový obrázok
EZ647
čestný člen - zakladateľ
Príspevky: 10260
Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 11:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Naše subjektívne testovanie AudioKaziet

Príspevok od používateľa EZ647 »

hem prečo tie nekvalitné? :D
máš veľa lepších kaziet v pôvodnom dizajne čo sú aj funkčné
Napísať odpoveď

Návrat na "Naše testy audio kaziet"