Potlačovače šumu .
Moderátor: AdmineR
Potlačovače šumu .
dbx nebo Dolby S?
Martin Hlavièka
Dovoluji si reagovat na článek irokopásmový kompandér uveøejnìný
v PE 1/98. Sám jsem ji před pěti lety postavil kompandér dbx s obvodem
NE570, který byl otitìn v [1]. Proto bych se rád se ètenáøi podìlil o nìkolik
poznatkù z této oblasti.
Jakmile postavíte kompandér, budete mile pøekvapeni dokonalým odstupem signálu od umu, který je dokonce lepí ne u systému Dolby S.
Statický odstup signál - um je opravdu
velký asi 90 dB (skoro jako CD). Nemyslete si vak, e kompandér je velék na neduhy analogového záznamu!
Je tøeba mít na pamìti, e kompandér
je velmi citlivý na pøebuzení. I kdy byste popisovaný pøístroj doplnili mìøièem
úrovnì signálu, pøebuzení se stejnì
nevyhnete, tøeba pøi nahrávání z gramofonových desek. Pokud nevìøíte,
vyzkouejte si zapojit kompandér bez
magnetofonu: z výstupu kompresoru
rovnou do vstupu expandéru a na vstup
kompresoru pøipojte signál z gramofonu. Praskot desky úplnì rozhodí
kompandér a výsledkem je vadná dynamika signálu. Otázkou je, jak se proti
krátkodobému pøebuzení bránit. První, asi nejjednoduí moností je
zmenit na minimum kapacitu kondenzátoru C5, to vak za cenu vìtího
zkreslení na nízkých kmitoètech. Dal-
í moností je zaøadit pøed kompandér
regulátor úrovnì a nahrávat s úrovní
signálu asi o 20 dB mení. Jene pøi
mení úrovni signálu zase nedoceníme kvality kompandéru. Dalím øeením je pøedøadit pøed kompandér speciální filtr pro sníení úrovnì praskotu
v signálu, jeho realizace je pomìrnì
sloitá a nákladná. Pokud se nám nepodaøí tento nedostatek odstranit, nezbývá nic jiného, ne se smíøit s tím,
e nebudeme moci nahrávat z gramofonu.
Mezi dalí nectnosti irokopásmových kompandérù patøí odmaskovávání umu. Moderní kompandéry sice
nedýchají, jak se popisuje v [2], ale pokud nahráváte tøeba samotnou flétnu
nebo klavír, uslyíte, e záznam umí
skoro jako magnetofon bez potlaèovaèe umu. Nejhorí je na tom ta skuteènost, e um není konstantní a mìní se,
nìkdy i skokem v závislosti na hudebníkovi, co vyloenì ruí a kazí dojem
z nahrávky. Pøi nahrávání výe zmínìné flétny jsme dosáhli daleko lepích
výsledkù se systémem Dolby B. Proto se systémy dbx ji v moderních konstrukcích neosazují, ale pouívá se
spíe systém Dolby S, který signál filtry rozdìluje do tøí pásem a kadé pásmo zpracovává zvlá. Tím k odmaskování umu prakticky nedochází.
Na základì uveøejnìného èlánku
usuzuji, e autor pouívá kompandér
ve spojení s kazetovým magnetofonem. Takové uspoøádání mùe být
uspokojivé pøi poslechu moderní (technicky nenároèné) hudby. Kompandéry
dbx jsou velmi háklivé na kvalitu záznamového materiálu. Jistì mi dáte za
pravdu, e kvalita kazet není dobrá
ani v chromdioxidovém provedení. Po
nìkolika pøehráních se na ní vyskytnou drop-outy, které se podepíí na
kvalitì nahrávky daleko vìtí mìrou,
ne kdybychom poslouchali záznam
bez uití kompandéru.
Je sice pravda, e firmy (TEAC,
TECHNICS) osazují magnetofony systémem dbx, ale pokud vím, tak nyní
jen u cívkových pøístrojù, kde díky vìt-
í posuvné rychlosti pásku dosáhneme lepího odstupu signálu od umu
a rovnì mnoství drop-outù je minimální. Statický odstup ruivých napìtí
bìného kazetového pøístroje je kolem
55 dB, u cívkového magnetofonu se
pohybuje kolem 63 dB. Pokud je odstup signál - um magnetofonu vìtí,
ménì se projeví odmaskování umu.
Nejvíc chyb ovem napáchá nedokonalý kontakt pásku s magnetofonovými hlavami, pøípadnì také rozjustování hlav. Kazetové magnetofony,
vybavené systémem Dolby S, mají hlavy uchycené alespoò ve tøech bodech.
Pøed záznamem kalibrují záznamové
a pøedmagnetizaèní cesty podle druhu pásku. Pøi pouívání systému dbx
doporuèuji alespoò nastavit správnou
pøedmagnetizaci. Z principu systému
je zøejmé, e se signály nahrávají
v plné úrovni. Musíme si tedy dát pozor, abychom pásek nepøebudili. Pøi
nevhodnì nastavené pøedmagnetizaci se mùe pásek pøebudit i pøi men-
ích úrovních signálu!
Na základì zkueností pouívám
kompandér výhradnì s cívkovým magnetofonem s posuvem 19 cm/s. Zároveò si vybírám, jaký druh hudby budu
nahrávat. Pro rock a pop je subjektivní
dojem opravdu dobrý, sestava hraje
jako CD. Klasickou hudbu, samostatné hudební nástroje, pøípadnì zvukové efekty radìji nahrávám bez uití
kompandéru. Kamarádi, kteøí se iví
záznamem zvuku, pokud mohou, kompandéry radìji nepouívají. Nejene
vnáejí do signálové cesty zkreslení,
ale i díky stárnutí pásku a magnetofonu nemusí kvalitnì pøevést signál do
pùvodního stavu.
Kompandéry dbx mají oproti systémùm Dolby také øadu výhod! Pokud
chceme vytvoøit kopii záznamu nahraného systémem dbx, mùeme okamitì, bez uití kompandéru, záznam zkopírovat na druhý magnetofon. Takto
vak nemùeme zacházet se záznamem v systémemu Dolby. Tam musíme nejdøív signál odkódovat a na druhém magnetofonu znovu zakódovat.
Záznam poøízený systémem Dolby
není vdy plnì kompatibilní na vech
magnetofonech, ponìvad nastavení
signálových cest a zároveò kvalita kontaktu pásku s hlavou velkou mírou
ovlivòují správné pøevedení signálu do
pùvodního stavu. Ne vdy jsou také
kvalitnì nastavené úrovnì záznamových a snímacích zesilovaèù v magnetofonu. Protoe kompandéry systému dbx pracují na principu zesilovaèe
s øízeným ziskem, nevyadují pøesné
dodrení úrovní signálu.
Závìr
Pokud chcete mít opravdu kvalitní
nahrávky, uvaujte spíe o koupi digitálního pøístroje (DAT, MD, DVD), pøípadnì o magnetofonu se systémem
Dolby S. V pøípadì, e ji máte kompandér postavený nebo o nìm silnì
uvaujete, doporuèuji si k nìmu zakoupit CD generátor, s jeho pomocí nastavíte alespoò správnou pøedmagnetizaci pro daný typ pásku.
Literatura
[1] Vanìk, M.: irokopásmový kompandér hifi. Amatérské radio øada A
6/1992, s. 289.
[2] Zima, J.; Schön, V.: Profesionální
kompandér. Amatérské radio øada A
5/1991, s. 169.
[3] Servisní manuál k magnetofonu
TASCAM MSR 16S.
ps.dlscrib.com_prakticka-elektronika-1998-03%20(1).pdf
Martin Hlavièka
Dovoluji si reagovat na článek irokopásmový kompandér uveøejnìný
v PE 1/98. Sám jsem ji před pěti lety postavil kompandér dbx s obvodem
NE570, který byl otitìn v [1]. Proto bych se rád se ètenáøi podìlil o nìkolik
poznatkù z této oblasti.
Jakmile postavíte kompandér, budete mile pøekvapeni dokonalým odstupem signálu od umu, který je dokonce lepí ne u systému Dolby S.
Statický odstup signál - um je opravdu
velký asi 90 dB (skoro jako CD). Nemyslete si vak, e kompandér je velék na neduhy analogového záznamu!
Je tøeba mít na pamìti, e kompandér
je velmi citlivý na pøebuzení. I kdy byste popisovaný pøístroj doplnili mìøièem
úrovnì signálu, pøebuzení se stejnì
nevyhnete, tøeba pøi nahrávání z gramofonových desek. Pokud nevìøíte,
vyzkouejte si zapojit kompandér bez
magnetofonu: z výstupu kompresoru
rovnou do vstupu expandéru a na vstup
kompresoru pøipojte signál z gramofonu. Praskot desky úplnì rozhodí
kompandér a výsledkem je vadná dynamika signálu. Otázkou je, jak se proti
krátkodobému pøebuzení bránit. První, asi nejjednoduí moností je
zmenit na minimum kapacitu kondenzátoru C5, to vak za cenu vìtího
zkreslení na nízkých kmitoètech. Dal-
í moností je zaøadit pøed kompandér
regulátor úrovnì a nahrávat s úrovní
signálu asi o 20 dB mení. Jene pøi
mení úrovni signálu zase nedoceníme kvality kompandéru. Dalím øeením je pøedøadit pøed kompandér speciální filtr pro sníení úrovnì praskotu
v signálu, jeho realizace je pomìrnì
sloitá a nákladná. Pokud se nám nepodaøí tento nedostatek odstranit, nezbývá nic jiného, ne se smíøit s tím,
e nebudeme moci nahrávat z gramofonu.
Mezi dalí nectnosti irokopásmových kompandérù patøí odmaskovávání umu. Moderní kompandéry sice
nedýchají, jak se popisuje v [2], ale pokud nahráváte tøeba samotnou flétnu
nebo klavír, uslyíte, e záznam umí
skoro jako magnetofon bez potlaèovaèe umu. Nejhorí je na tom ta skuteènost, e um není konstantní a mìní se,
nìkdy i skokem v závislosti na hudebníkovi, co vyloenì ruí a kazí dojem
z nahrávky. Pøi nahrávání výe zmínìné flétny jsme dosáhli daleko lepích
výsledkù se systémem Dolby B. Proto se systémy dbx ji v moderních konstrukcích neosazují, ale pouívá se
spíe systém Dolby S, který signál filtry rozdìluje do tøí pásem a kadé pásmo zpracovává zvlá. Tím k odmaskování umu prakticky nedochází.
Na základì uveøejnìného èlánku
usuzuji, e autor pouívá kompandér
ve spojení s kazetovým magnetofonem. Takové uspoøádání mùe být
uspokojivé pøi poslechu moderní (technicky nenároèné) hudby. Kompandéry
dbx jsou velmi háklivé na kvalitu záznamového materiálu. Jistì mi dáte za
pravdu, e kvalita kazet není dobrá
ani v chromdioxidovém provedení. Po
nìkolika pøehráních se na ní vyskytnou drop-outy, které se podepíí na
kvalitì nahrávky daleko vìtí mìrou,
ne kdybychom poslouchali záznam
bez uití kompandéru.
Je sice pravda, e firmy (TEAC,
TECHNICS) osazují magnetofony systémem dbx, ale pokud vím, tak nyní
jen u cívkových pøístrojù, kde díky vìt-
í posuvné rychlosti pásku dosáhneme lepího odstupu signálu od umu
a rovnì mnoství drop-outù je minimální. Statický odstup ruivých napìtí
bìného kazetového pøístroje je kolem
55 dB, u cívkového magnetofonu se
pohybuje kolem 63 dB. Pokud je odstup signál - um magnetofonu vìtí,
ménì se projeví odmaskování umu.
Nejvíc chyb ovem napáchá nedokonalý kontakt pásku s magnetofonovými hlavami, pøípadnì také rozjustování hlav. Kazetové magnetofony,
vybavené systémem Dolby S, mají hlavy uchycené alespoò ve tøech bodech.
Pøed záznamem kalibrují záznamové
a pøedmagnetizaèní cesty podle druhu pásku. Pøi pouívání systému dbx
doporuèuji alespoò nastavit správnou
pøedmagnetizaci. Z principu systému
je zøejmé, e se signály nahrávají
v plné úrovni. Musíme si tedy dát pozor, abychom pásek nepøebudili. Pøi
nevhodnì nastavené pøedmagnetizaci se mùe pásek pøebudit i pøi men-
ích úrovních signálu!
Na základì zkueností pouívám
kompandér výhradnì s cívkovým magnetofonem s posuvem 19 cm/s. Zároveò si vybírám, jaký druh hudby budu
nahrávat. Pro rock a pop je subjektivní
dojem opravdu dobrý, sestava hraje
jako CD. Klasickou hudbu, samostatné hudební nástroje, pøípadnì zvukové efekty radìji nahrávám bez uití
kompandéru. Kamarádi, kteøí se iví
záznamem zvuku, pokud mohou, kompandéry radìji nepouívají. Nejene
vnáejí do signálové cesty zkreslení,
ale i díky stárnutí pásku a magnetofonu nemusí kvalitnì pøevést signál do
pùvodního stavu.
Kompandéry dbx mají oproti systémùm Dolby také øadu výhod! Pokud
chceme vytvoøit kopii záznamu nahraného systémem dbx, mùeme okamitì, bez uití kompandéru, záznam zkopírovat na druhý magnetofon. Takto
vak nemùeme zacházet se záznamem v systémemu Dolby. Tam musíme nejdøív signál odkódovat a na druhém magnetofonu znovu zakódovat.
Záznam poøízený systémem Dolby
není vdy plnì kompatibilní na vech
magnetofonech, ponìvad nastavení
signálových cest a zároveò kvalita kontaktu pásku s hlavou velkou mírou
ovlivòují správné pøevedení signálu do
pùvodního stavu. Ne vdy jsou také
kvalitnì nastavené úrovnì záznamových a snímacích zesilovaèù v magnetofonu. Protoe kompandéry systému dbx pracují na principu zesilovaèe
s øízeným ziskem, nevyadují pøesné
dodrení úrovní signálu.
Závìr
Pokud chcete mít opravdu kvalitní
nahrávky, uvaujte spíe o koupi digitálního pøístroje (DAT, MD, DVD), pøípadnì o magnetofonu se systémem
Dolby S. V pøípadì, e ji máte kompandér postavený nebo o nìm silnì
uvaujete, doporuèuji si k nìmu zakoupit CD generátor, s jeho pomocí nastavíte alespoò správnou pøedmagnetizaci pro daný typ pásku.
Literatura
[1] Vanìk, M.: irokopásmový kompandér hifi. Amatérské radio øada A
6/1992, s. 289.
[2] Zima, J.; Schön, V.: Profesionální
kompandér. Amatérské radio øada A
5/1991, s. 169.
[3] Servisní manuál k magnetofonu
TASCAM MSR 16S.
ps.dlscrib.com_prakticka-elektronika-1998-03%20(1).pdf
Re: Potlačovače šumu .
https://www.hifiroom.cz/novinka/sweetvi ... 20928.html sice ma tie ,,digi,, prípojky dosť zarazili,no čo už...
V dneŠnej dobe stále dostupný potlaČovač šumu ,ktorý sa dá medzi výstup zvukového zariadenia a vstup zosilŇovaČa.Netreba cez to nahrávať.Áno,ROcktron HUSH PRo,HUSH SUper C , HUSH Ultra...
http://www.music-store.cz/recenze/rocktron-hush-ii-cx
Už som tu o tom písal.SkúŠal niekto z vás ?
https://www.youtube.com/watch?v=Bzox0sv2r1o
V dneŠnej dobe stále dostupný potlaČovač šumu ,ktorý sa dá medzi výstup zvukového zariadenia a vstup zosilŇovaČa.Netreba cez to nahrávať.Áno,ROcktron HUSH PRo,HUSH SUper C , HUSH Ultra...
http://www.music-store.cz/recenze/rocktron-hush-ii-cx
Už som tu o tom písal.SkúŠal niekto z vás ?
https://www.youtube.com/watch?v=Bzox0sv2r1o
Re: Potlačovače šumu .
Tak som sa dnes viac povenoval potlačovaču šumu HUSH. Vyskúšal som ROcktron HUSH PRO a Ultra. Zdroj signálu digi cd Rotel a cd placky NEREZ - KE zdi a Šum svistu - Tančírna.Na prvom sú tiché a zaŠumené zaČiatky niektorých skladieb .Na druhom taktieŽ,no najmä koniec jednej skladby,kde ,,padne predmet do vody , urobí Žblnk ,odchádzajúce kroky a v pozadí zvuk sovy - áno,veľmi potichu,,! HUSH neobmedzil rozsah zvukov,ani tých vzdialených.PotlaČenie šumu je min. ako u DOLBY C .Cez HUSH nemusíte,no môŽete nahrávaŤ zaŠumené ,,soundy,,. Dáva sa na výstup,resp. do monitorovej sluČky ampu.Isto niekto nájde nieČo na protireČ,no až po vlastnom vyskúšaní !!! Nie,neďakujte. OdporúČam vyskúŠaŤ,predáva napr muziker,možno za zálohu požiČajú-pokiaĽ majú.
Naposledy upravil/-a pedro v Pondelok, 6. Januára 2020, 19:34, upravené celkom 1 krát.
- daniel00421
- čestný člen
- Príspevky: 1914
- Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 19:25
- Bydlisko: Záhorie
Re: Potlačovače šumu .
No a kedy sa pochváliš s dbx I ? Há ?Veď máš.pedro napísal: ↑Pondelok, 6. Januára 2020, 19:17 Tak som sa dnes viac povenoval potlačovaču šumu HUSH. Vyskúšal som ROcktron HUSH PRO a Ultra. Zdroj signálu digi cd Rotel a cd placky NEREZ - KE zdi a Šum svistu - Tančírna.Na prvom sú tiché a zaŠumené zaČiatky niektorých skladieb .Na druhom taktieŽ,no najmä koniec jednej skladby,kde ,,padne predmet do vody , urobí Žblnk ,odchádzajúce kroky a v pozadí zvuk sovy - áno,veľmi potichu,,! HUSH neobmedzil rozsah zvukov,ani tých vzdialených.PotlaČenie šumu je min. ako u DOLBY C .Cez HUSH nemusíte,no môŽete nahrávaŤ zaŠumené ,,soundy,,. Dáva sa na výstup,resp. do monitorovej sluČky ampu.Isto niekto nájde nieČo na protireČ,no až po vlastnom vyskúšaní !!! Nie,neďakujte. OdporúČam vyskúŠaŤ,predáva napr muziker,možno za zálohu požiČajú-pokiaĽ majú.
Zvukár profesional na živnosti-live,studio &conference audio,príležitostný servisák kotúčakov vo voľnom čase.
- daniel00421
- čestný člen
- Príspevky: 1914
- Dátum registrácie: Streda, 12. Septembra 2018, 19:25
- Bydlisko: Záhorie
Re: Potlačovače šumu .
To už rovno si môžem do zvuk cesty prehrávania zaradiť profi compressor a nastaviť rozsah DE-ESS-ko aby mi pod určitým nastaveným prahom urovne potláčal signál.Hudba ostane ale pri nástupe alebo konci popr v nízkych pasážach plynulo otvára,zatvára signál.
Naposledy upravil/-a daniel00421 v Pondelok, 6. Januára 2020, 19:39, upravené celkom 1 krát.
Zvukár profesional na živnosti-live,studio &conference audio,príležitostný servisák kotúčakov vo voľnom čase.
Re: Potlačovače šumu .
VeĎ ono sú to podobne smerované ,,búdky,,.Informujem o tom,čo mám a čo je bežne dostupné aj pre odporcov nahrávania cez rôzne systémy . Ľem teĽo ci hvarím.ps. na môj vkus má dss premnoho točítok. :O) Ako Žiješ , vykrmujeŠ sa,vylihuješ ?
Re: Potlačovače šumu .
DAno,dbx potrebuje miesto.Myslím ako R2R vedĽa a to momentálne nemám.Hmmm.MoŽno výhovorke sebe samému. Úrovne sú dostavené 1:1 .StrmosŤ 1kHz oproti ostatnému spektru sedí bez ,,toČenia,, presne u oboch DX 4 na chlp rovnako.