Mikrofon na experimenty

sem všetko, čo neviete zaradiť inde

Moderátor: AdmineR

SilverFox•NSK
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 2863
Dátum registrácie: Piatok, 14. Septembra 2018, 18:29

Re: Mikrofon na experimenty

Príspevok od používateľa SilverFox•NSK »

Analogaudioman: Hm, jo no, to by asi bylo lepší nejdřív otestnout na těch laciných a pokud bych vyhrál v lotince, tak pak koupit ty drahé. Zatím ale stejně nemám šanci, kvůli nemožnosti nakupovat ze zahraničí (platba, komunikace atp).


No ne, já ten frekvenční rozsah myslel tak, že přece zaznamenaný zvuk se v tomto případě odvíjí od možností daného materiálu ne? Když to hodím na plech nějaké mašiny, tak nahraju zvuk úměrně "ostrý" vibračním schopnostem plechu. Když to hodím na dřevěnou fošnu, tak to třeba bude ještě horší..


Kdo říká, že by i moje nekvalitní nahrávky měly být jen pro soukromé účely ;-). Nesrovnávám se s ním, ale už jsi slyšel třeba experimentální mini-tvorbu Milana Grygara?
Mimo to, jsou tací, kteří by považovali za nesmysl označovat jako umění, tvobu i takového Williama Basinskiho.
Každý má své vnímání hudby, jsou i tací co prostě experimentují nejen s kombinováním žánrů, ale i samotných skladeb.
Já sám třeba krom klasicky až "mainstreamových" žánrů jako je EDM, House, Trance atp., rád experimentuju a zrovna v případě takového žánru jako je Ambient se dá pořádně vyřádit, občas se ale snažím decentně ozvláštnit i ty klasické žánry.
Klidně to ale ber s rezervou, protože to momentálně nemůžu dosvědčit žádnou skladbou, holt nechci vše co vytvořím hned dávat volně na net, prostě čekám až se ke mně někdy dostanou peníze, abych konečně mohl svoji tvorbu vydávat na deskách. Až tam teprve vydám tu hromadu tvorby, kterou ani nedávám do volně šířených výběrů.


No já mám Olympus LS-100. Zatím jsem za těch několik let ani jednou nevyužil XLR ani 6.3mm Jack, ale fungovat by doufám měly - myslím v případě výrobní vady.. Tehdy mě stál 11 tyček..


No sakra, mikrofon splácet několik let? To je teda solidní nářez.. I když podle toho jak vysoké jsou splátky, já třeba rok splácel svůj foťák Nikon P900 (ne obchodu samozřejmě).
Analogaudioman
metál za zásluhy
Príspevky: 373
Dátum registrácie: Nedeľa, 15. Septembra 2019, 21:44

Re: Mikrofon na experimenty

Príspevok od používateľa Analogaudioman »

No ide o to, ak sa teda chystas komponovat prostrednictvom zvuku z prirodnych materialov, je to to iste, ako keby si v studiu nahraval kapelu, ide ti predsa o najvernejsie zachytenie zvuku, v kazdom pripade, treba zaznam aplikovat v co najvyssom moznom rozliseni. Ja mam Sonaka a ten nahrava do 24/192 PCM a aj DSD64
Prílohy
DATKA a Sony.jpg
SilverFox•NSK
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 2863
Dátum registrácie: Piatok, 14. Septembra 2018, 18:29

Re: Mikrofon na experimenty

Príspevok od používateľa SilverFox•NSK »

Analogaudioman: No, napsal jsi to pěkně, ale tohle já už dávno dělám. Začal jsem se sérií alb věnovaných Ambientní tvorbě, kde každé obsahuje minimálně jednu skladbu tvořenou z čistě přírodních nahrávek (déšť, vítr, ptáci, voda...). V případě ostatních taky používám dost svých nahrávek, ale to jde už třeba o industriální ambienty.

Jak jsem psal už v minulém vláknu, tak je jedno jestli zvolíš 44.1kHz nebo 96kHz, když ti jde o zvuk odehrávající se třeba ve frekvenci 15kHz. Ovšem pokud se zvukem potřebuju i dodatečně manipulovat, tak je pro mě samozřejmě lepší mít místo 44.1kHz zvoleno 96kHz. Což tedy mám už od začátku pořízení toho diktafonu.
Taky chci říct, že i když nemám šanci nahrávat na 192kHz, tak mi to vůbec nevadí. Tahle záležitost by spadala už do technického spektra a trochu byla zbytečná pro hudební tvorbu.
Navíc už tak mi zabírají ty moje nahrávky extrémní množství místa, si to vem 25minut zabere 850MB..


Jinak techniku máš pěknou a asi i drahou. Mě ale bohatě stačí ten můj diktafon, který si nemůžu vynachválit.
Ale jo, kdybych měl přebytečný peníze, tak bych si asi koupil ten samý model ještě jednou.
Má totiž perfektní stereofonní rozsah snímaného zvuku a i když je trochu těžší, tak se vejde bez potíží i do kapsy. A ještě k tomu má i barevný displej, což mě dost potěšilo.
Taky mě překvapilo, že zvládne bez zkreslení i 140dB, ale k nahrávání stíhaček jsem se ještě nedostal.

Bohužel je nespočet zvuků, které bych chtěl nahrát, ale ještě jsem k tomu neměl možnost..
Analogaudioman
metál za zásluhy
Príspevky: 373
Dátum registrácie: Nedeľa, 15. Septembra 2019, 21:44

Re: Mikrofon na experimenty

Príspevok od používateľa Analogaudioman »

SilverFox•NSK napísal: Pondelok, 28. Októbra 2019, 16:50 Taky chci říct, že i když nemám šanci nahrávat na 192kHz, tak mi to vůbec nevadí. Tahle záležitost by spadala už do technického spektra a trochu byla zbytečná pro hudební tvorbu.
Navíc už tak mi zabírají ty moje nahrávky extrémní množství místa, si to vem 25minut zabere 850MB..
No... Budem ti musiet oponovat. Cim vyssia e rozlisenie, tym viac muziky. Dufam, ze ta moje argumenty presvedcia.
Prva vec, samplovacia frekvencia 48kHz s 24 bitovym rozlisenim bola povodne urcena pre rozhlasy, dabingy a filmove studia ako zvukova stopa, aby sa dosiahla vyssia kvalita zvuku ako bol CD format, preto sa sa pre tento format zauzival nazov broadcastovy format. Downsampling na 44,1kHz zo 48kHz nesie so sebou problem nepresneho chyboveho prevzorkovania digitalneho signalu, znameho ako jitter, nakolko je samplovacia frekvencia v dvojkovej sustave. Preto ak uvazujeme o resamplingu nadol, ci uz z dovodu pripravy pre cd format, alebo nahor, mal by to byt nasobok zakladnej samplovacej frekvencie, aby nevznikali pri prevode chyby, na ktore je digitalny signal velmi citlivy, cize radsej nahravat na 88,2, 176,4, 352,8 kHz.

Nemecky casopis Stereo vydal niekolko testovacich platni nahratych analogovo a z analogoveho zaznamu identicke kopie v digitalnych formatoch od najnizsieho rozlisenia az po to najvyssie. Priama moznost porovnania od MP3 az po 192kHz a SACD, ci DVD Audio format. Vysledok? Ani najvyssie digitalne rozlisenie nedosahuje kvalitu analogoveho zaznamu.

Preto, cim vyssie rozlisenie, tym lepsie a tym blizsie k analogu. Preto su uz formaty 352,8, 384, 768kHz a pri DSD 128, 256, 512. To kladie enormne naroky na datove toky a ulozisko dat.
Prílohy
image.jpg
image.jpg
SilverFox•NSK
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 2863
Dátum registrácie: Piatok, 14. Septembra 2018, 18:29

Re: Mikrofon na experimenty

Príspevok od používateľa SilverFox•NSK »

Analogaudioman: Na tohle nějak nemám co říct, co se týká testů, tak tam jsem si už udělal obrázek a když vezmu v potaz tu cestu z desky do zvukovky, tak mě překvapilo, že i taková Tesla B73 a 1039A dokáže přesnést frekvence výš než běžné CD.

Nechci tu vyvolávat hádky a snažit se přehádat, že vím tohle nebo tamto, to nemám v úmyslu. Jen se začínám obávat, že tohle je pomalu už vážně placebo nebo to typické bláznovství jako v případě 2K, 4K, 8K, 16K televizí.
Hlavně si uvědom, že jsme jen lidi s mizerným sluchem, nikdo nemá šanci slyšet třeba 25kHz a výš :-|.

To chápu, že při přesamplování digitálních věcí vzniká deformace záznamu s určitým ořezem těsně před stropem, ale pokud nahráváš z analogu - deska, pásek nebo zvuky z okolí (field recording), tak tam teprve zapisuješ čistý analogový zvuk do digitální podoby a je naprosto jedno jesti v tu chvíli zvolíš zápis při 44.1, 48, 96, 192, 384 kHz.
Jde prostě o analog, ať už zvuky okolí nebo deska či pásek, tam nikde není daný digitálně čistý zvuk i kdybys nahrával ve studiu při 76cm/s, nikdy nebudeš mít na pásku na vzorek stejný zvuk jako jsi na něj nahrál ze zdroje. Může být sice krásně čistý a uchu dokonale stejný, přesto tam ale vznikne určitá změna, protože je to analog.


Rozhodně ti tvoje názory neberu. Možná se pletu já a časem zjistím, co jsi tímto myslel, možná se pleteš ty a pak si třeba uvědomíš to samé.

Vážně, nechci se hádat, ale mám své zkušenosti a pár znalostí (byť jsem ještě dost mladej) a chci jet podle toho co vím.
Přesto si však vážím tvé snahy a pomoci.
Analogaudioman
metál za zásluhy
Príspevky: 373
Dátum registrácie: Nedeľa, 15. Septembra 2019, 21:44

Re: Mikrofon na experimenty

Príspevok od používateľa Analogaudioman »

SilverFox•NSK napísal: Pondelok, 28. Októbra 2019, 22:58 Analogaudioman: Na tohle nějak nemám co říct, co se týká testů, tak tam jsem si už udělal obrázek a když vezmu v potaz tu cestu z desky do zvukovky, tak mě překvapilo, že i taková Tesla B73 a 1039A dokáže přesnést frekvence výš než běžné CD.

Nechci tu vyvolávat hádky a snažit se přehádat, že vím tohle nebo tamto, to nemám v úmyslu. Jen se začínám obávat, že tohle je pomalu už vážně placebo nebo to typické bláznovství jako v případě 2K, 4K, 8K, 16K televizí.
Hlavně si uvědom, že jsme jen lidi s mizerným sluchem, nikdo nemá šanci slyšet třeba 25kHz a výš :-|.

To chápu, že při přesamplování digitálních věcí vzniká deformace záznamu s určitým ořezem těsně před stropem, ale pokud nahráváš z analogu - deska, pásek nebo zvuky z okolí (field recording), tak tam teprve zapisuješ čistý analogový zvuk do digitální podoby a je naprosto jedno jesti v tu chvíli zvolíš zápis při 44.1, 48, 96, 192, 384 kHz.
Jde prostě o analog, ať už zvuky okolí nebo deska či pásek, tam nikde není daný digitálně čistý zvuk i kdybys nahrával ve studiu při 76cm/s, nikdy nebudeš mít na pásku na vzorek stejný zvuk jako jsi na něj nahrál ze zdroje. Může být sice krásně čistý a uchu dokonale stejný, přesto tam ale vznikne určitá změna, protože je to analog.


Rozhodně ti tvoje názory neberu. Možná se pletu já a časem zjistím, co jsi tímto myslel, možná se pleteš ty a pak si třeba uvědomíš to samé.

Vážně, nechci se hádat, ale mám své zkušenosti a pár znalostí (byť jsem ještě dost mladej) a chci jet podle toho co vím.
Přesto si však vážím tvé snahy a pomoci.
Ja sa snazim svoje skusenosti a svoje znalosti posunut dalej, nic viac, nemyslim, si ze sa hadame, debatujeme. Dufam, ze to aj ty tak beries.

Urobim ti zostavu jednej skladby vo vsetkych rozliseniach a mozem ti to poslat, aby si si to vypocul a urobil svoj vlastny nazor, jedine, co ti neviem poslat, je platna 😂.

S vyssou samplovacou frekvenciou stupa frekvencny rozsah, ten ale nie je pre nase ucho zaujimavy, presne ako hovoris, je zbytocny, pretoze nikto z nas nevnima ultrazvuk, nie sme netopiere, ide tu vsak o nieco ine. Ako stupa samplovacia frekvencia, v muzike sa objavuje viac detailov a viac hudby. Zvuk nabera na priestore, na hlbke zvukovej sceny, na drobnokresbe a konturach.

V podstate s tvojim zdvovodnenim suhlasim, tazko niekto bude moct porovnat ten naturalny zvuk v realnom case so zaznamom, to je nemozne.
SilverFox•NSK
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 2863
Dátum registrácie: Piatok, 14. Septembra 2018, 18:29

Re: Mikrofon na experimenty

Príspevok od používateľa SilverFox•NSK »

Analogaudioman: Rozumím, chápu tě. Jo jo, já se to jen snažím předeslat, aby nedošlo k omylu, protože v textové podobě se nálada psaní až tak dobře přenést nedá.

Na to bych asi musel mít čistou hlavu a musel by být den, abych si to mohl prozkoumat a pustit trochu nahlas. V tuto chvíli mi už malinko začíná hrabat, protože už pomalu pátý den pracuju na jediné skladbě - byť mám mezi tím delší mezery, tak je to vážně dost náročný na hlavu - přemýšlet co jak kam zakomponovat a když je na výběr z několika set samplů, tak to se fakt nedá dělat dlouho..


Ne že bych ti nevěřil, ale fakt se mi to nezdá.. Původně jsem to chtěl přirovnat k něčemu jinému, ale to by bylo už dost pofidérní, tak dám radši tento příklad..
Dejme tomu, máš housle, které v jednom časovém mikro-úseku vytvoří třeba 10 bodů (myslím vzorky - nahoru, dolu, nahoru, dolu..) a ty ten stejný časový úsek nahraješ třeba na 80 bodů, bude to sice mít víc prostoru a bude to zaoblenější, ale stále to bude obsahovat jen těch původních 10 bodů bez ohledu na to, jak moc tomu dáš prostoru.


Jediná šance jak by bylo možné posoudit to co tu popisuješ by bylo tak, že bys měl velký orchestr (když už se vždy musí brát na posuzování ta vážná hudba), kde bys měl desítky mikrofonů napojených do mixpultu, ze kterého by vycházely zmixované pouze dva kanály (levý a pravý) do třeba 4 modelově stejných zařízení, kde bys v jednom nastavil 44.1kHz, v dalším 48kHz, v dalším 88.2kHz a v posledním 96kHz.
Toto bys nahrál, poté bys to poskládal pod sebe s naprosto stejným načasováním, spustil bys to a přepínal mezi jednotlivými stopami, kde bys porovnal co podle tebe zní líp.


Dalším problémem je i bitová hloubka, pokud máš nahrávku v klasické CD kvalitě, tedy 16bitech, tak tam sice zvuk mizí v šumu až někde v hranici -71.2dB, v případě 24 bitů už není žádná hranice šumu.
V obou případech ale je problém v případě digitálního přebuzení (clipping), tam totiž je strop, kde se vše nad tím ořeže.
Proto používám při exportech svých projektů vždy jen 32 bitů (float), kde je ta hranice asi plovoucí či jak to popsat. Takže klidně můžeš do tohoto WAVu uložit záznam, který je ve špičkách přebuzený o desítky (víc jsem to nezkoušel) dB a přesto to při ztlumení budeš mít nezkreslené.


Tady už ale značně odbočuju od původního tématu, tak toho radši nechám :-).
jhradec
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 1064
Dátum registrácie: Piatok, 12. Októbra 2018, 15:51

Re: Mikrofon na experimenty

Príspevok od používateľa jhradec »

k tomu původnímu tématu- mužná by se k pokusům hodil nějaký akcelerační snímač ?? Na druhou stranu jestli je vzorem fonendoskop ( stetoskop) není nic jednoduššího, než navázat na něj tlakově obyčejnou elektretovou mikrofonní kapsli- to je za cca 30 Kč. Ale předpokládá to vlastní bastl.
Analogaudioman
metál za zásluhy
Príspevky: 373
Dátum registrácie: Nedeľa, 15. Septembra 2019, 21:44

Re: Mikrofon na experimenty

Príspevok od používateľa Analogaudioman »

SilverFox•NSK napísal: Utorok, 29. Októbra 2019, 00:58 Analogaudioman: Rozumím, chápu tě. Jo jo, já se to jen snažím předeslat, aby nedošlo k omylu, protože v textové podobě se nálada psaní až tak dobře přenést nedá.

Na to bych asi musel mít čistou hlavu a musel by být den, abych si to mohl prozkoumat a pustit trochu nahlas. V tuto chvíli mi už malinko začíná hrabat, protože už pomalu pátý den pracuju na jediné skladbě - byť mám mezi tím delší mezery, tak je to vážně dost náročný na hlavu - přemýšlet co jak kam zakomponovat a když je na výběr z několika set samplů, tak to se fakt nedá dělat dlouho..


Ne že bych ti nevěřil, ale fakt se mi to nezdá.. Původně jsem to chtěl přirovnat k něčemu jinému, ale to by bylo už dost pofidérní, tak dám radši tento příklad..
Dejme tomu, máš housle, které v jednom časovém mikro-úseku vytvoří třeba 10 bodů (myslím vzorky - nahoru, dolu, nahoru, dolu..) a ty ten stejný časový úsek nahraješ třeba na 80 bodů, bude to sice mít víc prostoru a bude to zaoblenější, ale stále to bude obsahovat jen těch původních 10 bodů bez ohledu na to, jak moc tomu dáš prostoru.


Jediná šance jak by bylo možné posoudit to co tu popisuješ by bylo tak, že bys měl velký orchestr (když už se vždy musí brát na posuzování ta vážná hudba), kde bys měl desítky mikrofonů napojených do mixpultu, ze kterého by vycházely zmixované pouze dva kanály (levý a pravý) do třeba 4 modelově stejných zařízení, kde bys v jednom nastavil 44.1kHz, v dalším 48kHz, v dalším 88.2kHz a v posledním 96kHz.
Toto bys nahrál, poté bys to poskládal pod sebe s naprosto stejným načasováním, spustil bys to a přepínal mezi jednotlivými stopami, kde bys porovnal co podle tebe zní líp.


Dalším problémem je i bitová hloubka, pokud máš nahrávku v klasické CD kvalitě, tedy 16bitech, tak tam sice zvuk mizí v šumu až někde v hranici -71.2dB, v případě 24 bitů už není žádná hranice šumu.
V obou případech ale je problém v případě digitálního přebuzení (clipping), tam totiž je strop, kde se vše nad tím ořeže.
Proto používám při exportech svých projektů vždy jen 32 bitů (float), kde je ta hranice asi plovoucí či jak to popsat. Takže klidně můžeš do tohoto WAVu uložit záznam, který je ve špičkách přebuzený o desítky (víc jsem to nezkoušel) dB a přesto to při ztlumení budeš mít nezkreslené.


Tady už ale značně odbočuju od původního tématu, tak toho radši nechám :-).

Jasne, rozumiem, pre mna je vzdy referenciou nahravka s velkym orchestrom, husta faktura, kde sa neda nic oklamat, ani v dynamike, ani v mikro rozliseni detailov. Preto sme chodili na vystavy s mojim uz nebohym priatelom hifistom s cedeckami symfonii Gustava Mahlera, aby sme preklepali prezentovane zostavy a reprosustavy, vacsina z nich nevyhovela testu 😂

Ok, dam to dokopy, ocislujem od jednotky, co bude MP3 az po najvyssie rozlisenie a poslem. Povodny zaznam je analog transferovany do digitalu. Ak nemas problem s cievkacom, stiahnem ten isty track z LP platne na archivny pas SM468 nahraty na studiovy Tascam BR-20T pri tychlosti 38. a budes to mat komplet. Digital ti poslem cez Wetransfer a pasku ti poslem postou. Doporucujem pocuvat v poradi on najhorsieho rozlisenia po najvyssie a potom si ten track na zaver vypocut z pasky. Samozrejme pojde o klasicku hudbu, nie o pop.
SilverFox•NSK
vintagehifi.sk inventár
Príspevky: 2863
Dátum registrácie: Piatok, 14. Septembra 2018, 18:29

Re: Mikrofon na experimenty

Príspevok od používateľa SilverFox•NSK »

jhradec: Tyjo, tak to bych netušil, že je to vůbec možný i takto udělat - no jo, nevím všechno a v mikrofonech úplně prd..
No jo, a tady končím, protože něco takovýho zbastlit bych asi nezvládl, ani nevím jak to udělat, aby to sedělo přesně a hlavně taky zvolit vhodnou koncovku - no když bych musel mít dva, tak bych asi zvolil 6.3mm Jack, ale to je tak všechno.
Na rovinu přiznávám, na takovýhle věci jsem levej :-?.

Ale za tip děkuju, třeba pak někoho zkusím poprosit o zbastlení, pokud bych nezvolil na test ten laciný kontaktní mikrák.. No uvidím.


---
Analogaudioman: Tak volbu orchestru chápu, ale vadí mě, že se třeba nepoužije nějaká trochu vhodnější hudba - proč musí bejt zrovna furt ta vážná a ne nějaká pořádná fimová hudba.. Jen vsuvka..


Počkej:!: Pásku mi neposílej, tohle nemám jak pustit. Nemám prachy na to, abych si nechal sestavit magič, jasně že bych ho moc rád chtěl a už se mi tu i za solidní cenu nabízel jeden k sestavení, ale vážně na tohle nemám.

Jediný co mám je Tesla B73, B115 a pár dalších, ale jen tyto dvě mám na rychlost 19cm/s a studiové pásky co jsem si přehrával jsem dělal lehce fórovým způsobem, že jsem je přehrál na 19 a pak jen zrychlil - než začneš psát něco o zbytečnosti nebo nekvalitě, tohle vím, ale co mám jako dělat, když si to chci poslechnout, ale nemám jak..
Analogaudioman
metál za zásluhy
Príspevky: 373
Dátum registrácie: Nedeľa, 15. Septembra 2019, 21:44

Re: Mikrofon na experimenty

Príspevok od používateľa Analogaudioman »

SilverFox•NSK napísal: Utorok, 29. Októbra 2019, 13:53 jhradec: Tyjo, tak to bych netušil, že je to vůbec možný i takto udělat - no jo, nevím všechno a v mikrofonech úplně prd..
No jo, a tady končím, protože něco takovýho zbastlit bych asi nezvládl, ani nevím jak to udělat, aby to sedělo přesně a hlavně taky zvolit vhodnou koncovku - no když bych musel mít dva, tak bych asi zvolil 6.3mm Jack, ale to je tak všechno.
Na rovinu přiznávám, na takovýhle věci jsem levej :-?.

Ale za tip děkuju, třeba pak někoho zkusím poprosit o zbastlení, pokud bych nezvolil na test ten laciný kontaktní mikrák.. No uvidím.


---
Analogaudioman: Tak volbu orchestru chápu, ale vadí mě, že se třeba nepoužije nějaká trochu vhodnější hudba - proč musí bejt zrovna furt ta vážná a ne nějaká pořádná fimová hudba.. Jen vsuvka..


Počkej:!: Pásku mi neposílej, tohle nemám jak pustit. Nemám prachy na to, abych si nechal sestavit magič, jasně že bych ho moc rád chtěl a už se mi tu i za solidní cenu nabízel jeden k sestavení, ale vážně na tohle nemám.

Jediný co mám je Tesla B73, B115 a pár dalších, ale jen tyto dvě mám na rychlost 19cm/s a studiové pásky co jsem si přehrával jsem dělal lehce fórovým způsobem, že jsem je přehrál na 19 a pak jen zrychlil - než začneš psát něco o zbytečnosti nebo nekvalitě, tohle vím, ale co mám jako dělat, když si to chci poslechnout, ale nemám jak..
Nikolas, počúvaj, mám ešte jednu takú kombináciu boli použité jazzove a pop nahrávky od labelu Chesky, zoznam skladieb v prílohe, tak si vyber ktorú skladbu. Tam je už aj formát bluray audio 😅
Prílohy
15723554035891343222387.jpg
Analogaudioman
metál za zásluhy
Príspevky: 373
Dátum registrácie: Nedeľa, 15. Septembra 2019, 21:44

Re: Mikrofon na experimenty

Príspevok od používateľa Analogaudioman »

Môžem ti tú pásku nahrať aj na 19 jedným smerom
Napísať odpoveď

Návrat na "Nezaradené"